Havaintoja HSL-alueelta - helmikuu 2018

3.2
TDF 523 /h78 (volvo 8900LE 6x2)
NF 807 /s717 (volvo 8900LE 4x2)
HELB 1207 /h40 (scania scala 6x2)
 
Viimeksi muokattu:
4.2
NF 611 / s717 (volvo 8700LE 6x2)
NF 658 / v562 (volvo 8700LE 4x2)
NF 946 / s553 (iveco crosswayLE)
 
Viimeksi muokattu:
NF 658 / v562 (volvo 8700LE 4x2)

Mikähän tää linja v562 on? Tietääkseni se on seutulinja, kun sen toinen päätepysäkki on Helsingin puolella Mellunmäessä. Toisekseen noiden etuliitteiden laitto kolminumeroisen linjan eteen on täysin turhaa, sillä kahta samannumeroista linjaa ei enää ole.
 
Mikähän tää linja v562 on? Tietääkseni se on seutulinja, kun sen toinen päätepysäkki on Helsingin puolella Mellunmäessä. Toisekseen noiden etuliitteiden laitto kolminumeroisen linjan eteen on täysin turhaa, sillä kahta samannumeroista linjaa ei enää ole.

On se kuitenkin HSL:n joukkoliikennerekisterissä Vantaan sisäinen linja, kuten muutkin Mellunmäen metroasemalta Vantaalle lähtevät linjat ovat olleet vuodesta 1989 lähtien. Vastaavasti 95N on Helsingin sisäinen linja ja 238T Espoon sisäinen linja, vaikka ne hieman naapurikunnan puolelle ulottuvatkin. Lippujen kelpoisuudet sitten taas menevätkin pääsääntöisesti kuntarajojen mukaan huolimatta siitä mihin kategoriaan linja on määritelty. 3.1.2018 alkaen HSL-alueella ei enää ole ollut päällekkäisiä linjanumeroita, joten sinänsä linjoja ei enää ole tarpeen jakaa eri kuntien sisäisiin linjoihin ja seutulinjoihin. Noilla sisäinen linja / seutulinja -statuksilla on kuitenkin toistaiseksi merkitystä kustannusten jyvittämisessä muun muassa talousarviota laadittaessa. Esimerkiksi Vantaan sisäisten linjojen ja seutulinjojen kuntakohtaiset maksuosuudet ovat erilaiset (sisäisten linjojen kustannukset jyvittyvät pääosin ko. kunnalle).
 
Takaisin
Ylös