Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Volvon ensimmäisen sukupolven matala etuakseli pilaa kaiken!
Onneksi Volvo otti sen B10L:n erillisjousitetun etuakselin käyttöön myös B10BLE:ssä, kulkuominaisuudet paranivat ihan eri luokkaan, esim. Ikarukset 9715-18 ovat huippuhyviä!
Jyväskylässä taas pidettiin asiaa täysin päinvastaisena.
Taitaa Volvojen suosiminen johtua lähinnä teknisen johtajan mieltymyksistä.Taitaa HelBilläkin yleinen mielipide olla enemmän noiden vanhojen Volvojen kuin Scanioiden puolella, kun kerran Scaniat laitetaan seisomaan, mutta 93-Volvotkin jää vielä ajoon. Jo HKL-Bussiliikenteen aikaan moni kuljettaja haukkui 9201:tä ja 94-Scanioita HKL-BL:n huonoimmiksi busseiksi.
N113CLL:ssä lienee ainakin polttoaineen kulutus kohtalaisen korkeissa lukemissa. Se on jo hyvä syy siirtää autot nk. koipussiin tilanteessa, jossa kalustoa on enemmän kuin liikenteen edellyttämä määrä.Taitaa HelBilläkin yleinen mielipide olla enemmän noiden vanhojen Volvojen kuin Scanioiden puolella, kun kerran Scaniat laitetaan seisomaan, mutta 93-Volvotkin jää vielä ajoon. Jo HKL-Bussiliikenteen aikaan moni kuljettaja haukkui 9201:tä ja 94-Scanioita HKL-BL:n huonoimmiksi busseiksi.
Korkeaan kulutukseen lienee suurin syy kummallisen harva perävälitys yhdistettynä kolmiportaiseen vaihteistoon; huippunopeus luokkaa 120km/h! (Testattu joskus yöllä Hämeenlinnanväylällä hallisivulla.) Silti hyvän moottorin ansiosta jaksaa kiihtyä hyvin.N113CLL:ssä lienee ainakin polttoaineen kulutus kohtalaisen korkeissa lukemissa. Se on jo hyvä syy siirtää autot nk. koipussiin tilanteessa, jossa kalustoa on enemmän kuin liikenteen edellyttämä määrä.
Auto 9201 erosi alustatekniikaltaan aika lailla 94-sarjalaisista. On ensimmäinen kerta kun kuulen, että joku kuljettaja olisi arvioinut 9201:tä HKL-BL:n huonoimpaan päähän lukeutuvaksi linja-autoksi. Tuo autohan meni sittemmin J. Vainion Liikenne Oy:lle ja kunnostettiin edustavampaan kuntoon kuin se ehkä ikinä oli edes ollut. Vainio hankki vastaavia autoja myös Metsälän Linja Oy:ltä ja nekin täyskorjattiin liki uuden veroisiksi. Likipitäen kaikki saman vuosimallin kilpailevan merkkiset autot ovat valuneet itärajan toiselle puolelle, osa jo kauan aikaa sitten.