Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2016

Torstai 7.1.

NF #738 ja TDF:n Ikarus E94F kolaroivat Ruoholahden sillalla Helsinkiin päin noin tunti sitten;
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016010720927295_uu.shtml
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/a...alla-paikalla-useita-halytysyksikoita/5643384

Lueskelin aikani kuluksi metro.fi:n kommentointipalstaa kyseisestä aiheesta. Kaikkien "tietoviisaiden" joukosta erottui kommentti jonka mukaan sillalle pysähtynyttä TDF 318:a kohti olisi ajanut peräkkäin kaksi bussia joista etummaisena ajanut ehti siirtyä keskikaistalle mutta perässä tullut NF 738 ei ehtinyt reagoida, vaan törmäsi TDF 318:n perään. Tämä kyllä selittäisi miksei kuljettaja ole ehtinyt havaita seisahtunutta bussia varoitusvaloineen tarpeeksi ajoissa.
Jos näin on todella tapahtunut niin eikö kaksi tärkeintä turman aiheuttanutta tekijää ole olleet:

a) TDF 318 ei ole asettanut varoituskolmiota riittävän etäälle tai ei lainkaan. (Kuuluuko varoituskolmio bussien varustukseen?)

b) NF 738:n riittämätön turvaväli edelläajaneeseen bussiin jolloin reagointiaika edessäolevaan seisahtuneeseen ajoneuvoon ei ole riittänyt.

Näiden lisäksi sitten tietysti tilannenopeus ja keliolosuhteet saattoivat vaikuttaa tilanteen syntyyn.
Aika useinhan tällaiset onnettomuudet ovat monen tekijän summa.
 
10.1.2016

HelB 1526 / h77

NOF 484 / 561
NOF 487 / h76A
NOF 489 / 717A
NOF 676 / h77A

TDF 1403 / 562
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös