Havaintoja HSL-alueelta - syyskuu 2012

Toimisit siis todellakin ammattimiehen elkein tukkien päätepysäkkialueen

Tätähän tapahtuu joka päivä muun muassa Rautatientorilla. Ihan bussikuskin perustehtävähän on tehdä kollegan työnteosta painajaismaista ;-)

Oikeasti, kuljettajalla on kaksi työtehtävää: bussin ajaminen ja asiakaspalvelu. Minun päähäni ei mahdu miksi sinne lähtölaituriin ei voi mennä heti kun olisi oma lähtövuoro seuraavana? Jos ei halua olla asiakkaiden kanssa tekemisissä pitää joko hakeutua junan/metron kuljettajaksi tai siirtyä vaikka rekkakuskiksi...

Vaihtoehto B kyseisessä tapauksessa: seistä kadulla ja odottaa jotta molemmat vatipäät suvaitsisivat siirtää bussiansa sen verran että pääsee turvallisesti päästämään matkustajat pois kyydistä, samalla jumittaen koko Puistolan liikenteeen?

Päättärin ohihan ei voi ajaa, syystä että se on reittipoikkeama joka ei ole sallittu.

Videolta muuten näkee että 76B olisi halutessaan päässyt tuon 1208:n ohi. Joko kuljettajaa ei kiinnostanut tai ajotaidot eivät riittäneet.
 
Tätähän tapahtuu joka päivä muun muassa Rautatientorilla. Ihan bussikuskin perustehtävähän on tehdä kollegan työnteosta painajaismaista ;-)

Oikeasti, kuljettajalla on kaksi työtehtävää: bussin ajaminen ja asiakaspalvelu. Minun päähäni ei mahdu miksi sinne lähtölaituriin ei voi mennä heti kun olisi oma lähtövuoro seuraavana? Jos ei halua olla asiakkaiden kanssa tekemisissä pitää joko hakeutua junan/metron kuljettajaksi tai siirtyä vaikka rekkakuskiksi...

Vaihtoehto B kyseisessä tapauksessa: seistä kadulla ja odottaa jotta molemmat vatipäät suvaitsisivat siirtää bussiansa sen verran että pääsee turvallisesti päästämään matkustajat pois kyydistä, samalla jumittaen koko Puistolan liikenteeen?

Päättärin ohihan ei voi ajaa, syystä että se on reittipoikkeama joka ei ole sallittu.

Videolta muuten näkee että 76B olisi halutessaan päässyt tuon 1208:n ohi. Joko kuljettajaa ei kiinnostanut tai ajotaidot eivät riittäneet.

Jaa kysehän oli siitä että ettei 76B olisi ohi päässyt? Kannattaisiko vaikka videon info lukea? Pointti oli siinä että ajetaan tukkien pysäkki ja jätetään auto siihen pysäkille tukkien sen, kun tilaa olisi ollut tuolla kuitenkin. 76B:llä oli lähtöaikaan vielä reilusti aikaa kun 75 vain kiilas sieltä pysäkille ja kuski lähtee suksimaan jonnekkin piiloon. 76B:n kuljettaja vain ajoi kiltisti perään poimimaan matkustajat, ajatteli varmaan että 75 lähtisi ennen (Nobinan ajosarjoissa on samalta pysäkiltä lähtevien linjojen vuorot, että osaa ajaa oikeaan aikaan pysäkille (esim. Puistolassa 76A :n ajosarjassa näkyy 75A:n lähdöt, 76B:n ajosarjassa näkyy edellisen/seuraavan 75 ja 75A:n lähdöt) jne
 
Jaa kysehän oli siitä että ettei 76B olisi ohi päässyt? Kannattaisiko vaikka videon info lukea? Pointti oli siinä että ajetaan tukkien pysäkki ja jätetään auto siihen pysäkille tukkien sen, kun tilaa olisi ollut tuolla kuitenkin. 76B:llä oli lähtöaikaan vielä reilusti aikaa kun 75 vain kiilas sieltä pysäkille ja kuski lähtee suksimaan jonnekkin piiloon. 76B:n kuljettaja vain ajoi kiltisti perään poimimaan matkustajat, ajatteli varmaan että 75 lähtisi ennen (Nobinan ajosarjoissa on samalta pysäkiltä lähtevien linjojen vuorot, että osaa ajaa oikeaan aikaan pysäkille (esim. Puistolassa 76A :n ajosarjassa näkyy 75A:n lähdöt, 76B:n ajosarjassa näkyy edellisen/seuraavan 75 ja 75A:n lähdöt) jne

Nimenomaan näin, itse yritän ajatella myös muita. Enkä tiedä onko mielekästä mennä 10 minuuttia ennen laituriin vaikka siitä ei kukaan lähtiskään. 12:sta tunnin päivän aikana arvostaa kyllä 5:nkin minuutin taukoja, joissa voi venytellä ja käydä vaikka wc:ssä tai juoda vaikka kahvit:D
 
Pointti oli siinä että ajetaan tukkien pysäkki ja jätetään auto siihen pysäkille tukkien sen, kun tilaa olisi ollut tuolla kuitenkin.

Puistolan torilla on tilaa kolmelle autolle JOS se kolmas auto on lähtölaiturissa. Tai itse asiassa neljälle koska lähtölaitureita on kaksi.

Toki olen sitä mieltä että ei nyt ihan noin pitäisi toimia vaikka kuinka ottaisi päähän vajakki-kollegat...

Minun pointtini asiaan oli se että, mistä moinen johtui. Lyhyt videon pätkä kertoi vain tilanteen sillä hetkellä. Olisipa kuvaaja kuvannut tilannetta vaikka kolmekin minuuttia ennen 1208 saapumista. Oltaisiin todennäköisesti nähty kuinka nuo kaksi bussia seisoo tuolla purkupaikalla, kummankaan kuljettajan tekemättä elettäkään siirtyäkseen lähtölaituriin. Ja todennäköisesti taustalla oleva H75 kuljettaja ei voi tehdä mitään ennen kuin Nobinan kuljettaja olisi siirtänyt autoansa (se lähtöjärjestys).

Itse olisin vastaavassa tilanteessa ajanut tuohon lähtölaituriin purkamaan ja sen jälkeen kiertänyt uudelleen sisään jä jättänyt ison telin siten paikoilleen ettei edes taksit pääse tolpalle ennen kuin nuo kaksi aiempaa kuljettajaa siirtyvät palvelemaan asiakkaita.
 
Toki olen sitä mieltä että ei nyt ihan noin pitäisi toimia vaikka kuinka ottaisi päähän vajakki-kollegat...
Pakko sanoa sen verran että, puhut kuin olisit itse ollut tämän 1208:n kuljettaja, (en siis tiedä ajatko bussia vai et) mutta kovasti tunnut puolustelevan kyseistä kuskia vaikket sinäkään tiedä mitä siinä on silloin tapahtunut.
 
Puistolan torilla on tilaa kolmelle autolle JOS se kolmas auto on lähtölaiturissa. Tai itse asiassa neljälle koska lähtölaitureita on kaksi.

Toki olen sitä mieltä että ei nyt ihan noin pitäisi toimia vaikka kuinka ottaisi päähän vajakki-kollegat...

Minun pointtini asiaan oli se että, mistä moinen johtui. Lyhyt videon pätkä kertoi vain tilanteen sillä hetkellä. Olisipa kuvaaja kuvannut tilannetta vaikka kolmekin minuuttia ennen 1208 saapumista. Oltaisiin todennäköisesti nähty kuinka nuo kaksi bussia seisoo tuolla purkupaikalla, kummankaan kuljettajan tekemättä elettäkään siirtyäkseen lähtölaituriin. Ja todennäköisesti taustalla oleva H75 kuljettaja ei voi tehdä mitään ennen kuin Nobinan kuljettaja olisi siirtänyt autoansa (se lähtöjärjestys).

Itse olisin vastaavassa tilanteessa ajanut tuohon lähtölaituriin purkamaan ja sen jälkeen kiertänyt uudelleen sisään jä jättänyt ison telin siten paikoilleen ettei edes taksit pääse tolpalle ennen kuin nuo kaksi aiempaa kuljettajaa siirtyvät palvelemaan asiakkaita.

Jaa-a, riippuu miten mitoitettuna (eli mihin kohtaan ensimmäinen auto parkkeerannut). Selkeästi tuon Ikaruksen perään olisi tuo Scala mahtunut vielä. Miksi kummankaan kuljettajan olisi pitänyt siirtyä lähtölaituriin, jos ei ollut lähtöaika lähimaillakaan vielä? Eli mielestäsi bussien pitäisi siirtyä lähtölaituriin siinä järjestyksessä kun ovat paikalle tulleet?
 
8.9

Nf 616 / 345

Myös NF 606 / 345

---------- Viestit yhdistetty klo 23:20 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:32 ----------

8.9

Helb 219 / s39
Helb 609 / h39N
Helb 911 / h45 (Espanja mainos, varmaankin jonku Aurinko- tai Finnmatkojen mainos)
Helb 1129 / h45

---------- Viestit yhdistetty 9.9.2012 klo 3:20 ---------- Previous Post was on 8.9.2012 at 22:32 ----------

8.9

Helb 1206 / s39
 
9.9

Helb 304 / H14
Helb 608 / s39
Helb 705 / 102T
Helb 932 / H45
Helb 1107 / H57
Helb 1109 / H68
Helb 1126 / H69
Helb 1129 / H45
Helb 1130 / H45
 
Pakko sanoa sen verran että, puhut kuin olisit itse ollut tämän 1208:n kuljettaja, (en siis tiedä ajatko bussia vai et) mutta kovasti tunnut puolustelevan kyseistä kuskia vaikket sinäkään tiedä mitä siinä on silloin tapahtunut.

En. Ajoin kyseisenä päivänä Herttoniemen linjoja.
 
10.9

v30 / NF 305, tämän auton lattia on todella karmeassa kunnossa, kupruilevan ja halkeilleen lattiapäällysteen alta paistaa monesta kohtaa lastu -tai kovalevyt. Luulisi tämän olevan seuraavaksi poistettavien joukossa.
 
Takaisin
Ylös