Havaintoja YTV-alueelta - kesäkuu 2008

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Ei nyt kaikki mutta siitä sarjasta on ollut linjalla
Otatko sellaisesta, tai jostain muusta kaasuautosta ko. linjalla tai Kampin kellarissa, seuraavalla kerralla kuvan todisteeksi. On mielestä nimimittäin aika erikoista, jos ko. linjalle laitetaan kaasubussi, joka ei voi lain mukaan ajaa päätepysäkille saakka. Siinä on sitten täytynyt tapahta autonvaihto siinä Lapinrinteen pysäkillä (olen kerran sellaisen tapahtuman nähnyt CBF:n toimesta) eli yhtä pysäkkiä ennen Kamppia tai sitten on ajettu perille asenteella: "Eihän kukaan huomaa kuitenkaan". Omasta mielestäni ammattikuljettajan hälytyskellojen pitäisi soida kuitenkin siinä vaiheessa, kun näkee Kamppiin johtavan tunnelin alussa liikennemerkin, joka kieltää kaasukäyttöisillä ajoneuvoilla ajon sinne. Kuljettajahan siinä viime kädessä on vastuussa; niin tässäkin tapauksessa, jos kieltoa rikkoo.
 
Otatko sellaisesta, tai jostain muusta kaasuautosta ko. linjalla tai Kampin kellarissa, seuraavalla kerralla kuvan todisteeksi. On mielestä nimimittäin aika erikoista, jos ko. linjalle laitetaan kaasubussi, joka ei voi lain mukaan ajaa päätepysäkille saakka. Siinä on sitten täytynyt tapahta autonvaihto siinä Lapinrinteen pysäkillä (olen kerran sellaisen tapahtuman nähnyt CBF:n toimesta) eli yhtä pysäkkiä ennen Kamppia tai sitten on ajettu perille asenteella: "Eihän kukaan huomaa kuitenkaan". Omasta mielestäni ammattikuljettajan hälytyskellojen pitäisi soida kuitenkin siinä vaiheessa, kun näkee Kamppiin johtavan tunnelin alussa liikennemerkin, joka kieltää kaasukäyttöisillä ajoneuvoilla ajon sinne. Kuljettajahan siinä viime kädessä on vastuussa; niin tässäkin tapauksessa, jos kieltoa rikkoo.

Miten sitten Helb 505 on voinut olla linjalla?
 
Itse asiassa nämä maakaasubussit h65X:llä eivät ole ensimmäistä kertaa kun Kamppiin päättyvällä linjalla ajetaan maakaasubussilla. Ainakin viime maaliskuussa 121:llä ajettiin maakaasubussilla ja silloin "päättärinä" toimi
Lapinrinteen pysäkki:
http://jlf.fi/f12/2640-havaintoja-ytv-alueelta-maaliskuu-2008-a/index5.html#post45396


To 19.6. Helsinki

CBF #160 / 742, CBF #260 / 15A



..ja CBF #155 viihdytti matkustajia edelleen h55A:lla

 
Miten sitten Helb 505 on voinut olla linjalla?
Kuten täällä on kerrottu, HelB:n teliautoja oli havaintohetkellä huomattava määrä tilausajossa. Auto #505 nyt vain sattui sijoittumaan 65X:lle. Samaan aikaan 21V:llä kulki #9824. Viimeksi mainitussa ei taas ollut muuta kyseenalaista kuin se, että 21V:lle ei pitäisi sijoittaa 2-akselista kalustoa nyt kesällä tuon linjan ollessa Lauttasaaresta ainoa yhteys Rautatieasemalle. Mitä tulee autoon #505, näin sen Lauttasaarentiellä "poka päällä" noin klo 14:50 (päivä oli 18.6.). En tiedä, oliko auto käynyt Kampin terminaalissa enkä tiedä sitäkään, kuinka pitkään se jatkoi 65X:llä.
 
Itse asiassa nämä maakaasubussit h65X:llä eivät ole ensimmäistä kertaa kun Kamppiin päättyvällä linjalla ajetaan maakaasubussilla. Ainakin viime maaliskuussa 121:llä ajettiin maakaasubussilla ja silloin "päättärinä" toimi
Lapinrinteen pysäkki.
Tällaisen tapauksen minä olen nähnyt: linja 105 oli ajettu CBF:n maakaasutelillä Kamppiin päin ja Lapinrinteen pysäkillä oli autonvaihto, jotta linja tulee ajettua loppuun saakka. Jos näin ei tehdä, niin kyseessähän on YTV-liikenteessä ajamaton lähtö. HKL-liikenteessä tämä sääntö on hieman lievempi, eikä ko. lähtö ole puhtaasti ajamaton, vaan on sitä vain siltä osalta, joka jäi vajaaksi. Eli tässä linjan 121 tapauksessa olisi kokonaan ajamaton lähtö, mutta h65X:n tapauksessa vain osuudelta Lapinrinne-Kamppi.

Kokonaan eri asia on, että miksi kaasubusseilla ei voisi ajaa Kampin keskukseen. On hieman hätävarjelun liioittelua, ainakin omasta mielestän. Tiedättekö kaasubusseille sattuneita tapauksia, joissa kaasusäiliöt olisivat uhanneet räjähtää tms.? Niissä on sellainen mekanismi, joka mahdollisessa palotilanteessa (niitä kyllä on ollut, esim. Helb 210) päästää kaasu ulos varoventtiilistä, kun kuumuus nousee. Kampin terminaalin tapauksessa tätäkin on pidetty uhkana: maakaasu vapautuu katossa olevasta venttiilistä ja jää sitten terminaalitiloihin, jolloin uhkana voisi periaatteessa olla räjähdys suljetussa kalliotilassa. Toki tällainen voisi olla varsin tuhoisaa. Mutta Kampissa on käsittääkseni melkoisen tehokkaat tuuletusjärjestelmät mm. tällaisten tapausten varalta.
 
HKL-liikenteessä tämä sääntö on hieman lievempi, eikä ko. lähtö ole puhtaasti ajamaton, vaan on sitä vain siltä osalta, joka jäi vajaaksi.

Mistähän tämä tieto on peräisin? On nimittäin aivan täyttä puppua.
 
Mistähän tämä tieto on peräisin? On nimittäin aivan täyttä puppua.
No, oli ainakin silloin, kun itse toimin liikenne-esimiehenä HKL-Bussiliikenteellä vuosina 2001 ja 2002. Silloin nimenomaan YTV oli tiukempi ja koko linjasivu meni ajamattomaksi, jos linja jäi kesken. HKL-liikenteessä taas, jos vaikkapa h66A hyytyi Mäkelänrinteen kohdalle, niin linja oli sitten ajettu siihen saakka.

Voi toki olla, että homma on muuttunut sittemmin? Korjaa vain, jos on niin. Tuleeko nyt siis koko sivu ajamattomaksi ja liikennekorvaukset menetetään myös koko linjasivulta myös HKL-liikenteessä? Jos näin on, niin silloinhan tilanne on tämän h65X:n kannalta, joka olisi ajettu vain Lapinrinteelle, erilainen eli koko linjasivu olisi ajamaton.
 
Viimeksi muokattu:
linja 105 oli ajettu CBF:n maakaasutelillä Kamppiin päin ja Lapinrinteen pysäkillä oli autonvaihto, jotta linja tulee ajettua loppuun saakka. Jos näin ei tehdä, niin kyseessähän on YTV-liikenteessä ajamaton lähtö.

Kampin terminaalin linjat ovat eräänlainen poikkeus tästä säännöstä. Terminaalin toimintaohjeissa nimenomaan käsketään jättämään matkustajat maanpäällisille pysäkeille jos autolla ei voida ajaa (ts. ei saada ajaa) Espoon terminaaliin. Tällaisia tilanteita eivät ole vain kaasubusseilla ajettavat vuorot maalta kaupunkiin vaan myös tilanteet joissa autossa on esimerkiksi öljy- tai polttoainevuoto. Tällöin linjasivu päätetään maan päälle Kampin metroaseman eteen, mutta siitä ei tule kuitenkaan ajamatonta lähtöä.
 
Kampin terminaalin linjat ovat eräänlainen poikkeus tästä säännöstä. Terminaalin toimintaohjeissa nimenomaan käsketään jättämään matkustajat maanpäällisille pysäkeille jos autolla ei voida ajaa (ts. ei saada ajaa) Espoon terminaaliin. Tällaisia tilanteita eivät ole vain kaasubusseilla ajettavat vuorot maalta kaupunkiin vaan myös tilanteet joissa autossa on esimerkiksi öljy- tai polttoainevuoto. Tällöin linjasivu päätetään maan päälle Kampin metroaseman eteen, mutta siitä ei tule kuitenkaan ajamatonta lähtöä.
Tässä tapauksessa, jonka itse näin vuosia sitten CBF:n telikaasu (milloinkas linja 105 siirtyikään pois CBF:ltä?) oli Lapinrinteen pysäkillä, nokka kohti Kampin terminaalia, ja siitä siirtyi matkustajia sen edessä olevaan saman yhtiön Ikarus/Scaniaan. Tilanne oli minusta hieman koominen, mutta ilmeisesti aivan tarpeellinen ja asianmukainen ja tämä linja tuli ajetuksi. Itse olin matkustajana bussissa, joka ohitti ko. tapauksen.

Palatakseni tähän h65X:n tapaukseen, niin voihan toki olla, että se on tosiaankin ajettu sitten Kampin metroaseman eteen Laurin mainitseman poikkeussäännön mukaisesti. Mutta lähtöä Kampin terminaalista sillä ei sitten ole voitu suorittaa.
 
No, oli ainakin silloin, kun itse toimin liikenne-esimiehenä HKL-Bussiliikenteellä vuosina 2001 ja 2002. Silloin nimenomaan YTV oli tiukempi ja koko linjasivu meni ajamattomaksi, jos linja jäi kesken. HKL-liikenteessä taas, jos vaikkapa h66A hyytyi Mäkelänrinteen kohdalle, niin linja oli sitten ajettu siihen saakka.

Voi toki olla, että homma on muuttunut sittemmin? Korjaa vain, jos on niin. Tuleeko nyt siis koko sivu ajamattomaksi ja liikennekorvaukset menetetään myös koko linjasivulta myös HKL-liikenteessä? Jos näin on, niin silloinhan tilanne on tämän h65X:n kannalta, joka olisi ajettu vain Lapinrinteelle, erilainen eli koko linjasivu olisi ajamaton.
Saamani varman tiedon mukaan tämä asian on tosiaankin muuttunut nyttemmin niin, että myös HKL-liikenteessä koko linjasivu tulee ajamattomaksi, jos yksikin pysäkinväli jää ajamatta. Ollessani HKL-Bussiliikenteen liikennetyöjohdossa em. vuosina suurta osaa Helsingin sisäisistä bussilinjoista ei oltu vielä kilpailutettu.

Kertoilin siis "wanhaa" tietoa, eikä ilmeisesti näinkin iäkkään kaverin, joka on ollut vieläpä poissa näistä kuvioista jo jonkinaikaa (ajamassa bussia olen kyllä käynyt), pitäisi yrittää ns. "päteä" jo puutteellisilla tiedoillaan ;).

Se siitä; pahoitteluni tämän viestiketjun "sotkemisesta". Ylläpito voi poistaa omasta puolestani kaikki kommenttini asiaa koskien, jos katsoo sen aiheelliseksi.
 
Vantaa pe 20.06.:
CBF 124 (Carrus City L - Volvo B10B LE teli) / v72
Juhannusaattoillan matkustajamäärillä on varmaankin täysin perusteltua liikennöidä linjaa v72 telibussilla. :D
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös