Havaintoja HSL-alueelta - joulukuu 2010

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Iltapäivällä kolmen pintaan oli vuorostaan linjalla 512A ajanut NF#412 jumissa Otaniemessä heti ensimmäisellä Kehä I:n pysäkillä itään päin Otaniemen liittymän jälkeen. Olin itse kyseisen bussin kyydissä, mutta kun se ei useamman minuutin kestäneen ees taas täyskaasu-kuminpoltto-suditusoperaation jälkeen edelleenkään lähtenyt liikkeelle, vaihdoin takana seisseeseen 550:aan.

Jos se tilanne on noin mennyt, niin siinä on kyllä ollut ammattitaito huipussaan.:mad:
 
Jos se tilanne on noin mennyt, niin siinä on kyllä ollut ammattitaito huipussaan.:mad:

No kuski ainakaan ei ollut suomalainen, joten ilmeisesti hänellä ei ollut tarvittavaa kokemusta talviolosuhteissa ajamisesta. Kyseisen pysäkin jälkeinen pätkä bussikaistasta on muutenkin ongelmallinen, sillä aurojen meluaitaa vasten kasaama valtava lumivalli tekee siitä todella ahtaan. Koko tilanne lähti siitä, että bussi luisui kyseistä vallia päin ja sen jälkeen soppa olikin valmis...
 
Viimeksi muokattu:
Toinen häpeäpilkku vai pitäisikö sanoa saastaläiskä on HelB:in 96-alkuiset Carrukset, joista onneksi vain 9644 on käytössä. Kun se poistuu, juon kolpakon huurteista.
-96:a teli Carruksia vielä useita käytössä :biggrin: Ja ne Carrus Cityt, mitä tarkoitit, oli niitä parhaita ja varmimpia työkaluja! Olivat lämpimiä ja huolettomia ajaa. Ei näistä uusista ole mihinkään, vikaa vaan vian perään... Volvo 8700 on toki paras silloin kun toimii.. ;)
 
HSL on ilmeisesti ennakoinut kauppakeskus Jumbon ja Tammiston alueella syntyviä ruuhkia jouluviikolla kun on laittanut poikkeusinfoon linjojen v55,v57,v60,v61,v68,611,613,615 ja 650-652 olevan mahdollisesti myöhässä, syy:ruuhka, kesto: 23.12 klo 20.00 asti.

Linjat h55,K ja 506 eivät aja kumpulan kampuksen kautta 26.12 asti, syy: tie poikki, kesto: 26.12 klo 23.00 asti. Eipä siitä pietari Kalminkadun mäen lämmityksestä juurikaan apua ole kovilla pakkasilla ja ilmeisesti alueen kadut ovat taas lumen takia kaventuneet niin ahtaiksi ettei bussit mahdu toisiaan siellä ohittamaan. Olisiko järkevämpää siirtää linjat 55 ja 506 kulkemaan pysyvästi talvikaudella Intiankadun kautta kun tuo kampusalue on selvästi varsin ongelmallinen.
 
Ti 21.12. Espoo

NF #767 (UCG-767, Volvo B12BLE 6x2*4 8500LE) / 110

Kyseinen yksilö on Nobinan värityksessä.
 
Jos se tilanne on noin mennyt, niin siinä on kyllä ollut ammattitaito huipussaan.:mad:

Itse voin todistaa tämän sillä olen kyseinen työntäjä tuossa kuvassa. Tältä olisi vältytty kun olisi käyttänyt telin kevennintä ja ei olis polttanut kumia vaikka komeat savut lähtikin. Ja tosiaan meni varmaan turvesuontien risteykseen sivuluisussa. Tämä johtuu siitä kun takaakselin kääntö toimii täysin hydraulisesti ja peruuttaessa pyörät kääntyi kanttikiveä vasten väkisin linkkuun. Eikä se auto siitäkään tykkää.
 
Olisiko järkevämpää siirtää linjat 55 ja 506 kulkemaan pysyvästi talvikaudella Intiankadun kautta kun tuo kampusalue on selvästi varsin ongelmallinen.

Aivan varmasti näin olisi järkevämpää. Poikkeusreiteissä on ongelmana päivittää poikkeuksien alkaminen ja päättyminen pysäkeille, jotka eivät ole käytössä.

Lisäksi kaikki kuljettajat eivät aina saa/hanki/ymmärrä tietoa poikkeusreitistä. Näyttää käyvän niinkin, että joka toinen vuoro noudattaa poikkeusreittiä, joka toinen ei.

Aika vaikeaa matkustajalle jota varten ne bussit siellä ajavat.:icon_frown:
 
Itse voin todistaa tämän sillä olen kyseinen työntäjä tuossa kuvassa.

No sori kun vaahtosin ohi kävellessäni tosta 512A:n kuskista ja siitä, miten sille sai useemman kerran sanoa, ennenku suostu avaamaan takaovet. Kunhan purnasin ääneen ja ei missään nimessä ollut suhun kohdistettu. Ihmetytti vain, kun kuski ei kuunnellut matkustajia ollenkaan, vaikka useampi sanoi sille aina takaovien ollessa pysäkin kohdalla, että päästätkö meidät ulos, keskittyi vain paniikinomaisesti D ja R-nappien vekslaamiseen ja kumin polttamiseen..

Tältä olisi vältytty kun olisi käyttänyt telin kevennintä ja ei olis polttanut kumia vaikka komeat savut lähtikin. Ja tosiaan meni varmaan turvesuontien risteykseen sivuluisussa. Tämä johtuu siitä kun takaakselin kääntö toimii täysin hydraulisesti ja peruuttaessa pyörät kääntyi kanttikiveä vasten väkisin linkkuun. Eikä se auto siitäkään tykkää.

Toi telin keventimen käyttö näyttää olevan ajotavasta päätellen hakusessa monella muullakin kuskilla, liikennöitsijästä riippumatta. Näitkö muuten missä kunnossa perä oli ja kuulitko, miten jäähdyttimen puhallin huusi leipää? Aikamoista runtua on tuo 412 tainnut palvelusvuosiensa aikana saada...
 
Viimeksi muokattu:
Itse voin todistaa tämän sillä olen kyseinen työntäjä tuossa kuvassa. Tältä olisi vältytty kun olisi käyttänyt telin kevennintä ja ei olis polttanut kumia vaikka komeat savut lähtikin. Ja tosiaan meni varmaan turvesuontien risteykseen sivuluisussa. Tämä johtuu siitä kun takaakselin kääntö toimii täysin hydraulisesti ja peruuttaessa pyörät kääntyi kanttikiveä vasten väkisin linkkuun. Eikä se auto siitäkään tykkää.


Jokerilla joutuu tekemään kaikkea palkkansa eteen.... :D
 
No sori kun vaahtosin ohi kävellessäni tosta 512A:n kuskista ja siitä, miten sille sai useemman kerran sanoa, ennenku suostu avaamaan takaovet. Kunhan purnasin ääneen ja ei missään nimessä ollut suhun kohdistettu. Ihmetytti vain, kun kuski ei kuunnellut matkustajia ollenkaan, vaikka useampi sanoi sille aina takaovien ollessa pysäkin kohdalla, että päästätkö meidät ulos, keskittyi vain paniikinomaisesti D ja R-nappien vekslaamiseen ja kumin polttamiseen..



Toi telin keventimen käyttö näyttää olevan ajotavasta päätellen hakusessa monella muullakin kuskilla, liikennöitsijästä riippumatta. Näitkö muuten missä kunnossa perä oli ja kuulitko, miten jäähdyttimen puhallin huusi leipää? Aikamoista runtua on tuo 412 tainnut palvelusvuosiensa aikana saada...
muistaakseni se on tuo samainen joka piti möykkää jo pari vuotta sitten kesäoisessä tikkurilassa kun ihmettelin että mikä tuollaista. No ei ainakaan pääse kuumenemaan
Jokerilla joutuu tekemään kaikkea palkkansa eteen.... :D

Pa*ka linja se on, mutta jotain se köyhän on leipänsä eteen pakko tehdä ;)
 
Tämä selittää romukaluston ison määrän. On lievästi ilmaistuna epämiellyttävää nähdä Vantaan Liikenteen tai Espoon Auton loppuunajattuja raakkeja pörräämässä Helsingin sisäisessäkin liikenteessä. Toinen häpeäpilkku vai pitäisikö sanoa saastaläiskä on HelB:in 96-alkuiset Carrukset, joista onneksi vain 9644 on käytössä. Kun se poistuu, juon kolpakon huurteista.

Saannen kysyä, mikä tekee HelBin Carrus Cityistä "saastanläiskiä"? Jos et ole huomannut niin ne ovat/olivat loppuun asti erittäin hyvässä kondiksessa ikäänsä nähdän ja kaiken kaikkiaan varmoja pelejä. Sekä matkustajan, että kuljettajan kannalta erittäin onnistuneita perusbusseja. Et ole ilmeisesti itse busseilla paljoakaan ajanut jos mieletäsi nuo ovat "häpeäpillkuja", sillä ei monellakaan kuljettajalla ole niistä pahaa sanottavaa.

Mielestäni paljon häpeällisempää matkustaa/ajaa jollain Scalan räppänällä, jossa jo 5 vuoden äissä katto vuotaa ja koko auto hajoaa käsiin.

Sama koskee myös vanhoja Espoon Auto tai Vantaan Liikenteen autoja. Ne ovat monesti jopa paremmassa kunnossa kun monet uudet autot. Tässä kuva yhdestä hajoamispisteessä olevasta "romusta"

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos..._490071950858_753815858_5759697_4896339_n.jpg

Ja sitten päivän havantointoja

h55/ Nobinan Carrus City L:ät 74 ja 119! :)
h14/9822
h21V/9707
345/9816
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös