Havaintoja HSL-alueelta - lokakuu 2010

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Ma 25.10.2010, aamuruuhka:
NF 185 (Ikarus E94 - Volvo B10B LE teli) / 550
 
NF #467 (Volvo B12BLE / 8700 LE Jokeriteli) ei kuulostanut ihan terveeltä, kun matkustin sillä äsken Leppävaarasta Otaniemeen. Yleensähän noissa uudemmissa ZF vaihteisissa 8700 teleissä on aina kierrokset matalalla ja vaihteet vaihtuvat nopeasti, jotta polttoainetta säästyisi, mutta 467:ssa oli kierrokset tapissa lähes kokoajan, ihan kuin vaihteisto "luistaisi" vai mikä se oikea termi nyt on, pelkkänä matkustajana paha sanoa...
Tiedä sitten, millaiset vaihteiston ohjauspainikkeet tuossa autossa on, mutta tuollainen toiminta voisi olla mahdollista myös, jos vaihteistoa estetään vaihtamasta isommalle käyttämällä jotain muuta painiketta kuin D:tä.
 
Tiedä sitten, millaiset vaihteiston ohjauspainikkeet tuossa autossa on, mutta tuollainen toiminta voisi olla mahdollista myös, jos vaihteistoa estetään vaihtamasta isommalle käyttämällä jotain muuta painiketta kuin D:tä.

Kyllä siinä ihan D-N-R painikkeet oli. Vaihteet kyllä vaihtui, mutta kierrokset oli tasasesti tapissa kokoajan.
 
Kyllä siinä ihan D-N-R painikkeet oli. Vaihteet kyllä vaihtui, mutta kierrokset oli tasasesti tapissa kokoajan.
Oire kuulostaa siltä, että ZF-loota rupeaa olemaan finaalissa, kun momentinmuuntimen lukitus on mäsänä. Eli loota on hydraulivedolla koko ajan. Tällöinhän moottorin kierrosluku laskee heti kun vapauttaa kaasupolkimen.
 
:D vko kyllä varmasti tietää ettei 93A:ta enään ole :)
Pienoinen ajatusvirhe pääsi lipsahtamaan noin heti aamun tunteina. :oops:

24.10.

HelB 1109, 1110/h74 ja h74N
Heitetään nyt vielä vähän takaisinkin: sunnuntaina 24.10. h74,N sai autoikseen HelBin osalta yksilöt 1110 ja 1112. 1109 oli siellä h93,K:lla kello kuuteentoista asti, jolloin tilalle vaihdettiin 1014. Hieman ennen viittä 1109 päätyi vielä loppupäiväksi h54B:lle.
 
Oire kuulostaa siltä, että ZF-loota rupeaa olemaan finaalissa, kun momentinmuuntimen lukitus on mäsänä. Eli loota on hydraulivedolla koko ajan. Tällöinhän moottorin kierrosluku laskee heti kun vapauttaa kaasupolkimen.

Joo, just tolta se kuulosti! Samanlaista oireilua havaitsin aikanaan parissa vm. 2000 Mersu O405N:ssä 3-4 vuotta sitten, kun Helb liikennöi niillä vielä s324:ää ja matkustin niillä silloiseen työpaikkaani.
 
Heitetään nyt vielä vähän takaisinkin: sunnuntaina 24.10. h74,N sai autoikseen HelBin osalta yksilöt 1110 ja 1112. 1109 oli siellä h93,K:lla kello kuuteentoista asti, jolloin tilalle vaihdettiin 1014. Hieman ennen viittä 1109 päätyi vielä loppupäiväksi h54B:lle.

Oho, mitenköhän sitten näin 1109:n h74:llä. Ehkä katsoin väärin. Itse menin tuolla 1110 ja näin tai no oikeastaan näytti siltä kuin ohi menevä olisi ollut 1109, mutta en ala väittelemään vko:n kanssa ;)

25.10.

Nobina oli taas pistänyt Volvon 8700LE telin linjalle h76A tuntemattomasta syystä.
 
Viimeksi muokattu:
25.10.

Joku NF City L 400-sarjan auto hajosi kesken matkan Puistola-Malmi välille n. klo 20:05 linjalla 76A, numeroa en ehtinyt nähdä.

HelB 1112/h54
 
26.10

Helb 1101 / h14
Helb 1106 / 102

Nf 119 / h55K

---------- Viesti lisätty kello 14:14 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 8:18 ----------

26.10

Helb 1112 / h98
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös