Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2014

PL413:ssa (Omnilink) linjalla h51 ei takaovi ilmeisesti toiminut vaan matkustajat joutuivat ryntäämään takaa keskelle. Ovessa ei kyllä lukenut mitään eikä kuskikaan maininnut asiasta.
 
2.1

h32: TK 99 (MB Sprinter) TK:n omissa väreissä
h40: HelB 957 (Volvo 8700LE)
h56: PL 838, 840 (Scania L94 Lahti Scala)
237: TK 80 (MB Sprinter) Jouko-väritys
506: HelB 1012 (Scania K230 Lahti Scala)
 
Viimeksi muokattu:
TK on varmaan haalinut kaikki käsiin osuneet pikkubussit muiden firmojen takapihoilta, nyt kun niille ei ole enää muilla käyttöä ;)

HelB 939:ssä oli vielä kaikki HelB:n tunnukset, ja linjanäytössä J31.

HelB 507 oli linjalla 32 ilman mitään yhtiötunnuksia, joten lienee nyt TK 507.
 
To 2.1. Helsinki

h79 iltapäiväruuhka:

NF #353, #447, #449, #450, #460, #469, #472, #478, #705, #706, #707

PL #638 (VDL Citea SLE-129, LMA-420) / 552
PL #647 (VDL Citea XLE-145, YVZ-310) / 72
PL #660 (Volvo B8RLE 8900LE teli, TZH-823) / 552
PL #862 / 205
PL #890 / 51
 
Viimeksi muokattu:
Torstai 2.1.

NF #305, 414 / 213
PL #646 / h72
 
Viimeksi muokattu:
2.1.

HelB 709 / h18
PL 864 / h52
PL 785 / h58
PL 729 / 510
PL 781 / 552

Taksikuljetuksen MB Sprinter EEI-149 linjalla h702.
Taksikuljetuksen GKT-340 (punainen Iveco-pikkubussi) linjalla h705.
 
HelB 939:ssä oli vielä kaikki HelB:n tunnukset, ja linjanäytössä J31.

HelB 507 oli linjalla 32 ilman mitään yhtiötunnuksia, joten lienee nyt TK 507.

Liekö TK ostanut tai vuokrannut ne, mutta syy on se, että - yllätys, yllätys - uusien bussien toimitukset ovat myöhässä.
 
Liekö TK ostanut tai vuokrannut ne, mutta syy on se, että - yllätys, yllätys - uusien bussien toimitukset ovat myöhässä.

Tämä tuntuu olevan nykyään enemmän tapa kuin poikkeus, että kalusto myöhästyy. Jos vertaa viime aikojen toimituksia, niin myöhässä on ollut mm.
- Pohjolan Liikenteen, linjan 501, Ivecot ja Keravalle tullut Korsisaaren Iveco
- Nobinan elokuulle tarjotut EEV ja Euro6 Volvot
- Pohjolan Ivecot vuodenvaihteessa 2014
- Taksikuljetukset pikkubussit vuodenvaihteessa 2014

Lieneekö vika sitten tilaajan liian kireässä aikataulussa vai kuppaavatko liikennöitsijät hankintojen tekemisessä?
 
Tämä tuntuu olevan nykyään enemmän tapa kuin poikkeus, että kalusto myöhästyy. Jos vertaa viime aikojen toimituksia, niin myöhässä on ollut mm.
- Pohjolan Liikenteen, linjan 501, Ivecot ja Keravalle tullut Korsisaaren Iveco
- Nobinan elokuulle tarjotut EEV ja Euro6 Volvot
- Pohjolan Ivecot vuodenvaihteessa 2014
- Taksikuljetukset pikkubussit vuodenvaihteessa 2014

Lieneekö vika sitten tilaajan liian kireässä aikataulussa vai kuppaavatko liikennöitsijät hankintojen tekemisessä?

Myös Nobinan vuodenvaihteen telit tulevat nyt myöhässä.
Voisiko yksi syy olla se, että liikennöitsijät ostavat nykyään kerralla enemmän uusia autoja, kuin ennen? Sama trendi taitaa vallita myös maailmalla. Päästötaso on kymmenessä vuodessa kehittynyt valovuoden ja keskieuroopassa ei välttämättä saa kaupungilla ajaa enää edes 10v vanhalla euro3 tason autolla?
 
Lieneekö vika sitten tilaajan liian kireässä aikataulussa vai kuppaavatko liikennöitsijät hankintojen tekemisessä?

Veikkaan ensimmäistä vaihtoehtoa. Joulukuussa ratkesi Suomessa useita kilpailuja, niihin jää aikaa hankkia kalusto alle puoli vuotta. Tällä foorumilla kerrottiin hiljattain Volvo 8900-mallisen bussin toimitusajan olevan noin 9 kk tällä hetkellä.
 
Takaisin
Ylös