Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2024

9.1.

KAH 1113 / 95
KAH 1326 / 587 (oranssi Scala)
KAH 1509 / 717 (oranssi Omni)
 
9.1.

KAH 1314 / 574

PL 414 / 500


Klo 11:30 aikaan PL 411 saapui Puistolan asemalle ja jättöpysäkille seisahtaessa keski-akselin edestä nousi sini-harmaa höyrypilvi. Kuski kiersi bussia pari kertaa ja potki lumia pois lokasuojista, jonka jälkeen lähdettiin linjalle 75. Heikinlaaksossa rupesi kuulumaan tikittävä ääni bussin takaa ja alamäissä tapahtui tökkivää jarruttelua. Jakomäessä tikitys lujeni sekä bussi tärisi kuin tyhjäkäynnillä oleva dieselbussi ja Jakomäentie 10 -pysäkille tultaessa kuski käveli uusiksi auton ympäri ja sen jälkeen pyysi matkustajat ulos. Kompressori kuulemma hajonnut ja jousitus ei saanut paineilmaa.

Seuraavassa 75:ssa olikin sitten tiivis tunnelma, kun tätä hajonnutta edeltänyt vuoro oli peruttuna.
 
8.1

PL #270/520 teli - vdl

PL #656/214, 215, 227 teli - Volvo 8900

NF #913/213N teli - Volvo 8900

NF #924/52, 57, 118, 158 teli - Citywide

NF #931/20 2-aks Omniexpress

NF #998/20 teli - Omniexpress

NF #1018/20 Citaro

NF #1021/200 Citaro

NF #1049/200 A1 - kokoluokan vdl kokopäivävuorossa

NF #1254/544, 300, 246. Todella mielenkiintoinen kalustokierto illasta ja ei nivelauto ihan jokapäiväinen näky Röylässä linjalla

9.1

Helb #1335/523 teli - Scala

NF #913, #943/510 teli - Volvo 8900

NF #924/510 teli - citywide

NF #944/244, 582 teli - Volvo 8900

NF #949/510 A1 - kokoluokan Crossway
 
Helsinki 9.1.2024

KAH 8:sta on otettu Sajuconin kokomainokset pois ja se on tavallisissa tilaajaväreissä
 
Helsinki 9.1.2024

KAH 8:sta on otettu Sajuconin kokomainokset pois ja se on tavallisissa tilaajaväreissä

näin auton n:eek: 8 myös ja näytti hyvältä sinivalkeana. oli linjalla 69.

---------- Viestit yhdistetty klo 13:09 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:04 ----------

9.1.

KAH 1314 / 574

PL 414 / 500


Klo 11:30 aikaan PL 411 saapui Puistolan asemalle ja jättöpysäkille seisahtaessa keski-akselin edestä nousi sini-harmaa höyrypilvi. Kuski kiersi bussia pari kertaa ja potki lumia pois lokasuojista, jonka jälkeen lähdettiin linjalle 75. Heikinlaaksossa rupesi kuulumaan tikittävä ääni bussin takaa ja alamäissä tapahtui tökkivää jarruttelua. Jakomäessä tikitys lujeni sekä bussi tärisi kuin tyhjäkäynnillä oleva dieselbussi ja Jakomäentie 10 -pysäkille tultaessa kuski käveli uusiksi auton ympäri ja sen jälkeen pyysi matkustajat ulos. Kompressori kuulemma hajonnut ja jousitus ei saanut paineilmaa.

Seuraavassa 75:ssa olikin sitten tiivis tunnelma, kun tätä hajonnutta edeltänyt vuoro oli peruttuna.

tuohon KAH 1314 autoon, että oliko vielä vanha Linjakilpi ja runkolinja väritys?
 
Keskiviikko 10.1.

Havaintoja risteyksestä Pasilankatu x Pasilansilta x Esterinportti:

Matkustin tänään 4 kertaa tähän mennessä risteyksen läpi ja erityisesti busseilla on ongelmia ryhmittymisen ja liikennevalojen kanssa. Linjalla 510 ja 500 kuljettajat eivät syystä tai toisesta ole noudattaneet raitiovaunun aja-opstetta lähdettäessä Palkkatilanportin pysäkiltä itään ja oikealle Pasilan asemalle päin. Bussit ovat odottaneet useamman valokierron ja päätyneet lähtemään tavallisen liikenteen vihreillä liikkeelle. Tästä luonnollisesti syntyy vaaratilanne käännyttäessä normikaistan liikennevirran läpi Pasilan sillalle.

Toinen havainto koskee linjaa 23 Pirkkolan suuntaan. Toisinaan bussit ryhmittyvät Pasilan sillalla oikeanpuolimmaiselle kaistalle, josta kääntyvät Pasilankadulle raitiovaunukaistalle. Kuitenkin osa busseista ryhmittyy Pasilan sillalla raitiovaunukaistalle eli kadun keskelle, josta sitten kääntyvät raitiovaunuopastimen mukaan raitiokiskoja pitkin oikealle. Voi olla että 59 tekee samaa, mutta tätä en ole nähnyt.
 
Takaisin
Ylös