Havaintoja HSL-alueelta - toukokuu 2020

Tiesin, että se tulee käymään myös linjalla 63, joten pistin senkin viestiini. Ja niinhän siinä kävikin, 19:25 Paloheinään ja 20:13 Kamppiin.
Ihan oikeasti kukaan ei voi tietää tulevaa. Päättelit tällä kertaa vain oikein. Olisihan se ollut ihan mahdollista, että auto olisi jouduttu vaihtamaan toiseen jostain syystä (tekninen vika, onnettomuus, jne.) ennen sen siirtymistä 63:selle. Minulla on kuvausreissuilla joskus käynyt niin, että juuri ennen kuvaushetkeä tarkoittamani bussi oli vaihdettu toiseen ja suunnittellun bussin asemesta jouduin tyytymään aivan toisen yksilön kuvaamiseen. ;) Kerran jopa kauempaa näin tällaisen autonvaihdon Ratapihantiellä.
 
19.5

Nf #929/93, 93K. Tuli auton #879 tilalle mikä lopetti yhteistyön.
 
21.5 (sunnuntaiaikataulu)

NF 819/78, 8 vuotias 8900LE linjalla, jossa pitäisi olla upouusia autoja kaikki...
 
21.5 (sunnuntaiaikataulu)

NF 819/78, 8 vuotias 8900LE linjalla, jossa pitäisi olla upouusia autoja kaikki...


On kyllä jännää Linjalla 78 / 71 pitäisi olla uutta. Oon itse pohtinut samaa. Jännää, että Nobina pyörittää noita uusia busseja muilla linjoilla kuten tnään 1190, 1195 & 1197 / H84
 
On kyllä jännää Linjalla 78 / 71 pitäisi olla uutta. Oon itse pohtinut samaa. Jännää, että Nobina pyörittää noita uusia busseja muilla linjoilla kuten tnään 1190, 1195 & 1197 / H84
Ja edellisenä päivänä ko. linjoilla oli jokin Volvo 8700 keskellä päivää.
 
On kyllä jännää Linjalla 78 / 71 pitäisi olla uutta. Oon itse pohtinut samaa. Jännää, että Nobina pyörittää noita uusia busseja muilla linjoilla kuten tnään 1190, 1195 & 1197 / H84

Ihmettelen, ettei Nobinan kalustonkäyttöön ole puututtu kovinkaan rankalla kädellä. 71 & 78:n lisäksi ajoivat/ajavat myös mm. 562:lla millä sattuu.

Samaan aikaan Nobina kuitenkin valittaa muiden toimista, vaikka mitään suurempaa aihetta ei olisikaan.
 
Ihmettelen, ettei Nobinan kalustonkäyttöön ole puututtu kovinkaan rankalla kädellä. 71 & 78:n lisäksi ajoivat/ajavat myös mm. 562:lla millä sattuu.

Ei tarjotulla kalustolla tarvitse ajaa niissä kohteissa mihin niitä on tarjottu. Tässä ote kilpailukierroksen 51B yleisistä ehdoista:
--
Ennen syysaikataulukauden alkua tilaaja määrittelee uusille kaavioille suoriteosuusvaatimukset kalustotyypeittäin eri luokan autoille. Ensin määritellään kohdekohtaiset kilometrivaatimukset eri luokan ja tyypin autoille, ja lopuksi yhdistetään liikennöitsijän saman seuranta-alueen kohteiden suoritevaatimukset. Kesäaikataulukaudelle ei määritetä suoriteosuusvaatimuksia erikseen, vaan käytetään talvikauden suoriteosuusvaatimuksia.

Liikennöitsijä saa suunnitella kaluston käyttönsä siten, että liikennöitsijän samalla seuranta-alueella sijaitsevien kohteiden suunniteltu kalustonkäyttö täyttää alueelle määritellyt suoritevaatimukset.
--

Noi seuranta-alueet ovat tietääkseni Helsingin ympäristövyöhyke ja koko muu HSL-alue.
 
Ei tarjotulla kalustolla tarvitse ajaa niissä kohteissa mihin niitä on tarjottu

Mutta eikös 71, 78 ja 562 ole kaikki C-kalustotyypin linjoja? Saako niillä ajaa luvallisesti A2-kalustolla, kuten esim. tänä keväänä on foorumin havaintojen perusteella tehty. Lainasin edellisessä viestissäni ehkä hieman huonosti tekstiini sopivaa viestiä, mutta meinasin termillä ”millä sattuu” nimenomaan linjoille kelpaamatonta kalustoa. Korjatkaa toki, mikäli ko. linjoilla A2:t ovat sallittuja.
 
Mutta eikös 71, 78 ja 562 ole kaikki C-kalustotyypin linjoja? Saako niillä ajaa luvallisesti A2-kalustolla, kuten esim. tänä keväänä on foorumin havaintojen perusteella tehty.

Joo, tilattua pienemmällä kalustolla ei tietenkään saa ajaa (paitsi juuri tällä hetkellä koronatilanteen vuoksi). Siitä lähtien kun kilpailutuksissa alettiin vaatia telibusseja 1998, on kuitenkin melkein aina ollut se tilanne, että yhdellä tai useammalla liikennöitsijällä varatelejä ei ole ollut tarpeeksi ja telejä on korvattu 2-akselisilla. Liikennöintisopimuksissa on sitä varten sanktiopykälät.

Tässä kilpailukierrokselta 51B sanktiotaulukko pienemmällä kalustolla ajamisesta:
Koodi:
Lähdön vaatimus                Toteuma Vähennys liikennöintikorvauksesta
Pakollinen D                   C       25 %
Pakollinen tai ei-pakollinen D A1/A2   40 %
Ei-pakollinen D                C       7 %
Pakollinen C                   A1/A2   25 %
Ei-pakollinen C                A1/A2   7 %
A2                             A1      10 %
A2/A1                          MiniB   40 %
C/D                            MiniB   100 %
C:n ja D:n pakollisuus määrittyy jokaiselle lähdölle sen mukaan, mahtuuko ko. lähdön suunnitteluperusteena ollut matkustajamäärä pienempäänkiin bussiin.
 
Takaisin
Ylös