Havaintoja HSL-alueelta - marraskuu 2021

13.11. / 18:00
Helb 805 / 92

Tämä auto ei kuulostanut kovin ”terveeltä”. Moottori huusi kuin viimeistä päivää bussin körötellessä Alakiventietä alaspäin
 
14.11.
Nf 798/79
Nf 926/79

Tietääkseni kumpikin näistä on vakiokalustoa mutta toinen on teli ja toinen on A2. Onko kenelläkään siis tietoa 79:n kalustovaatimuksista? Kalusto on nimittäin usein melko kirjavaa.
 
14.11.
Nf 798/79
Nf 926/79

Tietääkseni kumpikin näistä on vakiokalustoa mutta toinen on teli ja toinen on A2. Onko kenelläkään siis tietoa 79:n kalustovaatimuksista? Kalusto on nimittäin usein melko kirjavaa.
Katsoin ensin Bussitutkan historiasta mainittujen autojen lähtöaikoja havaintopäivän tiedoista linjalla 79. Sen jälkeen vertasin lähtöaikoja HSL:n reittilokin tietoihin. Niiden perusteella kalusto on ollut suunnitellun mukaista, eli A2-lähdössä on ollut A2-auto ja C-lähdössä vastaavasti C-luokan auto.
 
Katsoin ensin Bussitutkan historiasta mainittujen autojen lähtöaikoja havaintopäivän tiedoista linjalla 79. Sen jälkeen vertasin lähtöaikoja HSL:n reittilokin tietoihin. Niiden perusteella kalusto on ollut suunnitellun mukaista, eli A2-lähdössä on ollut A2-auto ja C-lähdössä vastaavasti C-luokan auto.

Eli lähtöjen kalustovaatimus siis vaihtelee A2:n ja C:n välillä vaikka tiheän tasaisen vuorovälin perusteella voisi olettaa jokaisen lähdön vaativan saman verran kapasiteettia. Onpa outoa.
 
Eli lähtöjen kalustovaatimus siis vaihtelee A2:n ja C:n välillä vaikka tiheän tasaisen vuorovälin perusteella voisi olettaa jokaisen lähdön vaativan saman verran kapasiteettia. Onpa outoa.

Ennen 79:ä ajettiinkin vain teliautoilla, mutta tämä taisi jäädä Vestien poistuessa. Olen useamman kerran laittanut palautetta kun nuo koirankoppi-VDL:t on tuulilasikuormassa ruuhkasuunnan vastaisestikin iltapäivisin, eli Siilitien suuntaan, mutta vastaus on aina että linjoilla 84 ja 88 tarvitaan telejä enemmän. 79:n kuormitusta pahentaa se, että 79B ei ole enää liikennöinyt kuin ruuhkasuuntaan aamu- ja iltapäivisin, mitä itse kyllä ihmettelen, koska 79:llä molemmat suunnat ovat mielestäni yllättävän tasaisesti kuormittuneita, varsinkin iltapäivällä.

Onneksi eivät koko 79B:tä lopettaneet, kuten aikoivat, mutta vähän jännittää loppuuko se sitten ensi syksynä. Todella kova kuormitus 79:llä kuitenkin.
 
Ennen 79:ä ajettiinkin vain teliautoilla, mutta tämä taisi jäädä Vestien poistuessa. Olen useamman kerran laittanut palautetta kun nuo koirankoppi-VDL:t on tuulilasikuormassa ruuhkasuunnan vastaisestikin iltapäivisin, eli Siilitien suuntaan, mutta vastaus on aina että linjoilla 84 ja 88 tarvitaan telejä enemmän. 79:n kuormitusta pahentaa se, että 79B ei ole enää liikennöinyt kuin ruuhkasuuntaan aamu- ja iltapäivisin, mitä itse kyllä ihmettelen, koska 79:llä molemmat suunnat ovat mielestäni yllättävän tasaisesti kuormittuneita, varsinkin iltapäivällä.
.

Se on jännä, miten HSL:n runkolinjamania ei toteudu 79:n kohdalla. Miksi 235:tä piti tehdä runkolinja kun jokainen 200 on pahimman ruuhkan ulkopuolella yhden-kahden matkustajan yksityislimusiini? Sillä välin 79 muistuttaa intialaista pikajunaa, jossa jokainen neliösentti on pullollaan porukkaa.
 
Olen useamman kerran laittanut palautetta kun nuo koirankoppi-VDL:t on tuulilasikuormassa ruuhkasuunnan vastaisestikin iltapäivisin, eli Siilitien suuntaan, mutta vastaus on aina että linjoilla 84 ja 88 tarvitaan telejä enemmän.

Onpa harvinaisen huono syy. Tuon on paras korjaantua kun linjat siirtyvät uuden sopimuksen alle ensi syksyllä.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:22 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:20 ----------

16.11.

Nf 857/561
 
Takaisin
Ylös