Havaintoja HSL-alueelta - kesäkuu 2012

HELB:llä on sangen pitkä kokemus ainoana raitiolinjojen poikkeusliikennettä operoineena liikennöitsijänä, joten tietopohjaa lienee. Asia pitäisi tutkia ensin ja sitten vasta hutkia, ennen kuin julistetaan työnjohdossa olevan jotain pielessä. Jos tällaista ilmenee, niin sitten arvostelu on oikeutettua.

Niin on mutta sehän ei tarkoita sitä ettei säännöt olisi muuttunut. Kyllähän PL valittiin joksikin aikaa ajamaan korvaavia linjoja, ymmärtääkseni HSL muutti käytäntöä silloin, mitään virallista tietoa HSL:ltä ei ole, ainoastaan PL:n ohjeistuslappu jonka yksi kuljettaja minulle näytti ja Åbergin kuljettajien ohjeistus, ja kuitenkin muutama HelBin kuljettaja näin myös teki, joten kyllä jostain se ohjeistus on tullut. En kuitenkaan usko että kuljettajat olisivat itse keksineet tuon. Eli jotain "hmärää" tässä nyt on. Ilmeisesti kukaan ei taida tietää totuutta.

Ei pahalla Chauffer sinua kohtaan eikä HelBin työnjohtoa, mutta vhän vaikeeta uskoa kuulemaasi, syyt tiedät jo miksi näin.
 
Niin on mutta sehän ei tarkoita sitä ettei säännöt olisi muuttunut. Kyllähän PL valittiin joksikin aikaa ajamaan korvaavia linjoja, ymmärtääkseni HSL muutti käytäntöä silloin, mitään virallista tietoa HSL:ltä ei ole, ainoastaan PL:n ohjeistuslappu jonka yksi kuljettaja minulle näytti ja Åbergin kuljettajien ohjeistus, ja kuitenkin muutama HelBin kuljettaja näin myös teki, joten kyllä jostain se ohjeistus on tullut. En kuitenkaan usko että kuljettajat olisivat itse keksineet tuon. Eli jotain "hmärää" tässä nyt on. Ilmeisesti kukaan ei taida tietää totuutta.

Ei pahalla Chauffer sinua kohtaan eikä HelBin työnjohtoa, mutta vhän vaikeeta uskoa kuulemaasi, syyt tiedät jo miksi näin.
Eli uskotaan mieluummin muutamaa kuljettaja kuin työnjohtoa? Eikö yhtä hyvin ne avorahastuksesta tietämättömät kuljettajat voisi olla oikeassa? Hsl:n kuuluu ohjeistaa tällainen tieto ja sitä ainakaan minä en ole nähnyt, oletko sinä? Minulle aivan sama miten asia on mutta hauku Helbin kuljettajia(taas) vasta sitten kun olet varma asiasta, sopiiko?
 
kuitenkin muutama HelBin kuljettaja näin myös teki, joten kyllä jostain se ohjeistus on tullut. En kuitenkaan usko että kuljettajat olisivat itse keksineet tuon. Eli jotain "hmärää" tässä nyt on.

Kyseessä on voinut olla puhtaasti kuljettajien oma harkinta, eli osa on antanut matkustajien nousta kyytiin vapaasti ja taas osa on edellyttänyt lipun näyttämistä. Musta olisi ihan fiksua päästää suuri määrä nelosesta tai kympistä vaihtavia matkustajia vapaasti kyytiin kaikista ovista Toivonkadun lähtöpysäkillä kun taas välipysäkeiltä nousevien pitää näyttää lippu. Toimitaanhan näin osalla liityntälinjoistakin, eli lähtöterminaalista voi nousta kyytiin ilman että lippua tarvitsee näyttää (jos kuljettaja ei ole paikalla) mutta välipysäkeiltä nousevien pitää lippu näyttää. Koska HSL:n tiedotteessakaan ei ole erikseen mainittu että ratikkaa korvaavissa busseissa olisi avorahastus, niin ei silloin pidä olettaa että näin olisi.http://www.hsl.fi/fi/mikaonhsl/liikennetiedotteet/2012/Sivut/Page_20120612101232.aspx
 
Viimeksi muokattu:
18.6

Helb 3 / H39
Helb 33 / 363
Helb 237 / H41
Helb 239 / 363
Helb 304 / H45
Helb 503 / 539
Helb 611 / H45
Helb 616 / H57
Helb 708 / H41
Helb 727 / H40
Helb 946 / 345
Helb 947 / 345
 
18.6.

PL 724, 882 / e42
HelB 953 / h54
PL 735 / h58
PL 730 / h59
HelB 816 / 360
HelB 26 / 363
HelB 24 / 539
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
18.6

Helb 9939 / 539
Helb 612 / h14
Helb 735 / 510

Nf 67 / e82
Nf 122 / 231
Nf 137 / h72

Pl 753 / 512A
 
Kyseessä on voinut olla puhtaasti kuljettajien oma harkinta, eli osa on antanut matkustajien nousta kyytiin vapaasti ja taas osa on edellyttänyt lipun näyttämistä. Musta olisi ihan fiksua päästää suuri määrä nelosesta tai kympistä vaihtavia matkustajia vapaasti kyytiin kaikista ovista Toivonkadun lähtöpysäkillä kun taas välipysäkeiltä nousevien pitää näyttää lippu. Toimitaanhan näin osalla liityntälinjoistakin, eli lähtöterminaalista voi nousta kyytiin ilman että lippua tarvitsee näyttää (jos kuljettaja ei ole paikalla) mutta välipysäkeiltä nousevien pitää lippu näyttää. Koska HSL:n tiedotteessakaan ei ole erikseen mainittu että ratikkaa korvaavissa busseissa olisi avorahastus, niin ei silloin pidä olettaa että näin olisi.http://www.hsl.fi/fi/mikaonhsl/liikennetiedotteet/2012/Sivut/Page_20120612101232.aspx

http://www.hsl.fi/fi/mikaonhsl/liikennetiedotteet/2012/Sivut/Page_20120524111408.aspx <--Lukeeko tuossa että on avorahastus käytössä? EI! Silti Pohjolan Liikenteen kuskilla oli työnjohdolta saatu lappu, jossa luki että silloisella Katajanokka - Kauppatori 4X:llä ON avorahastus, vaikka HSL:n tiedotteessa EI lukenut. Eli jos HSL ei tiedota jokaikistä pientä mitätöntä asiaa, niin niin ei voi olla?

---------- Viesti lisätty kello 22:48 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 22:45 ----------

18.6

79:lle olisi kannattanut sijoittaa kaikkiin vuoroihin teli-autot tälle juhannusviikolle, luulisi Helbillä olevan jonkin verran ylimääräisiä telejä kesäseisonnassa. Ei ole kovin mukavaa jäädä pysäkille seisomaan kun vuoroväli on 5-6 minuutin sijaan 12-13 minuuttia!

Tästä ihan samaa mieltä. Esimerkiksi h54:lta jo vapautui telejä ruuhkavuoroista, sekä varmasti h75:lta. Mitäs muita telivuoroja Varhassa nyt on... Kuitenkin, jos huomenna ei ole tuohon reagoitu niin varmasti tulee asiakkailta (ei siis minulta kun onneksi Malmilta hyppään jo kyytiin) nega palautetta. Pihlajamäen alkupäässä jo bussi täyttyi, Viikista/Latokartanosta ja Siilitien loppupäästä ei päässyt kukaan kyytiin, joten ihan liioittelematta ainakin 25-30 ihmistä jäi töllistelemään paikoilleen ja odottamaan seuraavaa. Osa Siilitien asukkaista varmaan käveli tai käytti h81:a kun ei 79:iin mahtunut. Katsotaan jos HelB olisi huomiseksi ehtinyt jo asiaan reagoimaan.
 
http://www.hsl.fi/fi/mikaonhsl/liikennetiedotteet/2012/Sivut/Page_20120524111408.aspx <--Lukeeko tuossa että on avorahastus käytössä? EI! Silti Pohjolan Liikenteen kuskilla oli työnjohdolta saatu lappu, jossa luki että silloisella Katajanokka - Kauppatori 4X:llä ON avorahastus, vaikka HSL:n tiedotteessa EI lukenut. Eli jos HSL ei tiedota jokaikistä pientä mitätöntä asiaa, niin niin ei voi olla?

Jestas mikä tunnereaktio...

Ei tiedottamatta jättämisellä voi tässä tilanteessa perustella yhtään mitään, ei suuntaan eikä toiseen. Kuten käyttäjä "aki" sanoi, tiedotteen perusteella ei voi olettaa asiasta mitään. Kuten ei Katajanokan korvausliikenteessäkään.

Tällä hetkellä kuitenkin johdonmukaisinta on toimia siten, että teräspyörillä on avorahastus ja kumipyörillä ei. Siten suuri yleisö asian (toistaiseksi) hahmottaa, ja turha sitä on mennä (vielä) sotkemaan. Tuleva mahdollinen runkobussilinjojen avorahastus muuttaa toki tilanteen, mutta se on sitten sen ajan murhe, ja oma tiedotushaasteensa.
 
Millä lähdöllä oli? Illalla kuuden jälkeen se oli jo Ruhan yläpihalla 127:n vieressä, tosin Buscom vielä paikoillaan.

Ennen viittä ehkä n 16.45 aikaan pitäjänmäellä. Näin kyllä jonkun toisenkin 99-ikaruksen, linjalla 506, mutta en muista sen numeroa

---------- Viesti lisätty kello 7:34 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 7:29 ----------

Tästä ihan samaa mieltä. Esimerkiksi h54:lta jo vapautui telejä ruuhkavuoroista, sekä varmasti h75:lta. Mitäs muita telivuoroja Varhassa nyt on... Kuitenkin, jos huomenna ei ole tuohon reagoitu niin varmasti tulee asiakkailta (ei siis minulta kun onneksi Malmilta hyppään jo kyytiin) nega palautetta. Pihlajamäen alkupäässä jo bussi täyttyi, Viikista/Latokartanosta ja Siilitien loppupäästä ei päässyt kukaan kyytiin, joten ihan liioittelematta ainakin 25-30 ihmistä jäi töllistelemään paikoilleen ja odottamaan seuraavaa. Osa Siilitien asukkaista varmaan käveli tai käytti h81:a kun ei 79:iin mahtunut. Katsotaan jos HelB olisi huomiseksi ehtinyt jo asiaan reagoimaan.

Helb ajaa vain sillä kalustolla mitä hsl on tilannut. Helbillä saataisiin siis väärällä kalustolla ajamisesta tuleva sakko..
 
Viimeksi muokattu:
Mites moinen tuonne eksynyt? Laittaako HelB kesäksi isommat autot sinne ja nämä seikkailevat muualla?

Kesäaikaan Seurasaareen on enemmän matkustajia joten pienet autot pitää ottaa pois. 24:lla on nyt muuta kalustoa, olisiko jopa peräti teliautoja. Hybridit on sitten jollakin muulla linjalla niinkuin 1202 oli eilen aamulla h56:lla kun sen näin, eli käytännössä ihan vakisijoitus nyt kesä aikatauluilla. Toisesta Hybridistä ei ole ilmeisesti havaintoa ainakaan vielä

---------- Viesti lisätty kello 7:53 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 7:49 ----------

Ennen viittä ehkä n 16.45 aikaan pitäjänmäellä. Näin kyllä jonkun toisenkin 99-ikaruksen, linjalla 506, mutta en muista sen numeroa

---------- Viesti lisätty kello 7:34 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 7:29 ----------



Helb ajaa vain sillä kalustolla mitä hsl on tilannut. Helbillä saataisiin siis väärällä kalustolla ajamisesta tuleva sakko..

Kyllä minä sen tiedän. Luulisi silti että jossainpäim olisi HSL:llä hoksottimet soinut että "Hetkinen, tämähän taitaa olla monilla vielä normaali työviikko. Annetaanpa HelBille erikoislupa käyttää isompaa kalustoa jotta saadaan kaikki matkustajat kyytiin ettei tarvitse heidän jäädä pysäkille töllöttämään". 79 on kuitenkin todella kuormitettu linja etenkin välillä Viikki - Siilitien metroasema, ja kukaan teistä ei voi varmasti olla eri mieltä ;) Suuresti toivon että joku HSL:ltä olisi lukenut eilisem havaintoni ja tehnyt asialle jotain.
 
19.6.

VT 86 /h74

---------- Viesti lisätty kello 8:51 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 8:27 ----------

19.6.

HELMIin on yön aikana vaihdettu pysäkkien uudet nimet, linjoilla joiden pysäkkien nimet muuttuivat.

Itäkeskuksessa Puotinharjussa on pysäkkeillä pysähtyvät linjat pääasiassa siirtynyt pysäkiltä toiselle. Muutamia outouksia löyty. Takimmaiselta pysäkiltä lähtevät bussit Puotilan suuntaan, mutta jostain syystä sinne on jätetty yksin 519A Lentoasemalle kun muut Kehän bussit on etummaisella pysäkillä (myös 519 ja 520). Lisäksi aikataulut eivät yhtään täsmää uusien pysäkkien kanssa. Aikataulut ovat juuri väärillä pysäkeillä. 54:n joutui eilen poimimaan matkustajat molemmilta pysäkiltä kun minä työkaverin kanssa oltiin uudella pysäkillä ja muut matkustajat olivat vanhalla. Kuskihan olisi voinut ajaa suoraan heidän ohi.
 
Takaisin
Ylös