Havaintoja Oulun joukkoliikenteestä

OSL on ilmeisesti nyt myös kehittämässä linjastoa ja pyytää asiakkaita täyttämään kyselyä, jossa käsitellän muutoksia linjastoon. Kyselyssä käsitellään kaksi vaihtoehtoa. Alla on muutama vertailukuva VE1 (vasen) ja VE2 (oikea) välillä. Kannattaa käydä vilkaisemassa ja vastailemassa kyselyyn. https://www.osl.fi/uutiset/ota-kantaa-linjaston-kehittamiseen/

929121c0-5a3e-42b6-ac39-a4d13b0f73a4.png
8bd72c6b-7fa0-4567-bfed-cd716c809a5d.png

5cdfeedc-0f7c-4cc5-9631-090c07d9316b.png
a99b629a-ed91-41a9-9d5d-ebe41325b5a2.png

Viesti yhdistetty automaattisesti:


Tuo 2X on ainakin mielenkiintoinen. Eikös tuolla Ritaharjun suunnalla pääse kiertämään ympäri noita kakkosen ja kolmosen reittejä? Jos tuo on pikalinja, niin reittiä vois ulottaa myös tuonne missä kolmonen kulkee.
Toiseksi, eikös Kaakkuri voisi olla jokin vaihtopiste ja sieltä yksi runkolinja Hiirosen ja Kaukovainion kautta. Muut sitten menisivät nopeampaa reittiä keskustaan, jolloin tuolta kaupungin eteläosista ajoaika nopeutuisi.

En tiedä, kun en Oulussa asu enkä tiedä paikallisten liikkumistarpeita ja -tottumuksia...
 
2X ideana on kyllä hyvinkin mielenkiintoinen, mutta kuitenkin yliopiston ja Kaijonharjun ohitus saa minut hieman epäileväksi riittääkö matkustajia tarpeeksi. Ritaharju ja Kaakkuri ovat molemmat hyvin laajoja ja autokeskeisiä lähiöitä. Hyvin suurella osaa talouksista on jo valmiiksi auto ja tämän linjan päätarkoituksena olisikin varmasti saada tämä ryhmä joukkoliikenteen käyttäjiksi. Arjen ruuhka-ajan ulkopuolella yhteydet ovat kuitenkin olemassa olevia hitaita yhteyksiä, jolloin viikonloppuisin ja iltaisin kulkumuodoksi valikoituu helposti auto. Olennaisinta linjan onnistumiselle on varmasti kuinka paljon ajoaikaa saadaan lyhennettyä.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Itse kallistuisin kannattamaan vaihtoehtoa 1. Suora ja usein kulkeva yhteys Linnanmaalle Maikkulasta kuulostaa järkevälle, ja tällä hetkellä Kaakkurista on mielestäni jo ylitarjontaa Linnanmaan suuntaan. 5 on nykyään usein kulkenut tyhjempänä verrattuna muihin runkolinjoihin, joten kulkeminen Toppilan kautta on hyvä idea linjan 18 oltaessa lähes aina ääriään myöten täynnä. Tässä vaihtoehdossa linja 5 kulkisi myös 15 minuutin välein joka toisi mukavaa lisätarjontaa Toppilan alueelle. Nopea yhteys Kivikkokankaalta Linnanmaalle vielä säilyisi linjalla 19. Linja 48 saisi kuitenkin jatkaa lentoasemalle asti, sillä Linnanmaalta muuten katoaa suora yhteys linjan 8 siirtyessä Nallikariin.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös