Havaintoja HSL-alueelta - marraskuu 2025

To 20.11.

NF #1252 hinattavana Honkanummen hautausmaan kohdalla Vanhaa Porvoontietä pohjoiseen
 
20.11.
PL 1036:n valot sammuivat muutamaksi sekunniksi vähän väliä. Lisäksi autosta kuuluu jotain omituista ääntä, muistuttaa vähän jotain sähköbussiin tehtyä tekoääntä.
 
Lisäksi autosta kuuluu jotain omituista ääntä, muistuttaa vähän jotain sähköbussiin tehtyä tekoääntä.
Mahtaisiko olla se "rahinaa" pitävä syntetisaattori, joka kaikissa Yutongeissa (poislukien PL 444-476) tuottaa matalissa nopeuksissa ääntä? Toki ei yleensä turhan paljoa kuulu sisälle. Tuollainen tai muuta vastaavaa ääntä tuottava ominaisuus on kuitenkin muistaakseni nykyisellään tieliikennelain puitteissa pakollinen kaikissa vuodesta x (muistaakseni 2021) eteenpäin tulleissa sähköbusseissa.

Yutongien valoista en niin tarkkaan muista, mutta tulee mieleen, että niissä olisi jonkinlainen sensori joka päälle asetettuna säätää kirkkautta tai jopa sammuttaa valot sen hetkisen ulkopuolelta tulevan kirkkauden perusteella.
 
Viimeksi muokattu:
Mahtaisiko olla se "rahinaa" pitävä syntetisaattori, joka kaikissa Yutongeissa (poislukien PL 444-476) tuottaa matalissa nopeuksissa ääntä?
En tiedä siitä, mutta missään muussa Yutongissa en ole vastaavaa ääntä kuullut. Lisäksi se kuului todella voimakkaasti matkustamoon, ja kuului myös suuremmissa nopeuksissa. Ääni siis muistutti sellaista tekoääntä, mutta kuulemani perusteella se johtui kuitenkin ihan jostain muusta.
Yutongien valoista en niin tarkkaan muista, mutta tulee mieleen, että niissä olisi jonkinlainen sensori joka päälle asetettuna säätää kirkkautta tai jopa sammuttaa valot sen hetkisen ulkopuolelta tulevan kirkkauden perusteella.
Tästä en ole ihan varma. Mutta en kyllä sanoisi, että ulkona olisi ollut niin valoisaa, että valoja olisi mitään syytä sammuttaa. Lisäksi valojen kirkkauden jatkuvat muutokset hieman häiritsevät. Välkkyivät siis useita kertoja minuutin sisällä pois ja päälle.
 
Tästä en ole ihan varma. Mutta en kyllä sanoisi, että ulkona olisi ollut niin valoisaa, että valoja olisi mitään syytä sammuttaa. Lisäksi valojen kirkkauden jatkuvat muutokset hieman häiritsevät. Välkkyivät siis useita kertoja minuutin sisällä pois ja päälle.
Hertsikan Bydeissä olen tätä huomannnut että suurinosa autoista aina välillä välkyttää sisävaloja erittäin häiritsevästi mutta Yutongeissa en ole tuota huomannut.
 
Yutongien valoista en niin tarkkaan muista, mutta tulee mieleen, että niissä olisi jonkinlainen sensori joka päälle asetettuna säätää kirkkautta tai jopa sammuttaa valot sen hetkisen ulkopuolelta tulevan kirkkauden perusteella.
En kyllä ole havainnut tuollaista sensoria E- tai U-Yutongeissa, tai ainakaan keksinyt mistä sellainen menisi päälle.

E12 ja E15 on yksi kytkin, jossa on kaksi kirkkausvaihtoehtoa. U12 on kaksi kytkintä, jotka hallitsee valoja eri puolilla käytävää ja molemmissa kaksi kirkkausvaihtoehtoa. Sit tietysti U12:ssa vielä erikseen ne värilliset yövalot, joista joku oli muistaakseni väittänyt ettei enää uudemmissa olisi?
 
En kyllä ole havainnut tuollaista sensoria E- tai U-Yutongeissa, tai ainakaan keksinyt mistä sellainen menisi päälle
En siis itsekään ole varma, onko niissä sellaista, mutta lähinnä tuli mieleen, koska joskus jossain Keravan vanhemmassa E-sarjalaisessa valot tuntuivat kirkkauttaan vaihtelevan vähän väliä vaikka kuljettaja ei mitään tehnyt. En nyt kyseisen auton numeroa suoraan muista, mutta siihen yhdistin ensimmäisenä ajatuksen tuosta.
Yövalojen kohtalo taitaa olla tosiaan kyllä se, että niitä ei ole tullut kuin sarjoihin KAH 2424-2432 ja TLL 24, 25 sekä 62-72. KAH:n tämän vuoden yksilöillä säännöllisen epäsäännöllisesti olen kulkenut eikä kertaakaan ole tullut vastaan, että ainakaan olisi päällä. Tuskin niitä siis enää niihin on tullut (ikävä kyllä).
 
Takaisin
Ylös