Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
No toisaalta asia on niinkin, että kivipäällysteiset kadut osaavat olla todella liukkaita, jopa sateella. Tämän(kin) telibussin kuljettajalla taisi olla hieman liikaa vauhtia Kaisaniemen kapeassa mutkassa.Bussitonta Helsingin keskustaa odotellessa täytyy vain suuresti ihmetellä, kuinka 40 km/h rajoitusalueella VOI saada bussin noin radikaalisti vinksin-vonksin ja suistumaan vieläpä "väärälle" puolelle. Ratikkapysäkki, jolla pysähtyy sähköinen miellyttävä kulkuneuvo, on aivan tuusan nuuskana! Ja taas tuli kännykkään liikennehäiriöilmoitus, että raitiovaunuliikenne ei toimi - ja syy tuttu on - autoliikenne. Bus - hus !
Mutta kun siinä on 40 km/h rajoitus, niin mikä on siis se suurin nopeus, jolla tuosta saa bussilla erivapaudella ajaa? Mutkassa on noppakiveys, sää nollan alla, liukkaaksi hioutuneet kivet. Pitäisi osata ainakin liikennemerkeissä esiintyvät numerot ulkoa ja linja-autonkuljettajan vastuullisessa ammatissa myös ymmärtää mitä se tarkoittaa, kun niitä laitetaan kaksi rinnan, eli 3, 4, 5, 0 jne.?Tämän(kin) telibussin kuljettajalla taisi olla hieman liikaa vauhtia Kaisaniemen kapeassa mutkassa.
Esitän teoriaa (en ole itse ajanut tuolla tavalla...). Oletetaan, että kyseinen linja-auto on tullu Kaisaniemenkadun mutkaan liian suurella tilannenopeudella. Takamoottori-Volvon voimakas takapainoisuus eli hyvin kevyt etupää on saanut huonoissa keliolosuhteissa aikaan sen, että ohjaavien (etu)pyörien pito on heikentynyt ratkaisevasti ja ajoneuvo onkin alkanut puskea suoraan eteen päin kuljettajan tahdosta riippumatta. Kuljettaja on hädissään kääntänyt ohjauspyörää vasemalle niin pitkälle kuin mahdollista korjatakseen ajosuuntaa. Nopeuden hieman laskettua etupyörien pito on palannut ja ajoneuvo on lähtenyt kääntymään jyrkästi vasemmalle, koska kuljettaja oli kääntänyt "kaikki vasemmalle". Ajoneuvon suuren massan ja niin muodoin suuren liike-energian (vaikka nopeutta ei kamalan paljon enää varmasti ollut) ansiosta bussi syöksyi vasemmalla sijainneen ratikkapysäkin läpi kadun toiselle puolelle.Ei tossa Kaisaniemen mutkassa pysty edes kesällä vesisateessa ajamaan neljääkymppiä. Jos bussi olisi lähtenyt mutkassa puskemaan ja töntännyt viereisellä kaistalla olevaa autoa, olisi se vielä ymmärrettävää. Eilinen oli kyllä melko saavutus ja kiinnostaisi kuulla, miten auton oikein saa noin.