Havaintoja ja uutisia Turun seudun liikenteestä - syyskausi 2024

Tässähän päästään klassiseen hiekkakasan paradoksiin; missä vaiheessa havainnosta tulee mielenkiintoinen? Olen samaa mieltä, ettei aivan tavallisia, näitä nk. vakiohavaintoja tänne kannata laittaa, mutta mikä sitten ylittää uutiskynnyksen? Jollakulla se saattaa olla korkeampi kuin toisella. Esimerkiksi Volvo 8700LE linjalla 18 oli aikoinaan vakiokalustoa, nykyään se olisi jo jonkin verran erikoista.
 
Tässähän päästään klassiseen hiekkakasan paradoksiin; missä vaiheessa havainnosta tulee mielenkiintoinen? Olen samaa mieltä, ettei aivan tavallisia, näitä nk. vakiohavaintoja tänne kannata laittaa, mutta mikä sitten ylittää uutiskynnyksen? Jollakulla se saattaa olla korkeampi kuin toisella. Esimerkiksi Volvo 8700LE linjalla 18 oli aikoinaan vakiokalustoa, nykyään se olisi jo jonkin verran erikoista.
Tämä on kaiken kaikkiaan varsin monitahoinen juttu. Tätä joudutaan usein tarkastelemaan myös viikonpäivä- ja kellonaikakohtaisestikin. Ei siis vain siltä kannalta, minkä linjan kalustoa seurataan. Lisäksi aikataulu- tai sopimuskauden vaihduttua ei ole edes selvyyttä, mikä varmasti on vakiokalustoa ja mikä ei. Ja joillakin linjoilla vakiokalusto voi rajoittua vain tiettyihin numeroilta määrättyihin yksilöihin eikä edes kaikkiin saman hankintaerän samanlaisiin ajoneuvoihin. Jos jonkin toisen varikon sisarauto on jostain syystä korvaamassa täsmälleen samanlaista "oman varikon" vakioautoa, sekin usein mainitaan tällasissa ketjuissa - ja minun mielestäni ihan perustellusti. Ja jotta homma saataisiin varmasti mutkikkaaksi, pitää huomata vielä sekin, että kalustoa siirretään varikolta toiselle välillä vain tilapäisesti, joskus taas pidemmäksi aikaa. Osa esimerkeistäni saattavat päteä pikemmin HSL-alueen puolella, mutta varmaan on selkeintä noudattaa mahdollisimman yhtenäisiä tapoja kaikissa havaintoketjuissa - ainakin bussipuolella.
 
Takaisin
Ylös