Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2010

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
2.1

Helb 52 / h42
Helb 31 / h24

teli-mannet loistivat tänään poissaolollaan, erottajalla en nähnyt kertaakaan h20 tai h42 linjoilla, ja h18 näin vain kaksi kolmesta
 
2.1

Helb 52 / h42
Helb 31 / h24

teli-mannet loistivat tänään poissaolollaan, erottajalla en nähnyt kertaakaan h20 tai h42 linjoilla, ja h18 näin vain kaksi kolmesta


Tuo Helb 52 hajosi mannerheimintiellä klo 11 ja vaihtui -> Helb 50. Myöhemmin vielä -> Helb 904 (Man lion's city LL).

Linjalla h18 oli ainakin Helb 802 ja h42 Helb 904. Ainoan 2006 teli-manin jonka näin oli Helb 603 linjalla h39.

Vielä pari havaintoa tänään:

h42= Helb 1 (Scania carrus city L teli)
h20= Helb 9803 (Volvo carrus city L teli)
 
Vs: Havaintoja Hsl-alueelta - Tammikuu 2010

Lisäksi ovet aukeavat aivan liian hitaasti. 6.45 piti 67:n olla Maunulassa menossa Helsinkiin päin, mutta tuli 7 minuuttia myöhässä, ilmeisesti juuri ovien avautumisnopeuden takia. Ruskeasuolta tullut 23 tosin tuli Pasilaan 7.21 aivan ajallaan, ehkä lähinnä siitä johtuen, ettei bussissa ollut muita kyydissä kyytiin noustessani.

Osin johtuvat pysäkkiaikataulujen laskentatavasta. Helsingissä useimmilla linjoilla taitaa perustua oletukseen, että nopeus on sama koko reitillä. Tästä seuraa ko. tapauksissa se, että Maunulassa 67 on normaalistikin muutaman minuutin myöhässä (tosin ei noin merkittävästi), koska edessä on Tuusulanväylän nopea osuus. Alkupätkillä Torpparinmäestä nopeudet ovat melko hitaita.

Linjan 23 tapauksessa alussa on nopea Hakamäentien pätkä. Jos bussi on vasta aikataulun mukaan Pasilassa, on seurauksena se, että se on tavanomaisessa liikenteessä Rautatientorilla myöhässä.
 
Pysäkkiaikatauluja ei siis tehdä arvioimalla matkanopeuksia ja korjaamalla niitä puolivuosittain kellottamalla toteutuneita matkoja? Miten ihmeessä esimerkiksi Reittiopas kykenee yhdistämään vuoroja, jotka eivät itseasiassa lähtökohtaisesti noudata aikataulua?
 
HKL:n ja YTV:n käytännöt pysäkkiaikojen määritelyn suhteen ovat olleet osin erilaiset. Uuden HSL:n myötä käytännöt tullaan vähitellen yhdenmukaistamaan.

Helsingin sisäisillä linjoilla pysäkkiajat on tosiaan laskettu jakamalla linjan tai välipistepysäkkien välinen ajoaika pysäkkien lukumäärällä ja osamäärä on sitten vastannut jokaisen pysäkinvälin ajoaikaa. Joissain tapauksissa aikataulusuunnittelija on voinut asettaa suunnitteluohjelmassa jollekin pysäkkivälille kertoimen, joka on joko pidentänyt tai lyhentänyt pysäkinvälin ajoaikaa. Näitä on kuitenkin käytetty varsin vähän niiden vaatiman suuremman työmäärän vuoksi.

YTV-liikenteessä pysäkkien ohitusajat ovat perustuneet pysäkkivälien pituuksiin, joiden suhteessa linjan ajoaika jaetaan pysäkkiväleille.

Aikatauluja suunnitteltaessa yhtenä lähtötietona käytetään matkakorttijärjestelmään tallentuneita ajoaikoja. Kun jokaisen yksittäisen linjasivun ajoaika tarkistetaan suunnitteluprosessissa, saadaan yllä kuvailemillani menetelmillä pysäkkiaikatauluihin pääosin varsin hyvät arviot vuorojen ohitusajoista.
 
Vs: Havaintoja Hsl-alueelta - Tammikuu 2010

Osin johtuvat pysäkkiaikataulujen laskentatavasta. Helsingissä useimmilla linjoilla taitaa perustua oletukseen, että nopeus on sama koko reitillä. Tästä seuraa ko. tapauksissa se, että Maunulassa 67 on normaalistikin muutaman minuutin myöhässä (tosin ei noin merkittävästi), koska edessä on Tuusulanväylän nopea osuus. Alkupätkillä Torpparinmäestä nopeudet ovat melko hitaita.

Linjan 23 tapauksessa alussa on nopea Hakamäentien pätkä. Jos bussi on vasta aikataulun mukaan Pasilassa, on seurauksena se, että se on tavanomaisessa liikenteessä Rautatientorilla myöhässä.

Hm, omituista... Mutta pitää silti sanoa, että HSL:n aikataulun mukaan kyseisen 67:n piti perjantaina (sunnuntaiaikataulujen mukaan uudenvuodenpäivänä) olla Sörnäisissä 6.54, ja tuossa vaiheessa oltiin menossa vasta Koskelantien risteyksessä, eli odotan oikeasti mielenkiinnolla ruuhkia ja sitä, miten PL:n uudet bussit pystyvät pysymään aikataulussa.
 
2.1...

...teli-mannet loistivat tänään poissaolollaan, erottajalla en nähnyt kertaakaan h20 tai h42 linjoilla, ja h18 näin vain kaksi kolmesta
Onko kova pakkanen hyydyttänyt maakaasubusseja? Tässä havainto saman päivän illalta:
HelB 129 (Ikarus E94-Scania L94UB) / 611(N)
 
Onko kova pakkanen hyydyttänyt maakaasubusseja? Tässä havainto saman päivän illalta:
HelB 129 (Ikarus E94-Scania L94UB) / 611(N)
Kovilla pakkasilla maakaasuautoissa on semmoinen käytännön ongelma, että kaasusäiliöitä ei saada niin täyteen kuin normaalisti ja siten kaasu ei välttämättä riitä pisimmissä sarjoissa. 611(N):llä on ollut normaalistikin kaasunriittävyysmurheita.
 
Tässä värkissä onkin hauska pysäkki-info. Suomen- ja ruotsinkielisten pysäkkien nimen väliin ei tule välilyöntiä (tyhjää kohtaa) vaan ä-kirjain. Esim. Kamppi(M)äKampen(M).

Taasko joku juosten kustu Thoreb-päivitys? :)

Taitaa tämä olla ihan uusi ongelma, kun näkyy moista Pohjolan Liikenteen puolellakin. 23N:llä eilisiltana näytöllä luki "Töölön tulliäTölö tull". Kuljettaja "nollasi" laitteen Viipurinkadulla, joten näyttöön jäi "ä". Kun matkustaja sitten painaa STOP-nappia, näytöllä näkyy välillä "STOP" ja välillä taasen "ä".
 
Helsinki 3.1.2010

HelB 1007 / h70
PL 738 (CHL-509) / h67
PL 740 (BNZ-273) / h67
PL 758 (CHL-510) / h58B
PL 760 (BNZ-275) / h23
 
Viimeksi muokattu:
Helsinki 3.1.2010

HelB 20 / h81
HelB 9929 / h80
HelB 1011 / h88
HelB 1012 / h89
HelB 1013 / h84
HelB 276 / h86
 
Iltapäivästä 3.1. suurin osa Ruhan autoista oli käynnissä. Eilen oli autoja siirrellessä niin paljon pakkasongelmia että parempi näin. Oli myös 98-kaasuja käynnissä, joten niitä vielä tarvittaneen kunnes viimeisetkin Ruhaan tulevat autot on Varhasta saatu.

Jottei kukaan hämmästyksestä putoa maanantaina pyllylleen (tässä en tarkoita Wiima M-68:aa, inside-huumoria), on OmniCityt 9833-36 siirretty Ruhan ajoon.
 
Jottei kukaan hämmästyksestä putoa maanantaina pyllylleen (tässä en tarkoita Wiima M-68:aa, inside-huumoria), on OmniCityt 9833-36 siirretty Ruhan ajoon.

Tätäpä hieman odottelin että käykö siinä niin, sillä kuukankon sivuilla kun on nämä sopimukset esillä ja siellä näkyy tarjottu kalusto niin siellä oli maininta että linjoille 360-364 ja 539 on tarjottu Omnishittejä ja sopimuksen alusta kun katsoo niin kalustosta ei ole enää jäljellä kuin "4 x uusi EEV, 2 x uusi Euro5, 1 x 06-Scania K230/Lahti Scala" muut tästä (9319-9323, 9412-9416, 9502-9522, 9528-9542, 9607-9610, 9814-9824) , ovatkin jo poistuneet..


NF 180 (Volvo Ikarus) on seissyt myös jo pidemmän aikaa hakunilan varikolla lumikasan alla
 
Maanantai 4.1.
PL 749, PL 751 / h22

Aika tylsännäköistä muuten Pasilassa nykyään, liikkuu enimmäkseen vaan valkosia busseja... PL:llä kun on nyt h22, h23(N), h58(B), h59 ja 504.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös