Havaintoja HSL-alueelta - helmikuu 2010

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Mitenkä noi kilpien ohjelmoinnit muuten menee... Onko sinne tallennettuna valmiiksi ihan kaikki mahdolliset jolloin tälläinen kämmi on mahdollinen?

Linjakilpien ohjelmointitapa on liikennöitsijäkohtaista, mutta yleensä liikennöitsijät eivät ole ohjelmoineet kilpilaitteisiin muita linjoja kuin niitä, joita liikennöivät. Yksi syy varsinkin vanhojen kilpilaitteiden osalta on ollut ohjainyksiköiden rajallinen muistimäärä, jonne ei kaikkien Helsingin seudun linjojen linjatunnusten tallentaminen ollut mahdollista.

Kilpien päivityksessä on myös oma työnsä, ja jos kilpilaitteissa haluttaisiin pitää ajantasaista tietoa kaikista seudun linjoista, muodostuisi kilpien päivitystahti kenties turhan tiuhaksi sen vaatimaan työmäärään nähden. En nimittäin vielä tiedä Helsingissä minkään liikennöitsijän hankkineen langattomalla yhteydellä päivitettäviä kilpilaitteita. Nykylaitteilla päivitys täytyy käydä tekemässä joka autoon erikseen.
 
9.2.10

h45/HelB 9706 Carrus City U
h22/PL 858 Omnicity
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
9.2

Volvo 7700 Hybrid, swe-BON440 ajoi tänään sörnäisten rantatiellä ja joku nobinan concordia takkinen mies sitä ajoi, tuli varmaankin katajannokalta ja suuntasi ?
Ei ainakaan illalla sattunut myllypuron varikolla silmään

---------- Viesti lisätty kello 22:58 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 22:52 ----------

Linjakilpien ohjelmointitapa on liikennöitsijäkohtaista, mutta yleensä liikennöitsijät eivät ole ohjelmoineet kilpilaitteisiin muita linjoja kuin niitä, joita liikennöivät. Yksi syy varsinkin vanhojen kilpilaitteiden osalta on ollut ohjainyksiköiden rajallinen muistimäärä, jonne ei kaikkien Helsingin seudun linjojen linjatunnusten tallentaminen ollut mahdollista.

Kilpien päivityksessä on myös oma työnsä, ja jos kilpilaitteissa haluttaisiin pitää ajantasaista tietoa kaikista seudun linjoista, muodostuisi kilpien päivitystahti kenties turhan tiuhaksi sen vaatimaan työmäärään nähden. En nimittäin vielä tiedä Helsingissä minkään liikennöitsijän hankkineen langattomalla yhteydellä päivitettäviä kilpilaitteita. Nykylaitteilla päivitys täytyy käydä tekemässä joka autoon erikseen.

Kyseessä on ollut varmaankin nyt Helbin Nobinalle linjan 72 alihankinnan ajaksi vuokrattuja volvoja 705-707 jossa kilpilaitteena Mobitecin Icu 600 ja näissä on helbin linjojen lisäksi myös nobinan linjat ja tällöin tämä on mahdollista. Myös ainakin aiemmin syksyllä kun Helb 703 oli ollut vähän aikaa nobinalla niin löytyi helbin linjojen lisäksi myös nobinan(silloisen concordian) linjat
 
10.2. Helsinki

h45 / HelB 726 Volvo 8700
205 / PL 740 (Crossway)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
10.2

360= Helb 40 (Lahti 402)
h57= Helb 726 (Volvo 8700LE)
h40= PL 758 (Irisbus crossway LE)

Helb 9820 (Carrus city U) pamahti linjalla h63 Elielinaukiolla klo 16.43 (lähdössä klo 16.46) ja kori oli sen jälkeen ihan matalalla, mutta kuljettaja ajoi sen pois taukopaikalle.
 
Helb 9820 (Carrus city U) pamahti linjalla h63 Elielinaukiolla klo 16.43 (lähdössä klo 16.46) ja kori oli sen jälkeen ihan matalalla, mutta kuljettaja ajoi sen pois taukopaikalle.

En ole bussikuski ja lähinnä matkustajan ominaisuudessa tämänkin foorumin jäsen, mutta kuvailemasi perusteella lienee paineilmat (jonka avulla toimii ovet, jousitus ja jarrut) tullu pihalle autosta. Syytä voin vain arvailla...
 
Vantaa 10.2

934 / Korsisaari 83 (Lahti 402)

Noin kello 14.20 oli joku Helbin -98 carrus city L-teli menossa hinausauton perässä Ruhan portista sisään.
 
Vantaa 9.2.2010:

Aamuruuhka:
VT 186 (Volvo Carrus City L) / v54
NF 404 (Volvo City L) / 532K

Iltaruuhka:
HelB 9924 (Volvo 7000) / 611Z :cool:

Vantaa 10.2.2010, aamuruuhka:

VT 227 (Volvo City L) / v54
NF 432 (Volvo City L) / 532 (myös illalla)
 
Iltaruuhka:
HelB 9924 (Volvo 7000) / 611Z :cool:
On noita Volvo 7000:ia ollut linjalla 611(Z) aikaisemminkin. Todella optimaalista kalustoa tuolle linjalle...:)

Vantaa 10.2.2010, aamuruuhka:
VT 227 (Volvo City L) / v54
Taitaa noita B7R LE -vekottimia pöristä siellä aika useinkin - etenkin aamuruuhkassa.

No, muodon vuoksi yksi oma havainto tältä päivältä - erikoisuudesta en tiedä:
PL 887 / h22
 
9.2. klo:17.25 Helb 105 seisoi Laajasalossa Jussaarenkujan pysäkin tietämillä vilkut päällä. Haalaripukuinen mies istui ohjaamossa. 20.40 auto oli edelleen vilkut päällä samassa kohtaa.

Nobina 628 linjalla 16 Herttoniemestä lähtö 20.55 oli keskiovien takana olevan penkin alla joku lattialuukku irti. Seuraavan penkin jalkatilassa oli sittenn.10cm:n aukko, mihin olisi kätevästi voinut jonkun jalka osua. Viimeisellä penkkirivillä oli myös yksi stuin vaihdettu jokerikuvioiseksi.
 
Vantaa 10.2

v50 / VT 536 vielä klo 20.00 lähdössä Myyrmäestä
v53 / VT 169 myöskin havainto klo 20 jälkeen myyrmäestä
v55 / VT 369 illan viimeisessä lähdössä Tikkurilasta klo 0.20
 
Helsinki 10.2.2010

HelB 128:n Alepa-kokomainosteipit on otettu pois
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös