Havaintoja HSL-alueelta - heinäkuu 2019

27.7. klo 14.59 Helb #1403 (Teli-omni)
Seisoi Mannerheimintiellä Töölön tullin Shellin kohdalla bussikaistalla etelään. Kuljettajan sivuikkunan alapuolinen luukku ja takaluukku auki.

Hetki sen jälkeen sai HelB 470:ltä puomin hinauskoukkuunsa ja lähti sen voimin varikolle.

27.7.

PL 658 (Volvo B8RLE 8900LE teli),
682 (Solaris Urbino 15LE) / 58
 
Näin se toimii käänteisesti: odotellessani Berliinissä bussipysäkillä bussia oikea bussi saapuikin ja näytin vanhasta tottumuksesta pysähtymismerkkiä. Bussi kurvasi pysäkille ja astuin sisään. Kuljettaja sitten tokaisi minulle "ich bin keinen Taxi" (=en ole mikään taksi). Kertoi toki tuon perään ettei pysähtymismerkkiä tarvitse näyttää. Mutta berliiniläisten bussinkuljettajien "ystävällisyys" on mainittu jossain matkaoppaassakin...;)
Heh itsellänikin samanlainen tapahtui opiskeluaikoina pari vuotta sitten kun lähdin kuljettamaan koulun tavaroita Lyypekin joulumarkkinoille Saksaan. Päätettiin kaverin (toisen kuskin) kanssa sitte että lähetään käymään Hampurissa kun se tossa lähinurkilla on. No ympäristötarraahan ei ollut autossa joten junalla jouduttiin menemään. Sitte päätettiin kokeilla paikallista joukkoliikennettä nii johan mä vielä ruuhka-aikana sitten vahingossa näytin merkkiä siinä pysäkillä 30 ihmisen ympäröimänä, tajusin sen noin sekunnin myöhemmin että ei perhana, ei näin. Hävetti hieman mutta eipä se väärinkään ole :D

Päällimäisenä jäi mieleen miten ystävällinen liikennekulttuuri Saksassa on vrt. Suomeen. Ahtaalla kadulla maxi Sprinterillä ajaessani kaikki tekivät tilaa vaikka sitä en tarvinutkaan ja peruuttaessa ahtaissa paikoissa aina satunnainen ohikulkija tuli vinkkamieheksi

27.7

14: HelB 1302,1401
24: HelB 1545,1546,1547,1810 ei ainuttakaan kaasumania tai Hybridiä linjalla :)
Lähes aina lepäävät viikonloppuisin. Nyt kesäaikanakin olleet vähemmän ajossa monikin kaasu-MAN
 
Viimeksi muokattu:
Olen huomannut, että Kampin pysäkillä turistit astuvat Hernesaareen menevään 14:ään keskiovista eikä kuljettajat yritäkään puuttua asiaan. Tänään havaitsin samanlaisen touhun Lasipalatsin pysäkillä koskien Seurasaareen menevää 24:ää. Olisi hyvä jos jossain olisi ohjeet miten kuljetaan.
 
Olen huomannut, että Kampin pysäkillä turistit astuvat Hernesaareen menevään 14:ään keskiovista eikä kuljettajat yritäkään puuttua asiaan. Tänään havaitsin samanlaisen touhun Lasipalatsin pysäkillä koskien Seurasaareen menevää 24:ää. Olisi hyvä jos jossain olisi ohjeet miten kuljetaan.
Totta, mutta heille kaikilla on aivan varmasti asianmukainen lippu olemassa. Harva uskaltaa riskejä ottaa ulkomailla kun ei paikallisia seuraamuksia tiedä. Tässä on kanssa kielimuuri. Jos bussiin tulee 40 hälisevää turistia koita siinä sitten neuvoa jokaista tulemaan näyttämään lippua kuljettajalle ja aikaa menee ainakin 10 minuuttia eikä voi millään muistaa yksitellen naamoja kuka tuli siinä joukossa sisään ja kuka oli jo bussissa. Myös valitettavan suuri osa turisteista puhuu vain omaa kieltä (espanjaa, saksaa jne.) ja englannin kieli todella heikolla tasolla. Avorahastus olisi keskustalinjoilla ainakin turistisesonkiaikoina runkolinjojen tapaan ainoa korjaava menetelmä

Tai kuten aikaisemmin kirjoitin niin turisteille tulisi olla helposti tarjolla oppaita joukkoliikenteen käyttöön koska meidän systeemi poikkeaa huomattavasti siitä mitä se muualla maailmalla on
 
Viimeksi muokattu:
29.7

HelB #810 / 551 (Volvo 8700LE)

Vaihdettiin HelB #1122:en tilalle kun jälkimmäisen ilmajousitus petti edestä. Tuli mua vastaan Munkkiniemessä nokka lähes maassa kiinni.
 
Parilla runkolinjabussilla on näyttänyt olevan viime aikoina ongelmia linjanumeroiden kanssa. Ainakin 1506 (alla), 1900 ja 1308 (ei kuvaa) on näyttänyt Helbin logoa linjanumeron paikalla.

eBN1tlr.jpg

Mistähän tuokin mahtaa johtua, jos kerran LIJ ohjaa kilpiä?
 
Parilla runkolinjabussilla on näyttänyt olevan viime aikoina ongelmia linjanumeroiden kanssa. Ainakin 1506 (alla), 1900 ja 1308 (ei kuvaa) on näyttänyt Helbin logoa linjanumeron paikalla. Mistähän tuokin mahtaa johtua, jos kerran LIJ ohjaa kilpiä?

Olisikohan noissa autoissa kytketty kilpien ohjaus LIJ:n kautta pois päältä? LIJ-kilvissähän määränpää näytetään vuorotellen suomeksi ja ruotsiksi. Ja tuskinpa LIJ:n kautta liikennöitsijän logoa näytetään.
 
Parilla runkolinjabussilla on näyttänyt olevan viime aikoina ongelmia linjanumeroiden kanssa. Ainakin 1506 (alla), 1900 ja 1308 (ei kuvaa) on näyttänyt Helbin logoa linjanumeron paikalla.

Näytä liitetiedosto 2949

Mistähän tuokin mahtaa johtua, jos kerran LIJ ohjaa kilpiä?
Villi arvaukseni (perustuu osittain kokemukseeni): LIJ-laitteen kuljettajakorttilukija sijaitsee kojelaudan päällä (näen kuvasta, että sijaitsee) ja siihen paistaa usein aurinko, joka kuumentaa ko. laitetta niin, että se ei toimi. Tällöin ei pysty kirjautumaan järjestelmään ja linjakilpiäkin on ohjattava manuaalisesti.
 
Villi arvaukseni (perustuu osittain kokemukseeni): LIJ-laitteen kuljettajakorttilukija sijaitsee kojelaudan päällä (näen kuvasta, että sijaitsee) ja siihen paistaa usein aurinko, joka kuumentaa ko. laitetta niin, että se ei toimi. Tällöin ei pysty kirjautumaan järjestelmään ja linjakilpiäkin on ohjattava manuaalisesti.

Itsellenikin kävi pari kertaa ettei kortinlukija toiminut viime viikonlopun helteessä. Molemmilla kerroilla sain kuitenkin lukijan toimimaan viilentämällä sitä kylmällä vesipullolla.
 
Takaisin
Ylös