Havaintoja YTV-alueelta - joulukuu 2007

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Muutama joulupäivän bongaus Helsingistä ja Vantaalta:

h42: HelB 723 (Volvo 8700LE -teli)
h64: PL 832 (Lahti 402 -teli)
h67: HelB 733 (MAN)
615N: Veolian Blue1-Scalat 191, 219 ja 302
 
Joulupäivä, Espoo

CBF #491 ja 495 (Volvo B7RLE 8700LE) / 270N
 
Helsinki 25.12.

HelB 736 / h41
HelB 724 / h42
HelB 735 / h43
HelB 728 / h63
HelB 729 / h63
HelB 505 / h67
CBF 600 / h73N
 
26.12.
h43/HelB 804 + 805

Vuodenvaihteen kalustosiirtona ainakin HelB 9531-34 (Volvo B10BLE/Carrus City L) Varhasta Ruhaan. :( "Kiertopalkintoja" palasi taas Ruhaan. Voisi olettaa, että olisivat hyviä autoja, onhan niissä B10BLE-alusta ja City L -kori, mutta... Volvon ensimmäisen sukupolven matala etuakseli pilaa kaiken! Hetken aikaa pysyy korjaamokäynnin jälkeen hyvänä, mutta sitten paikat löystyy ja ohjauksessa on puoli kierrosta klappia ja jousitus on mikä on. Lisäksi ne töksäyttävät etujarrut, jotka yleensä vielä puoltavat jompaan kumpaan suuntaan! Hyi h...!
Lisäksi olen kuullut juttua, että 1994-95-vuosien Scaniat menisivät ainakin Ruhassa seisokkiin elokuuhun asti. :( Paljon paremmat autot vaan seisokkiin ja romuilla ajetaan!
Onneksi Volvo otti sen B10L:n erillisjousitetun etuakselin käyttöön myös B10BLE:ssä, kulkuominaisuudet paranivat ihan eri luokkaan, esim. Ikarukset 9715-18 ovat huippuhyviä!
 
Volvon ensimmäisen sukupolven matala etuakseli pilaa kaiken!
Onneksi Volvo otti sen B10L:n erillisjousitetun etuakselin käyttöön myös B10BLE:ssä, kulkuominaisuudet paranivat ihan eri luokkaan, esim. Ikarukset 9715-18 ovat huippuhyviä!


Jaa...Jyväskylässä taas pidettiin asiaa täysin päinvastaisena. Lähilinjoilta tulleita -94 vuoden B10BLE/Lahti 402:ia ja City-M:iä pidettiin talon parhaina autoina nimenomaan toimivan alustan takia. Sen sijaan B10L/City-U autoja vaihdettiin jopa kesken päivän pois linjalta sen takia "kun ei niissä ole jousia".

Ps. täytyy olla jonkinsortin masokisti jos ihan aikuisten oikeesti kehuu -97 vuoden Ikarusta... Alusta niissä voi olla hyvä mutta ne olisi pitänyt uudelleenkorittaa heti koritehtaalta saapumisen jälkeen ;)
 
Jyväskylässä taas pidettiin asiaa täysin päinvastaisena.

Taitaa HelBilläkin yleinen mielipide olla enemmän noiden vanhojen Volvojen kuin Scanioiden puolella, kun kerran Scaniat laitetaan seisomaan, mutta 93-Volvotkin jää vielä ajoon. Jo HKL-Bussiliikenteen aikaan moni kuljettaja haukkui 9201:tä ja 94-Scanioita HKL-BL:n huonoimmiksi busseiksi.
 
Taitaa HelBilläkin yleinen mielipide olla enemmän noiden vanhojen Volvojen kuin Scanioiden puolella, kun kerran Scaniat laitetaan seisomaan, mutta 93-Volvotkin jää vielä ajoon. Jo HKL-Bussiliikenteen aikaan moni kuljettaja haukkui 9201:tä ja 94-Scanioita HKL-BL:n huonoimmiksi busseiksi.
Taitaa Volvojen suosiminen johtua lähinnä teknisen johtajan mieltymyksistä.
Nuo autot 9528-41 eli entiset STA 268-282 olivat STA:n aikaan monien vihaamia autoja, joku jopa luonnehti tuota sarjaa vihatuimmaksi. Kumma kyllä vuoden 1993 samanmoisissa ja erityisesti 1994-mallisissa Lahti 402 -autoissa HelB 9412-16 etuakseli ja -jarrut ovat toimineet paljon mukavammin.
90-luvun loppupuolella Koskelan varikolla olleet 94- ja 95-vuoden Scaniat (lähinnä 9404-07 ja 9508-15) toimivat etuakseliltaan kuin unelmat, sillä tuolloinen Koskelan korjaamopäälikkö Parkkinen säädätti näiden Scanioiden etujousituksia uudestaan. Noin vuosi sitten ajoin Varhasta autolla 9514, jossa etujousituksessa ei ollut moitteen sijaa! Aito varhalainen auto 9520, jolla ajoin samana päivänä, tuntui jokaiseen kuoppaan rysähtävän. Muistan myös auton 9407 kulkeneen tosi hyvin ja moottori olisi jaksanut viedä auton vaikka avaruuteen asti jos ylämäki olisi niin ylös jatkunut!
Moni kuljettaja vieroksui N112 ja 113 -Scanioita lähinnä erilaisen ohjaamon takia ja erityisesti ratinsäätö on hankalampi kuin Volvoissa. Taisi pahin vieroksunta ja kiroilu mennä ohi Mersujen tullessa taloon.
 
Taitaa HelBilläkin yleinen mielipide olla enemmän noiden vanhojen Volvojen kuin Scanioiden puolella, kun kerran Scaniat laitetaan seisomaan, mutta 93-Volvotkin jää vielä ajoon. Jo HKL-Bussiliikenteen aikaan moni kuljettaja haukkui 9201:tä ja 94-Scanioita HKL-BL:n huonoimmiksi busseiksi.
N113CLL:ssä lienee ainakin polttoaineen kulutus kohtalaisen korkeissa lukemissa. Se on jo hyvä syy siirtää autot nk. koipussiin tilanteessa, jossa kalustoa on enemmän kuin liikenteen edellyttämä määrä.

Auto 9201 erosi alustatekniikaltaan aika lailla 94-sarjalaisista. On ensimmäinen kerta kun kuulen, että joku kuljettaja olisi arvioinut 9201:tä HKL-BL:n huonoimpaan päähän lukeutuvaksi linja-autoksi. Tuo autohan meni sittemmin J. Vainion Liikenne Oy:lle ja kunnostettiin edustavampaan kuntoon kuin se ehkä ikinä oli edes ollut. Vainio hankki vastaavia autoja myös Metsälän Linja Oy:ltä ja nekin täyskorjattiin liki uuden veroisiksi. Likipitäen kaikki saman vuosimallin kilpailevan merkkiset autot ovat valuneet itärajan toiselle puolelle, osa jo kauan aikaa sitten.
 
N113CLL:ssä lienee ainakin polttoaineen kulutus kohtalaisen korkeissa lukemissa. Se on jo hyvä syy siirtää autot nk. koipussiin tilanteessa, jossa kalustoa on enemmän kuin liikenteen edellyttämä määrä.

Auto 9201 erosi alustatekniikaltaan aika lailla 94-sarjalaisista. On ensimmäinen kerta kun kuulen, että joku kuljettaja olisi arvioinut 9201:tä HKL-BL:n huonoimpaan päähän lukeutuvaksi linja-autoksi. Tuo autohan meni sittemmin J. Vainion Liikenne Oy:lle ja kunnostettiin edustavampaan kuntoon kuin se ehkä ikinä oli edes ollut. Vainio hankki vastaavia autoja myös Metsälän Linja Oy:ltä ja nekin täyskorjattiin liki uuden veroisiksi. Likipitäen kaikki saman vuosimallin kilpailevan merkkiset autot ovat valuneet itärajan toiselle puolelle, osa jo kauan aikaa sitten.
Korkeaan kulutukseen lienee suurin syy kummallisen harva perävälitys yhdistettynä kolmiportaiseen vaihteistoon; huippunopeus luokkaa 120km/h! (Testattu joskus yöllä Hämeenlinnanväylällä hallisivulla.) Silti hyvän moottorin ansiosta jaksaa kiihtyä hyvin.
Toki N113:n sai tiheämmälläkin perällä, kuten Metsälän Linjalla oli. N113 on hyvä, ei kai esimerkiksi Vekka Liikenne voi väärässä olla niitä itselleen haaliessaan! :)
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös