Havaintoja HSL-alueelta - syyskuu 2010

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Mikä on väärän ajotavan määritelmä? Onko se HelBillä jotenki määritelty? Ja jos nyt saa lasimaljakon siitä hyvästä (firman logolla varustettuna) että kuluttaa naftaa kierroksella desin vähemmän kuin joku muu niin ihan yks lysti..
Se Ecosmart sen juuri määrittelee kun huomioi kaikki äkkijarrutukset ja nopeat ohjausliikkeet. Ja tuo asenne kulutuksen vaikutuksesta tosi hieno. Ne erot ei todella ole desejä vaan useita litroja/100km. Jos osaat laskea paljonko polttoaine kuluissa voisi säästää jos jokainen säästäisi esim. 3 litraa/100km?? Esim. Helbillä n. 600 autoa joilla ajetaan n. 100000km/vuosi. Tuo polttoaine säästö kyllä jo näkyisi jossain... eihän sitä tietty kannata ajatella nenäänsä pidemmälle...
 
Ja jos nyt saa lasimaljakon siitä hyvästä (firman logolla varustettuna) että kuluttaa naftaa kierroksella desin vähemmän kuin joku muu niin ihan yks lysti..

Kuljettajien ajotavoilla on helposti 10% ero polttoaineenkulutuksessa. HelBin kokoisessa talossa se tarkoittaa suuruusluokkaa 1 miljoona litraa vuodessa.
Sen kun laskee euroiksi, niin ehkä se ei olekaan ihan yks lysti...
Niin että se niistä deseistä.

Lisäksi saman verran säästöä tulee kaluston huolto- ja korjaustarpeen vähenemisestä (=jarrujen ja voimansiirron huolto ja korjaus + kolarivahingot).

Ja vielä bonusta, matkustajien matkanteko tulee miellyttävämmäksi, matkustajatyytyväisyyskyselyissä tulee parempia arvioita, liikennöitsijä saa bonusta.

Se, miten parantunut tulos jyvitetään kuljettajille (lasimaljakoilla tai muuten), on tietenkin jokaisen liikennöitsijän oma juttu.
 
Viimeksi muokattu:
Huomasinpa tänään Tikkurilan bussiterminaalissa että laiturin 1 pysäkkikilpeen on jäänyt liuska "68V Kylmäoja" Tämä linjatunnushan poistui jo kesäaikatauluihin siirryttäessä.

Onhan Vantaan linjan 67/A liuska ollut vuosia lentoaseman terminaali 2:n laiturin 23/24 kyltissä, mutta nyt se on (ainakin minun tietääkseni) vihdoin ja viimein poistettu.
 
Eihän sitä ajon aikana tarvitse välttämättä vilkuilla. Voihan sitä päättärillä katsoa miten tämä sivu tai kierros meni.
Voiko? En minä ainakaan ole löytänyt siitä sellaista toimintoa, joka mahdollistaa muun kuin hetkellisen kiihtyvyyden katsomisen. Joten jos haluaa sen mukaan ajaa, joutuu sitä katsomaan ajon aikana, mikä vie keskittymistä itse ajamisesta.

Laitteessa siis näytetään hetkellinen kiihtyvyys kaikkiin kuuteen pääsuuntaan, hetkellinen kulutus (yksikköinä litraa tunnissa) ja 30 viime minuutin kulutuksen keskiarvo (samalla yksiköllä). Toisaalta esim. perjantaina Lahdenväylällä ihan huvikseni vertasin mitä tämä näytti ja mitä ajoneuvon oma tietokone näytti kulutukseksi (vaikka ajotietokone näytti litraa per 100 kilometriä): Ecosmartin mukaan kului autolla 952 hetkellisesti lievässä ylämäessä noin 20 l/h, nopeuden ollessa 80 km/h. Tämä vastaa siis litroina sataa kilometriä kohti 25 l/100 km. Samaan aikaan auton oma ajotietokone kertoi ihan muuta: 15 l/100 km. Kumpi heittää, vai heittääkö kummatkin?
 
Ei kummankaan tarvitse heittää. Hetkellinen kulutus litraa tunnissa on eri asia, kuin kulutus litraa / 100 km. Kiihdytä pysähdyksistä vaikka moottoritien ramppia moottoritielle koko ajan kaasupoljin pohjassa, niin hetkellinen kulutus litraa tunnille pienenee koko ajan;)
 
Voiko? En minä ainakaan ole löytänyt siitä sellaista toimintoa, joka mahdollistaa muun kuin hetkellisen kiihtyvyyden katsomisen. Joten jos haluaa sen mukaan ajaa, joutuu sitä katsomaan ajon aikana, mikä vie keskittymistä itse ajamisesta.

Laitteessa siis näytetään hetkellinen kiihtyvyys kaikkiin kuuteen pääsuuntaan, hetkellinen kulutus (yksikköinä litraa tunnissa) ja 30 viime minuutin kulutuksen keskiarvo (samalla yksiköllä). Toisaalta esim. perjantaina Lahdenväylällä ihan huvikseni vertasin mitä tämä näytti ja mitä ajoneuvon oma tietokone näytti kulutukseksi (vaikka ajotietokone näytti litraa per 100 kilometriä): Ecosmartin mukaan kului autolla 952 hetkellisesti lievässä ylämäessä noin 20 l/h, nopeuden ollessa 80 km/h. Tämä vastaa siis litroina sataa kilometriä kohti 25 l/100 km. Samaan aikaan auton oma ajotietokone kertoi ihan muuta: 15 l/100 km. Kumpi heittää, vai heittääkö kummatkin?

Volvossa voit vaihtaa oman tietokoneen kulutusnäytön l/h valitsemalla näyttöasetukset valikon sieltä yksiköt alavalikon ja sieltä pnesteenkulutus :)

---------- Viesti lisätty kello 1:32 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 0:06 ----------

Korjaan edellistä. Ei volvossa olekaan l/h yksikköä vaan km/l.. Itse sain sen arvoon 5.1km/l äsken joka vastaa 19l/100km :O tosin vähän tarvitsee pysähtyäkään tähän kellonaikaan
 
Ikävä kyllä näitä välinpitämättömiä kuljettajia taitaa olla suurin osa pääkaupunkiseudulla. Minusta ainakin tuo Ecosmart ihan mielenkiintoinen laite, voi seurata ajotapaansa ja kehittää sitä edelleen matkustaja ystävällisemmäksi. Moni varmaan luulee että laitteen sulkeminen lopettaa myös tiedonsiirron työpaikalle, käsittääkseni se ajotapa rekisteröityy siitä huolimatta vaikka näyttö olisi sammutettuna. Ainakin Helbillä ajotapaa tullaan seuraamaan, en sitten tiedä mitkä seuraukset ovat vääränlaisesta ajotavasta...
Minua häiritsee pahasti, jos tuulilasin eteen laitetaan jotain loistavia näyttöjä, jotka varsinkin pimeään aikaan kiusaavat. Muutamassa autossa ko. ecosmart on kaiken lisäksi asennettu juuri sille korkeudelle, mistä katselen ajaessani. Ihan kuin katvealueita ei olisi näissä nykyautoissa isojen peilien ym. takia muutenkin jo tarpeeksi. Nuo vempeleet saisi asentaa vaikka yhdessä Helmi-laitteen kanssa jonnekin tuulilasin yläpuolelle, josta niitä voivat vilkuilla halukkaat.

Lisäksi katujen kunto on sellainen, että paikoitellen ecosmart näyttää helkutin usein kaikenlaisia kolmiovaroitusmerkkejä vaikka ajaisit rauhallisesti. Ihan turha vempele niin kauan kun ajoympäristö on se mikä se on! Eikä muutamien automallien surkea jousitus ainakaan paranna tilannetta!

PS. Esimerkki. Mitähän ecosmart mahtaa näyttää ajettaessa vaikkapa linjan h14 reittiä Fredrikinkadulla? Ihan järkyttävä heittoinen kivikatu!
 
Viimeksi muokattu:
Lisäksi katujen kunto on sellainen, että paikoitellen ecosmart näyttää helkutin usein kaikenlaisia kolmiovaroitusmerkkejä vaikka ajaisit rauhallisesti. Ihan turha vempele niin kauan kun ajoympäristö on se mikä se on! Eikä muutamien automallien surkea jousitus ainakaan paranna tilannetta!

PS. Esimerkki. Mitähän ecosmart mahtaa näyttää ajettaessa vaikkapa linjan h14 reittiä Fredrikinkadulla? Ihan järkyttävä heittoinen kivikatu!
Kyllä niitä Ecosmartin antamia tietoja verrattaessa otetaan huomioon millä linjalla autot ovat ollet, ei verrata linjojen h14 ja esim. 345 tietoja keskenään vaan samalla linjalla olleita ja vielä eri autotkin huomioidaan. Ja jokainen laite on kalibroitu juuri kyseisen auton jousituksen ominaisuudet huomioon ottaen..
 
Aika kova kommentti... Niin turha että Pölhölä on ostanut moiset turhakkeet joka autoon?

No ei sentäs ihan joka autoon, vanhoissa wikströmin autoissa(kirkkonummi, carrukset) ei kaikissa noita ole. Ja jos noista kulutuksista jeesustellaan niin kaksi melko samanlaista autoa(samanlainen kone,teho jne), sama reitti, toisella vaan kolme litraa pienempi kulutus aina. Ja vähemmin kuluttava on vielä rivakampikin. Autojen erot syö nuo kulutushyödyt pois.
 
6.9

Helb 301 / 730 onko tästä tullut linjan vakioauto sillä olen jo ainakin viikon ajan nähnyt sen linjalla vielä tässä puolenyön korvilla.
 
6.9

Helb 301 / 730 onko tästä tullut linjan vakioauto sillä olen jo ainakin viikon ajan nähnyt sen linjalla vielä tässä puolenyön korvilla.
Kyseinen auto on ollut merkittynä vuorolle 611 viime viikon ajan (954, joka normaalisti on kyseisellä vuorolla ollut on siirtynyt vuorolle 612). Tiedä sitten vielä, että onko vakioautoja vaihdettu, vai onko taustalla jokin muu syy.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös