Havaintoja HSL-alueelta - heinäkuu 2012

27.7

Helb 3 / H39
Helb 5 / H43
Helb 39 / H52
Helb 41 / 363A
Helb 611 / H41
Helb 946 / 361
Helb 1126 / H45
NF 706 / H65A
 
27.07 Keravalla
VT90/633
VT206/738
VT495/973
VT82 on myös viikolla pyörinyt Keravan linjoilla.
ESLL linjalla933 SL-autolinjojen 607
Lisäksi illalla "vakkarit" VT309, VT310 ja ESLL713.
 
28.7

v30 / NF 678
v35 / Helb 616
v51 / VT 550, ilmastoinnin humina kuului mutta silti auto oli kuin sauna.
v53 / VT 522
 
Olisikohan jäänyt röörit putsaamatta?

Ainakin katossa ja seinän alaosassa olevien puhaltimien suodattimet olivat niin mustat ja täynnä pölyä ettei niistä varmaan paljon päässyt ilmaa läpi. Nyt kun lähes kaikkiin uusiin busseihin tulee vakiona ilmastointi, eli niiden määrä lisääntyy jatkuvasti, niin mahtaakohan niiden huoltoon löytyä aikaa kun ei muitakaan pikkuvikoja välttämättä kovin aktiivisesti korjata! Kyllä ilmastoiduissakin autoissa pitäisi olla mahdollista avata kattoluukut ja mahdollisesti myös sivuikkunat jos ilmastointi ei toimi.
 
28.7

Helb 125 / H15A
Helb 219 / H18
Helb 617 / H41
Helb 901 / H39/A
Helb 955 / H40
Helb 957 / 345
Helb 1126 / H45
 
Ainakin katossa ja seinän alaosassa olevien puhaltimien suodattimet olivat niin mustat ja täynnä pölyä ettei niistä varmaan paljon päässyt ilmaa läpi. Nyt kun lähes kaikkiin uusiin busseihin tulee vakiona ilmastointi, eli niiden määrä lisääntyy jatkuvasti, niin mahtaakohan niiden huoltoon löytyä aikaa kun ei muitakaan pikkuvikoja välttämättä kovin aktiivisesti korjata! Kyllä ilmastoiduissakin autoissa pitäisi olla mahdollista avata kattoluukut ja mahdollisesti myös sivuikkunat jos ilmastointi ei toimi.

Olen niin samaa mieltä kanssasi, jos aikaa ei löydy korjaamiseen niin löytyisi edes ikkunoiden avaamismahdollisuuden tekemiseen.
 
Ainakin katossa ja seinän alaosassa olevien puhaltimien suodattimet olivat niin mustat ja täynnä pölyä ettei niistä varmaan paljon päässyt ilmaa läpi. Nyt kun lähes kaikkiin uusiin busseihin tulee vakiona ilmastointi, eli niiden määrä lisääntyy jatkuvasti, niin mahtaakohan niiden huoltoon löytyä aikaa kun ei muitakaan pikkuvikoja välttämättä kovin aktiivisesti korjata! Kyllä ilmastoiduissakin autoissa pitäisi olla mahdollista avata kattoluukut ja mahdollisesti myös sivuikkunat jos ilmastointi ei toimi.
Jos ilmastoidussa bussissa avaa kattoluukut niin silloin saattaa mennä lämmitys päälle, esim. itse matkustin muutama päivä sitten HelB 957:lla josta ilmastointi on ollut jo lähes kuukauden rikki ja sisällä oli luonnollisesti kuuma, no sit kuljettaja kävi avaamassa kattoluukut. Mut heti sen jälkeen kun oli luukut avattu niin sitten alkoi ilmastointi puhaltaa täysillä kuumaa ilmaa ja samalla patterit alkoi lämpenemään.
 
Jos ilmastoidussa bussissa avaa kattoluukut niin silloin saattaa mennä lämmitys päälle, esim. itse matkustin muutama päivä sitten HelB 957:lla josta ilmastointi on ollut jo lähes kuukauden rikki ja sisällä oli luonnollisesti kuuma, no sit kuljettaja kävi avaamassa kattoluukut. Mut heti sen jälkeen kun oli luukut avattu niin sitten alkoi ilmastointi puhaltaa täysillä kuumaa ilmaa ja samalla patterit alkoi lämpenemään.

Tuntuu kyllä käsittämättömälle että jos ulkona on +25 ja kattoluukun avaa, niin järjestelmä alkaa puhaltamaan vielä lisää lämmintä ilmaa? Eikö epäkuntoista ilmastointia voi todellakaan kytkeä manuaalisesti pois päältä jolloin kattoluukut ja sivuikkunat voisi avata? Jos kerran busseihin halutaan "matkustusmukavuutta lisääviä" toimintoja, kuten juuri ilmastointi, niin silloin niiden kunnosta tulee myös pitää huolta!
 
Tuntuu kyllä käsittämättömälle että jos ulkona on +25 ja kattoluukun avaa, niin järjestelmä alkaa puhaltamaan vielä lisää lämmintä ilmaa? Eikö epäkuntoista ilmastointia voi todellakaan kytkeä manuaalisesti pois päältä jolloin kattoluukut ja sivuikkunat voisi avata? Jos kerran busseihin halutaan "matkustusmukavuutta lisääviä" toimintoja, kuten juuri ilmastointi, niin silloin niiden kunnosta tulee myös pitää huolta!

Kyllä ainakin Volvo 8500LE (Nobinan 748-781) ja Volvo 8700LE (ja todennäköisesti myös 8900LE) saa. Sieltä kojelaudan "tietokoneelta" ilmastointi valikosta löytyy jos monenmoista säätöä. Monesti siellä on nähty vaikka millaisia lämmitys vaihtoehtoja päällä... Sieltä saa myös kattokanavapuhalluksen puhaltamaan täysillä (eron automaattiseen säätöön huomaa hyvin). Automaattinen säätö pitää tehoja liian alhaisella.
 
Olen niin samaa mieltä kanssasi, jos aikaa ei löydy korjaamiseen niin löytyisi edes ikkunoiden avaamismahdollisuuden tekemiseen.
Siinäpä se mutta juuri onkin;jos ilmastoiduissa autoissa on avattavia ikkunoita niin aina löytyy joku matkustaja joka avaa ikkunan tai kattoluukun ennenkuin automatiikka ehtisi ilmastoinnin käynnistää. Sen jälkeen ilmastoinnista ei olekaan mitään hyötyä vaikka toimisikin. Nuo ilmastoinnit kun on säädetty(ainakin Helbillä) jäähdyttämään noin. +23-25 asteeseen, ja patterit taas lämmittävät n. 19-20 asteeseen.
 
29. Heinäkuuta.
NF 769 - 324
NF 736 - e35V
 
Viimeksi muokattu:
29.7

Helb 7 / H39
Helb 807 / H45
Helb 911 / H40
Helb 957 / 345
Helb 1126 / H45
Helb 1127 / H79
Helb 1129 / H45
NF 769 / 324
 
Takaisin
Ylös