Havaintoja ja uutisia Turun seudun liikenteestä - syyskausi 2025

Tuossahan syy on selvällä Suomen kielellä. En minä haluaisin bussipysäkkiä omalle pihaliittymälleni, saati sitten pihalleni. Vaikka maksettaisiin.

"Nykyinen linja-autojen päätepysäkki sijaitsee Bratislavankadulla yksityisellä tontilla"
Ei tuo ole mikään syy välittömään siirtoon. Oikeudessa on usein käsitelty samantapaisia tapauksia, että yksityisellä tontilla on ollut jotain sinne "kuulumatonta" toimintaa kymmeniä vuosia, ja sitten yhtäkkiä niiden siirtoa pois on vaadittu tehtäväksi niin nopeasti, ettei kunnollista korvaavaa järjestelyä olisi saanut heti käyttöön. Nuo ovat yleensä kaatuneet oikeudessa. Toki Turun kaupunki tuskin valitti tuosta, koska se pitää yksityisautoilua tärkeämpänä.
 
Miksei vanha päätepysäkki voinut olla käytössä siihen asti, kunnes uusi kääntöpaikka valmistuu? Ainakaan pöytäkirjassa ei kerrottu syytä.

Tuossahan syy on selvällä Suomen kielellä. En minä haluaisin bussipysäkkiä omalle pihaliittymälleni, saati sitten pihalleni. Vaikka maksettaisiin.

"Nykyinen linja-autojen päätepysäkki sijaitsee Bratislavankadulla yksityisellä tontilla"
Missä ne nyt kääntyy ympäri, ennen kuin uusi käytössä?
 
Päättäri on ollut siellä parkkipaikan keskellä jo 1970-luvulla, eli siitä saakka kun Suikkilan linja saavutti nykyisen pituutensa.

Puheena oleva järjestely on väliaikainen, sillä Bratislavankadulle on tulossa uusi kääntöpaikka ensi vuoden aikana
Ensi viikon kaupunkiympäristölautakunnan listalta (4.11.2025) löytyy tarkennusta asiaan:

Lopputilanteessa bussit tulevat Leningradinkadulta Bratislavankadun alkuun, jossa heti päätepysäkki - nokka siis pohjoiseen. Päätepysäkiltä lähdetään samaisen parkkipaikan kautta, jossa nytkin ajetaan, mutta jatkossa se on vain läpiajo. Leningradinkadun itäpään pysäkki on siis vain väliaikainen, ja ilmeisesti kääntö tapahtuu väliaikaisratkaisunkin aikana parkkipaikan kautta.

https://paatokset.turku.fi/kaupunkiymparistolautakunta?vuosi=2025 - tuosta esityslistaan ja aikanaan pöytäkirjaan.
 
Huomasin ohimennessä että tuossa sataman lähellä Huolintakadulla on kääntöpaikka ja vielä pysäkkikylttikin. Koskahan on ollut viimeksi käytössä? Pysäkkikyltti on sen näköinen että ei ole ihan "muutamaan" vuoteen mennyt mikään linja.
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_2025-11-02-18-34-39-428_com.google.android.apps.maps-edit.jpg
    Screenshot_2025-11-02-18-34-39-428_com.google.android.apps.maps-edit.jpg
    204.1 KB · Lukukerrat: 26
Huomasin ohimennessä että tuossa sataman lähellä Huolintakadulla on kääntöpaikka ja vielä pysäkkikylttikin. Koskahan on ollut viimeksi käytössä? Pysäkkikyltti on sen näköinen että ei ole ihan "muutamaan" vuoteen mennyt mikään linja.
Eikö tuota kääntöpaikkaa/päätepysäkkiä käyttänyt linja 40 vuosina 1989-2015.
 
Tässä rvleino sivulla reittejä selaillessa tuli havainto että linja 707 päättää osan vuoroista Hepojoella. Onko tietoa mikä olisi päätepysäkki/kääntöpaikka Hepojoella linjalla 707. Fölin reittioppaassa tätä ei jostain syystä näy vaikka linjan pitäisi olla edelleen ajossa.
 
Eikös 707 ole lakkautettu? Kuten myös Piikkiön K6-linjan Hepojoen vuorot?

707 meni vain Hepojoen kautta Paimioon, eikä jäänyt sinne.
 
Eikös 707 ole lakkautettu? Kuten myös Piikkiön K6-linjan Hepojoen vuorot?

707 meni vain Hepojoen kautta Paimioon, eikä jäänyt sinne.
Fölin sivuilla liikennöitsijät kohdassa näkyy, että V-S Bussipalvelut edelleen ajaisi linjaa 707. Rvleinon mukaan (jos ymmärsin oikein) linja on ajanut jossain kohtaa pelkästään Hepojoelle.
 
Takaisin
Ylös