Havaintoja HSL-alueelta - syyskuu 2013

13.9

Helb 52 / 102

Nf 458 / 122A
Nf 461 / h66A
Nf 465 / h21V
Nf 474 / h21V
Nf 779 / 109

Pl 865 / e46

Vt 216 / 111
Vt 472 / 156, oli heittänyt öljyt pihalle Kampissa
Vt 466 oli hajonneena iltapäivällä Finnoontiellä
 
Tuohon ei tarvitse kuin yhden näppärän(lue tyhmän) kuljettajan joka luulee että pysäkkijarru hidastaa matkantekoa, niinpä napista se pois :mad:

Minä en usko että kaikissa busseissa on sitä pysäkkijarrun poistamisnappulaa, etenkään uusissa ei varmaan ole sellaista. Ihme jos on ja että Hsl sallisi sellaisen käytön, ja sehän on aivan helppoa rikkoa ne ihan manuaalisestikkin itse ja mukavaa tauko tekemistä siinä kuskikin saa. :lol:
 
Minä en usko että kaikissa busseissa on sitä pysäkkijarrun poistamisnappulaa, etenkään uusissa ei varmaan ole sellaista. Ihme jos on ja että Hsl sallisi sellaisen käytön, ja sehän on aivan helppoa rikkoa ne ihan manuaalisestikkin itse ja mukavaa tauko tekemistä siinä kuskikin saa. :lol:

Uusissahan se vasta onkin. Niissähän ne oviviat vaivaa ;) Hsl ei toki salli sen käyttöä, mutta nappi on olemassa siksi, jos ovet päättävät alkaa vikailemaan jossain pahassa paikassa, niin nappia käyttämällä auto saadaan pois edestä pikaisesti ilman korjaamon tai hinurin apua ;) Vanhemmissa autoissa nappi on on/off-tyyppinen, mutta ainakin Nobinalla viimeisimmissä autoissa nappi on kertatoiminen. Eli kun sitä painaa kerran, ovijarru vapautuu, mutta seuraavan kerran ovia käyttäessä ovijarru kytkeytyy taas. Tällöin jos joku haluaisi ajaa ilman ovijarrua, joutuisi hän rämpyttämään nappia jokaisen oven avauksen jälkeen, ja se ei ainakaan nopeuta mitään :lol:
 
Minä en usko että kaikissa busseissa on sitä pysäkkijarrun poistamisnappulaa, etenkään uusissa ei varmaan ole sellaista. Ihme jos on ja että Hsl sallisi sellaisen käytön, ja sehän on aivan helppoa rikkoa ne ihan manuaalisestikkin itse ja mukavaa tauko tekemistä siinä kuskikin saa. :lol:
Esim. kaikissa Volvoissa, siitä lähtien kun pysäkkijarrut tulivat (-95)? on katkaisija josta jarrut saa pois. Samoin kaikissa Scaloissa on nappi vuosimalliin 2011 saakka. Manneissa myös nappi. Pysäkkijarruahan ei siis MISSÄÄN NIMESSÄ SAA OTTAA POIS KÄYTÖSTÄ, paitsi vian ilmetessä. Esim. Mannin ja Volvon ovet alkavat helposti reistaamaan juuri pysäkkijarrun poiston takia. Uusissa, Volvo,Scala (2012>) tuo ovijarrun vapautus toimii eritavalla niinkuin NAK yllä kertoi; jos pysäkkijarru jää,vian tullessa, päälle, nappia painamalla auton saa liikkeelle ja pysäkkijarru on vapautettuna seuraavaan pysähdykseen. Maakaasu Säffleissä oli paras varotoimi noita nappulan kääntäjiä varten; jos pysäkkijarrun otti pois päältä, takaovet eivät auenneet :lol: Näin se pitäisi kaikissa vanhemmissa olla. Onneksi nuo pysäkkijarrun poistajat ovat vähentyneet ainakin Helbillä huomattavasti viime vuosina (Man-autoja lukuunottamatta,niissä nappi liian helpossa paikassa) :mad: Ja jos tuo jarru on poistettu ja jotain sattuu esim. ovia sulkiessa ja liikkeelle lähtiessä, on kuljettaja aika liemessä jos saadaan todistettua että kuljettaja itse sen ottanut pois käytöstä...
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös