Havaintoja Oulun joukkoliikenteestä

Montas Kabusia nyt on jäänyt vielä käyttöön?

Peruskorjatut ikänsä puolesta menee mutta kohdekohtainen painotettu keski-ikä kai pikkuhiljaa tekee niillä ajamisen vähän turhaksi. Linja 20 kai on todennäköisin kohtauspaikka?

Kerkeäishän ne käyttää vielä vaikka Tampereella riemastuttamassa kansaa ;)
Linjalla 20 sekä linjalla 8 ja 9 on näkynyt muutamaan otteeseen vielä kabuseja arkipäivisin. Viikonloppuisin ei varmaan taida näkyä kabuseja ollenkaan.
 
Montas Kabusia nyt on jäänyt vielä käyttöön?

Peruskorjatut ikänsä puolesta menee mutta kohdekohtainen painotettu keski-ikä kai pikkuhiljaa tekee niillä ajamisen vähän turhaksi. Linja 20 kai on todennäköisin kohtauspaikka?

Kerkeäishän ne käyttää vielä vaikka Tampereella riemastuttamassa kansaa ;)
Määristä en tiedä mutta kyllähän niillä kabusseilla vielä tämän ja osalla seuraavan talven voi vielä ajella vanhoissa sopimuksissa esim linjoilla 4, 8, 9 20, 21, 22, 23, 35 vara autoina. Kun ovat 10 vuos mallia ja 11 vuosimalleissa roboteissa on ilmastoinnitkin. Että varmaan loppuun käyttävät. Ja keski ikäänhän niillä ei ole käytännössä merkitystä kun uusiin sopimuksiin tuli sähkö autoja niin siellähän on uusissa sopimuksia sellaisia linjoja kuten 18 ja 58 jotka liikennöi pelkästään arkisin koulu aikoina. Varmasti näiden uusien sopimuksien ja linjojen joutilaat sähköt viikonloppuisin ajaa sitten näissä vanhojen sopimuksien viikonloppu vuoroja. Että keski ikää saa nuorennettua tällä yksin kertaisella kikalla helposti.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Määristä en tiedä mutta kyllähän niillä kabusseilla vielä tämän ja osalla seuraavan talven voi vielä ajella vanhoissa sopimuksissa esim linjoilla 4, 8, 9 20, 21, 22, 23, 35 vara autoina. Kun ovat 10 vuos mallia ja 11 vuosimalleissa roboteissa on ilmastoinnitkin. Että varmaan loppuun käyttävät. Ja keski ikäänhän niillä ei ole käytännössä merkitystä kun uusiin sopimuksiin tuli sähkö autoja niin siellähän on uusissa sopimuksia sellaisia linjoja kuten 18 ja 58 jotka liikennöi pelkästään arkisin koulu aikoina. Varmasti näiden uusien sopimuksien ja linjojen joutilaat sähköt viikonloppuisin ajaa sitten näissä vanhojen sopimuksien viikonloppu vuoroja. Että keski ikää saa nuorennettua tällä yksin kertaisella kikalla helposti.
Ja esim varmaan 7 ja 10 linjoiltakin Koivistolla on viikonloppuisin joku sähkö auto joutilaana joka varmasti liikkuu jossain vanhassa sopimuksessa viikonloppuisin.
 
Viimeksi muokattu:
Montas Kabusia nyt on jäänyt vielä käyttöön?

Peruskorjatut ikänsä puolesta menee mutta kohdekohtainen painotettu keski-ikä kai pikkuhiljaa tekee niillä ajamisen vähän turhaksi. Linja 20 kai on todennäköisin kohtauspaikka?

Kerkeäishän ne käyttää vielä vaikka Tampereella riemastuttamassa kansaa ;)
Tällä viikolla ehdin nähdä Kabuseja linjoilla 4, 8, 9, 20, 21 ja 35. Suurin osa havainnoista sijoittui linjoille 4, 20 ja 21. Linjalla 21 vaikuttaa taas olevan vakiona 2 Kabusia ja 2 Citeaa. Linjalta 35 tein havainnon vain yhtenä päivänä, mutta oletan, että mennään mallilla 1 Kabus, 1 Volvo 7900E, 1 Yutong ja 1 Citea. Tokihan siis linjoilla 34/35 on saatettu vaihtaa dieselbussejakin kesken päivän, joten Kabus-kyyti ei ole taattu, vaikka havainnon tekisi jossakin välissä päivää. Pistetäämpä tähän vielä muutama Kabus-havainto.

Ke 7.8.
KAO 152 / 8
KAO 21 / 21
KAO 36 / 20K
KAO 104 / 8
KAO 68 / huoltoajo

Pe 9.8.
KAO 162 / 9
KAO 135 / 21
KAO 106 / 20
KAO 146 / 4
KAO 105 / 21
KAO 36 / 20
KAO 116 / 20

Näiden lisäksi vielä havaittu KAO 48 ja 161, joiden perään en jostain syystä kirjoittanut linjaa.
Määristä en tiedä mutta kyllähän niillä kabusseilla vielä tämän ja osalla seuraavan talven voi vielä ajella vanhoissa sopimuksissa esim linjoilla 4, 8, 9 20, 21, 22, 23, 35 vara autoina. Kun ovat 10 vuos mallia ja 11 vuosimalleissa roboteissa on ilmastoinnitkin. Että varmaan loppuun käyttävät. Ja keski ikäänhän niillä ei ole käytännössä merkitystä kun uusiin sopimuksiin tuli sähkö autoja niin siellähän on uusissa sopimuksia sellaisia linjoja kuten 18 ja 58 jotka liikennöi pelkästään arkisin koulu aikoina. Varmasti näiden uusien sopimuksien ja linjojen joutilaat sähköt viikonloppuisin ajaa sitten näissä vanhojen sopimuksien viikonloppu vuoroja. Että keski ikää saa nuorennettua tällä yksin kertaisella kikalla helposti.
Viesti yhdistetty automaattisesti:


Ja esim varmaan 7 ja 10 linjoiltakin Koivistolla on viikonloppuisin joku sähkö auto joutilaana joka varmasti liikkuu jossain vanhassa sopimuksessa viikonloppuisin.
Laskin teoreettisen autotarpeen (arki/la/su) linjoille, joille on tarjottu sähköbusseja. Todellinen autotarve on tietenkin hieman suurempi, kun autoja pitää ladata kesken päivän ja pitää olla autoja varalla.

Linja 7 5/4/4
Linja 10 4/4/4 (Arkiaamuisin kulkenut 10+ lisävuoro korvattu telillä. Iltapäivien lisävuorot poistettu. Täten autojen tarve laskenut arkisin 5>4)
Linja 11 2/1/1
Linja 14 2/1/1
Linja 18 4+1/0/0 (arkisin 4 vakioautoa + 1 lisäauto)
Linja 19 4/2/2
Linja 58 2/0/0
----
Yhteensä 23+1/12/12

Yutongeja on yhteensä 28 2-akselista ja 3 teliä eli arkisinkin on jo muutama auto yli tarpeen. Viikonloppuisin ylijäämää on todella paljon. Siihen vielä 7 sähkö-Volvoa päälle. Yli 20 sähköautoa vapaana muille linjoille.
 
Oubusin #10 (CIJ-158) tänään 19.8. linjalla 50, eipä ole kyseistä yksilöä näkynyt hetkeen. Takaa sekä sivuilta puuttui linjakilvet eikä tilaajaväritystäkään yllä. Liekköhän jo poistoon menossa yli-ikäisenä.
 
Oubusin #10 (CIJ-158) tänään 19.8. linjalla 50, eipä ole kyseistä yksilöä näkynyt hetkeen. Takaa sekä sivuilta puuttui linjakilvet eikä tilaajaväritystäkään yllä. Liekköhän jo poistoon menossa yli-ikäisenä.
Aika paljon on laittaneet noita 2007-2011 autoja poistoon, niin voi olla mahdollista että tuokin poistumassa jossain kohtaa..
 
Tuo Oubusin #10 liikkui suurimmaksi osaksi linjalla 10, eikä siinä ole ollut mitään tilaajaväritystä.
 
Tuossa havaitsin että Revon Turistiliikenteellä oli numerolla 72 myös entisiä OTP Travelin Scania Citywide LE Suburbaneita. Rekisterikilpi alkoi ZNE- mutta numero jäi painamatta mieleen.
 
Tuossa havaitsin että Revon Turistiliikenteellä oli numerolla 72 myös entisiä OTP Travelin Scania Citywide LE Suburbaneita. Rekisterikilpi alkoi ZNE- mutta numero jäi painamatta mieleen.
Sen täytyy olla sitten ZNE-770 joka oli aiemmin Ruotilla ja sieltä on kaikki nuo Suburbanit tulleet Revolle. Silloin edellinen 72 CIJ-149
lienee myös lähtenyt Savo-Karjalalle niinkuin pari samanlaista.
 
Sen täytyy olla sitten ZNE-770 joka oli aiemmin Ruotilla ja sieltä on kaikki nuo Suburbanit tulleet Revolle. Silloin edellinen 72 CIJ-149
lienee myös lähtenyt Savo-Karjalalle niinkuin pari samanlaista.
Savo-Karjalalla on ainakin CIJ-196, ja CIJ-197. Nämä ymmärtääkseni menneet jo kesäkuussa heille mutta tuon mainitun CIJ-149 kohdalla ei täyttä varmuutta vielä että onko sekin sitten SKL vai onko mahdollisesti mennyt johonkin muualle, itseltä loppui Trafin haut aiemmin ja hakuja avautuu lisää myöhemmin päivemmällä..
 
Takaisin
Ylös