Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue) - 2025

Kuten ilmi kävikin, tuskin muut ovat poistettu. Mutta myös pahoittelut, sillä en voi myöskään olla muistuttamatta Tammelundin ja Pohjolan 2019 tulleista SLE-129 Electriceistä😅
Aivan,
En muistanutkaan niiden Electric versioiden olemassa oloa, kun en edes muista milloin olen edes matkannut viimeksi sellaisilla.
 
1.7.

KAH 1206 / 554
KAH 1310 / 249Y
KAH 1339 / 54
KAH 1401 / 431
KAH 1514 / 560
KAH 1806 / 574
KAH 1808 & 1812 / 70

NF 924 / 321
NF 937 / 79
NF 953 / 243V
NF 979 & 1092 / 71
NF 1066 & 1137 / 99V
NF 1088 / 57
NF 1154 / 249Y

PL 160, 678 & 1136 / 77
PL 166 / 530
PL 830 / 520
 
Näin offtopicina, mitenhän Tammelundin sähkö-VDL:ien käy Vuosaaren sopimuksen loputtua? Nehän ladataan Vuosaaressa, eli siirretäänkö laturit muualle vai lyödäänkö autot rahoiksi?
Luulisin, että autot pistetään myyntiin. HSL on tuskin kovin halukas lähtemään hankkimaan uusia latureita tai siirtelemään olemassaolevia (pl. nivelkalusto)
 
Näin offtopicina, mitenhän Tammelundin sähkö-VDL:ien käy Vuosaaren sopimuksen loputtua? Nehän ladataan Vuosaaressa, eli siirretäänkö laturit muualle vai lyödäänkö autot rahoiksi?
Eikös nuo olisi aika helposti muutettavissa varikkoladattaviksi sähköbusseiksi? Vaatiihan se (kenties) akkupaketin vaihdon, mutta tämän jälkeen olisi käytössä ihan missä vain mihin kantama riittää. Tammelundilla on laturit valmiina, joten niihinkään ei olisi välttämättä tarvetta investoida.
 
Eikös nuo olisi aika helposti muutettavissa varikkoladattaviksi sähköbusseiksi? Vaatiihan se (kenties) akkupaketin vaihdon, mutta tämän jälkeen olisi käytössä ihan missä vain mihin kantama riittää. Tammelundilla on laturit valmiina, joten niihinkään ei olisi välttämättä tarvetta investoida.
Vaikea kuvitella, että akkupaketin vaihdolla saisi lisättyä kantamaa niin paljoa että varikkolataus riittäisi. Tuskin akkuteknologia on kuudessa vuodessa kehittynyt niin paljoa, että uuden akkupaketin energiatiheys olisi merkittävästi parempi. Tilaakaan tuskin on laittaa fyysisesti isompaa akkupakettia tilalle. Nyt noiden kantama on muistaakseni noin 110-120km, Yutongeissa näyttää ajotavasta riippuen 300-400km (maahantuoja väittää U12:n kantamaksi "jopa 600km"). En siis usko noille olevan järkevää käyttöä linjoilla, joilla ei pääse lataamaan päättärillä.

Vuosaaressa olevien laturien siirto tuskin on kovin järkevää. Voiskohan Koiviston Auto ostaa nuo kenties pois ja pitää linjalla Vuosaaressa? Tai ehkä Pohjolan Liikenne, Leppävaarassa on laturit ja valmiiksi näitä busseja käytössä.

EDIT: Unohdinpa mainita, että akkupaketti itsessään taitaa olla sähköbussin kallein osa. Onko siis järkevää laittaa 6 vuotta vanhaan koriin uudet akut toimivien tilalle kantaman takia? En usko.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös