Heiluri- vai keskustaan päättyvä linja?

Vs: Sumpuuntumisen korjaus

Alan olla pikku hiljaa sitä mieltä, että heiluribussilinjat olisivat keskustan päätepysäkkejä parempi ratkaisu Helsingissä. Rautatientori ja Elielinaukio ovat niin tukossa, etenkin Rautatientori, että jotain olisi pakko keksiä. Sääli kun Kampin toimiva läpiajotunneli katkaistiin, sitä kautta olisi voitu yhdistää Espoon ja Vantaan seutulinjat sujuvasti. Miksi se Kasarmitorikin poistettiin käytöstä, eikö se olisi ollut hyvä lisäpäättäri keskustaan suuntaaville busseille?

Rautatientorin ja Elielinaukion voisi yhdistää melko helposti Rautatieasemaa kiertäen, mutta siinähän menisi parkkipaikkoja tai autokaistoja..

Espoon heilurit ovat kieltämättä haastavia, mutta eikös Kampista olisi vieläkin melko helppoa puhkaista ajoramppi nykyiselle (leveälle, loivalle) kävelykadulle josta edelleen Postitalon ohi Elielinaukion reunalle?
 
Minulla on joskus käynyt mielessä että linjat 21V ja 71 voisi yhdistää omaksi heilurilinjakseen, molemmilla on suunnilleen samantyyppiset tittabellit ja linjasta 71A tulisi suurinpiirtein samanpituinen kuin linjoista 65A ja 66A.
 
Vs: Sumpuuntumisen korjaus

Seudun joukkoliikenteen yleinen ongelma on, ettei se ole sopeutunut kaupunkirakenteen muutokseen keskustakeskeisestä hajautuneeksi. Joukkoliikenne on jättänyt tämän rakennemuutoksen hoitamisen yksityisautoilun tehtäväksi. Ja tätä vielä perustellaan selittämällä, ettei joukkoliikenne voi hoitaa kehämäisiä liikennetarpeita, koska linjoista tulee liian pitkiä eikä niitä siten voi ajaa.
Mielestäni pitkät bussilinjat sopivat heilureiksi Helsingin kokoisessa ja tapaisessa kaupungissa vain ruuhkautuneimman keskustan ulkopuolella, ja parhaimmassa elementissään ne ovat jokeri-tyyppisillä omilla etuisuuksila varustetuilla poikittaislinjoilla. Keskustan läpi kulkevien kuormitetuimpien ja pidempien joukkoliikennelinjojen pitäisi olla etupäässä raiteilla kulkevia. Ainoastaan hiljaiseen aikaan kuten puolenyön jälkeen tai sunnuntai-aamuina voisi ajatella keskustan läpi kulkevia pidempiä heilurilinjoja. Sitten kun länsimetro on otettu käyttöön, niin olisi ehkä ideaa ajaa metroa korvaavat yöbussit heilureina esim Matinkylästä Vuosaareen.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös