Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2023

Samaa mieltä ehdottomasti, allekirjoitus minulta. Oispa HelB tilannut mielummin runsaasti niitä noiden kolina-Omniexpressien sijaan. Harmittaa kyllä kovasti kun HelB päätti poistaa heidän ainoat, 2 etanolikäyttöistä Citywideä eli ne ns. "viinakärryt" 1,5 vuotta sitten ilmeisesti pelkästään etanolin takia. Oishan Nobinakin voinut pitää noi 1062-1064 täällä ajossa. Omasta mielestä Citywide olisi hyvinkin saanut paikata Scalan jättämää rakoa Suomen bussimarkkinoilla sen tuotannon loppuessa v. 2013. OE*320LE oli kyllä tuotteena täysin turha, kun Scanian mallistossahan oli jo valmiiksi sopiva paikkurimalli, joka olisi voinut paikata Scalan markkinat, jolloin Citywidejä näkyisi Suomen teillä samassa mittakaavassa kuin lähintä kilpailijaa, Volvo 8900LE:tä. Tuntuu kyllä hieman omituiselta että OE*320LE piti ylipäätään esitellä, kun eihän lähimmällä kilpailijalla, Volvollakaan ollut kahta eri etumatalaa paikkurimallia, niin en kyllä oikein ymmärrä Scanian logiikkaa tässä. Mäkin tykkään paljon Citywideistä, paras Scanian malli tähän mennessä... :)

Kyllä näin on. Vaikka Scalaa kuinka jotkut ylistää, niin se on liukumäki mallin kovilla penkeillä varmasti epämukavin katuri matkustaa. Työkaluna kuskin ja liikenöitsijän kannalta ymmärrän hyvin sen hyvyyden, mutta se on jo toinen tarina.
 
Kyllä näin on. Vaikka Scalaa kuinka jotkut ylistää, niin se on liukumäki mallin kovilla penkeillä varmasti epämukavin katuri matkustaa. Työkaluna kuskin ja liikenöitsijän kannalta ymmärrän hyvin sen hyvyyden, mutta se on jo toinen tarina.
"Varmasti epämukavin"; kyllä Scalan matkustusmukavuus on paljon parempi kuin esimerkiksi BYDin (etenkin A1 tai D), OE 320LE:n tai VDL Citea LLE:n. Scalan istuimet ovat mukavammat kuin Grammerit tai kovat Kielit (vanhat tai uudet). Osa matkustajista pitää jotain noista Scalan istuimia parempina mutta harva kaikkia. Scalan istuimet eivät ole kuin todella harvoin kivikovia ja selkänojan muotoilu sopii selvästi suurimmalle osalle matkustajista. Ainut ongelma on tosiaan tuo liukumäkisyys. Kulku on Scalaa huomattavasti epätasaisempaa etenkin LLE:ssä ja A1- ja nivel-BYDeissä ja OE 320LE:t rämisevät todella paljon. BYDit ja OE:t usein myös natisevat häiritsevästi. BYDien ikkunat ovat myös turhan matalat takaosassa (eli teleissä suurin osa); KUB-Scaloissa vain kahdella takimmaisella rivillä. BYDien pysähtymismerkkiääni myös ärsyttää joitakin matkustajia, mikä on toki vain pieni tekijä matkustusmukavuudessa. Scala voi olla joidenkin mielestä huonompi muittei "varmasti epämukavin".
 
Linjan 59 uudet Yutongit ovat hyviä matkustajan kannalta. Ei ole Scala minunkaan lempibusseja. Juuri tuon istuimen ergonomian takia.
Kyllä Bydin Stop-nappulan vaihtuvat värivalot ovat nerokas keksintö.
 
Helsinki 24.1.2023

PL 610 tavallisessa tilaajavärityksessä (runkolinjaväritys poistettu) / 77
 
24.1.2023

Nikkanen #3 (OZK-299, korkealattia Sprinter) / 447
Mietinkin millaista HSL-liikennettä tällä ajateltiin alkaa ajamaan vai U-linjalle erilainen kortinlukija, kun linjalla U375 jo viikkoja sitten huomasin HSL-kortinlukijan "Ei käytössä" tässä autossa. Olisiko varalla?
 
Helsinki 27.1.2023

TLL 49 tavallisissa tilaajaväreissä (Korkeasaari-teipit poistettuina) / 22
 
Takaisin
Ylös