Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Vs: HBL:"Metrokatastrofi väitettiin viime tingassa"
HBL:n jutussa sanottin, että metro olisi Espoon metroliikenteen alkaessa lainsäädännön ja ulkopuolisen valvonnan alainen. Toimittaja oli kysynyt asiaa ministeriöstä. Oletan itse, että asia tulee hoitumaan siten, että Suomeen säädetään saksan BOStrabin tapainen joukkoliikennelaki, jossa on säädetty myös metrosta. Tämä laki tulee joko EU:n tulevan joukkoliikennedirektiivin toimeenpanona tai sitten ennen direktiiviä, mutta tulevan direktiivin mukaisena. Direktiivi on ollut tekeillä jo pitkään ja se perustuu saksalaiseen lainsäädäntöön. Joka muuten käytännössä on alan teollisuusstandardi ja käytäntö monessa maassa, myös EU:n ulkopuolella.
Jokin osa on hangannut toista. Kun rautatiekaluston pyöräkerran akselilaakerista murtuvat rullat, akselinpää siirtyy 20–30 mm. paikaltaan ja siellä on monta asiaa, jotka voivat alkaa hangata toisiaan vasten. Jarrulevy on varmaankin 20 sentin päässä vaunun lattiasta, mutta se on hyvin lähellä monia muita rakenneosia, joita se voi hangata. Mutta ei matkustaja voi tietää, hankaako siellä jarrulevy, kun ei näe. Voi siellä hangata pyöränkehä ja aivan varmasti siellä hankaavat laakerin sisä- ja ulkokehä toisiaan. Mutta myös akselikaula laakeripesää. Ja jos ja kun pyöräkerta asettuu vinoon, pyörät alkavat kirskua kiskojakin vasten. Tuttu ääni, joka kuuluu silloin tällöin kaarteissakin ihan normaalissa ajossa.
Turhan panikoinnin välttämiseksi ja asiakasluottamuksen säilyttämiseksi esim. lentoliikenteessä kerrotaan välittömästi teknisistä ongelmista ja niiden syistä, kuin myös siitä, mitä tehdään, ettei sama ongelma enää toistu. Näin kuuluu toimia myös maajoukkoliikenteessä.
Toistankin siksi, että tämä omakin spekulointini on periaatteessa täysin typerää ja turhaa. Jos asiat on hoidettu kunnolla, HKL:ssä on selvitetty, mitä tapahtui ja miksi. On onnetonta tiedottamista, ettei tätä selvitystä ole julkaistu taittamaan kaulaa asioiden paisuttelulta.
Antero
Metroradasta ei tule rautatietä, ellei nykyistä rautatielakia muuteta niin, että sieltä poistetaan kohta, jossa sanotaan, ettei laki koske metroa.Siitä olen samaa mieltä että metron ja raitioteiden turvallisuutta pitäisi valvoa Trafi esim. Pelkkä HKL ei riitä jos tietoa ei tule ulkopuolisille. Olen ollut siinä uskossa että kun metrorata ylittää kuntarajan kun länsimetro valmistuu, siitä tulee automaattisesti "rautatie" jolloin valvonnasta vastaa Trafi.
HBL:n jutussa sanottin, että metro olisi Espoon metroliikenteen alkaessa lainsäädännön ja ulkopuolisen valvonnan alainen. Toimittaja oli kysynyt asiaa ministeriöstä. Oletan itse, että asia tulee hoitumaan siten, että Suomeen säädetään saksan BOStrabin tapainen joukkoliikennelaki, jossa on säädetty myös metrosta. Tämä laki tulee joko EU:n tulevan joukkoliikennedirektiivin toimeenpanona tai sitten ennen direktiiviä, mutta tulevan direktiivin mukaisena. Direktiivi on ollut tekeillä jo pitkään ja se perustuu saksalaiseen lainsäädäntöön. Joka muuten käytännössä on alan teollisuusstandardi ja käytäntö monessa maassa, myös EU:n ulkopuolella.
Minä sanon nyt, että jäitä hattuun tässä hurskastelussa! Ei HBL:n toimittaja ole mitään keksinyt, vaan hän on kertonut sen, millä tavoin matkustaja on kuvaillut kuulemaansa ääntä. Tällä äänen kuvauksella ei ole eikä voikaan olla mitään tekemistä sen kanssa, mikä äänen on aiheuttanut. Eihän matkustaja näe lattian alle, vaikka kuuleekin sieltä ääntä.Muuten tuo kuvaus vaaratilanteesta on enemmän kuin jostain James Bond elokuvasta. "Sirkkelinterä joka tulee vaunun lattian läpi" kuulostaa hyvin uskottavalta, joo. Husiksen toimittaja saa luvan sitten kertoa mistä hhän on sellaisen jutun keksinyt.
Jokin osa on hangannut toista. Kun rautatiekaluston pyöräkerran akselilaakerista murtuvat rullat, akselinpää siirtyy 20–30 mm. paikaltaan ja siellä on monta asiaa, jotka voivat alkaa hangata toisiaan vasten. Jarrulevy on varmaankin 20 sentin päässä vaunun lattiasta, mutta se on hyvin lähellä monia muita rakenneosia, joita se voi hangata. Mutta ei matkustaja voi tietää, hankaako siellä jarrulevy, kun ei näe. Voi siellä hangata pyöränkehä ja aivan varmasti siellä hankaavat laakerin sisä- ja ulkokehä toisiaan. Mutta myös akselikaula laakeripesää. Ja jos ja kun pyöräkerta asettuu vinoon, pyörät alkavat kirskua kiskojakin vasten. Tuttu ääni, joka kuuluu silloin tällöin kaarteissakin ihan normaalissa ajossa.
Turhan panikoinnin välttämiseksi ja asiakasluottamuksen säilyttämiseksi esim. lentoliikenteessä kerrotaan välittömästi teknisistä ongelmista ja niiden syistä, kuin myös siitä, mitä tehdään, ettei sama ongelma enää toistu. Näin kuuluu toimia myös maajoukkoliikenteessä.
Toistankin siksi, että tämä omakin spekulointini on periaatteessa täysin typerää ja turhaa. Jos asiat on hoidettu kunnolla, HKL:ssä on selvitetty, mitä tapahtui ja miksi. On onnetonta tiedottamista, ettei tätä selvitystä ole julkaistu taittamaan kaulaa asioiden paisuttelulta.
Antero