Helmi

Vs: Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2015

Odottelin tänään iltapäivällä raitiovaunua Hakaniemessä. Näyttö kertoi, että seuraavat 6/6T tulevat 10:n ja 11:n minuutin kuluttua. Ajattelin, että siellä lienee joku häiriö, esim. Jätkässä on taas jääty ysin taakse tms. Kuitenkin kun tämän parivaljakon tulemiseen oli 7 minuuttia, tulikin etummainen kutonen - eikä ollut ketään perässä kiinni. Vaunuun astuessani havaitsin, että sisänäytön mukaan vaunu oli vasta Rautatientorilla. Voiko tästä päätellä, että vaunu kertoo paikkatietonaan näille pysäkkijärjestelmille samaa tietoa, missä vaunun pysäkkinäyttöjärjestelmä kuvittelee vaunun olevan? Eli mitään oikea GPS-tietoa sijainnista ei kerrota?

Ei hajua, mutta vastaan, kun tuli mieleen tällainen mielenkiintoinen linkki jaettavaksi.

Yksi Oona Räisänen on käänteismallintanut/murtanut tuon pysäkkinäyttöjärjestelmän koodauksen: http://www.windytan.com/2013/11/decoding-radio-controlled-bus-stop.html

Ei käy ilmi, miten tieto menee järjestelmään vaunusta, mutta pysäkkinäytöt saavat radioteitse suoraan arvion siitä, kuinka kaukana vaunu vielä on. Voisi kuvitella, että se olisi GPS-tieto, jos tilde ennen aikaa tarkoittaa, että se on vaunun tai bussin GPS ei toimi; tätäkään en ennen tiennyt.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2015

Ei käy ilmi, miten tieto menee järjestelmään vaunusta, mutta pysäkkinäytöt saavat radioteitse suoraan arvion siitä, kuinka kaukana vaunu vielä on. Voisi kuvitella, että se olisi GPS-tieto, jos tilde ennen aikaa tarkoittaa, että se on vaunun tai bussin GPS ei toimi; tätäkään en ennen tiennyt.

Tuo ainakin selittäisi sen, mitä olen pitkään ihmetellyt: bussien pysäkkinäytöt näyttävät ä-kirjainta suomen- ja ruotsinkielisen pysäkinnimen välissä välilyönnin sijaan liikennöitsijästä riippumatta. Vika on siis keskusjärjestelmässä, ja Räisäsen reverse engineering paljastaa jopa paikan:
ruskeasuoä.jpg
Kuvankaappus Räisäsen sivuilta, ympyröinti oma.

Myös tilde-logiikka käy yksiin omien havaintojen kanssa: tildelliset bussit ovat omasta mielestäni puuttuneet junat.dy.fi -palvelun bussikartalta.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2015

Yksi Oona Räisänen on käänteismallintanut/murtanut tuon pysäkkinäyttöjärjestelmän koodauksen: http://www.windytan.com/2013/11/decoding-radio-controlled-bus-stop.html

Juu, tämän tiedän, tosin en nyt pahemmin murtamisesta puhuisi, kun tuossa ei ole mitään salausta, heksakoodattua dataa ainoastaan.

Vastaavasti omalla lähettimellä saisi nuo pysäkit näyttämään ihan omia juttujaan, jos viitsisi. Tosin lähetin peilattaisiin aika nopeasti ja hupi loppuisi lyhyeen...
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2015

Tuo ainakin selittäisi sen, mitä olen pitkään ihmetellyt: bussien pysäkkinäytöt näyttävät ä-kirjainta suomen- ja ruotsinkielisen pysäkinnimen välissä välilyönnin sijaan liikennöitsijästä riippumatta. Vika on siis keskusjärjestelmässä, ja Räisäsen reverse engineering paljastaa jopa paikan:

Tällä ei ole mitään tekemistä ä-ongelman kanssa. Ä-ongelma esiintyy bussien sisänäytöissä, joita ei ohjata radio-ohjauksella. Räisäsen kuvassa kyseessä on pysäkillä oleva näyttö ja sen sisältämä informaatio. Arvelen ä-kirjaimen johtuvan laitteiden laiskasta konfiguroinnista esimerkiksi merkistökoodauksen suhteen.

Jos ajoneuvon sisällä oleva näyttö näyttää pysäkkiä Rautatieasema, luulee Helmi-laite olevansa Rautatieasemalla ja lähettää saapumisaikaennusteita sen mukaan. Pysäkeillä olevissa näytöissä olevat minuutit saadaan Helmi-järjestelmästä. Helmi-järjestelmä ainakin bussimaailmassa perustuu odometriin eli matkamittariin, joka mittaa kuljettua matkaa eikä hyödynnä GPS-tekniikkaa. En tunne järjestelmän tekniikkaa raitiovaunujen osalta, mutta arvelen sen olevan samanlainen (raitiotiellä odometrillä mitattu matka on luotettavampi).

Lisäksi on erikseen tämä GPS-tekniikalla toimiva paikannuspalvelu, johon esimerkiksi sporat.fi perustuu.

Junat.dy.fi-bussikartta saa tietonsa Helmi-järjestelmästä, joten sen paikannusdata on hyvin epätarkkaa, mutta olet arveluissasi oikeassa – jos näytöllä on tilde, bussi ei ole kirjautunut Helmi-järjestelmään tai yhteydessä on vikaa, jolloin näytetty saapumisaika on paperiaikataulusta.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2015

Juu, tämän tiedän, tosin en nyt pahemmin murtamisesta puhuisi, kun tuossa ei ole mitään salausta, heksakoodattua dataa ainoastaan.

Vastaavasti omalla lähettimellä saisi nuo pysäkit näyttämään ihan omia juttujaan, jos viitsisi. Tosin lähetin peilattaisiin aika nopeasti ja hupi loppuisi lyhyeen...

Onhan se siinä mielessä murtanut, että speksi ei ole avoin eikä julkinen.

Onko muuten tiedossa, kuinka nopeasti ja kuinka tehokkaan lähettimen viestintävirasto onnistuu paikallistamaan? (Poikani puolesta kyselen.)
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2015

Tällä ei ole mitään tekemistä ä-ongelman kanssa. Ä-ongelma esiintyy bussien sisänäytöissä, joita ei ohjata radio-ohjauksella.
Kiitos täsmennyksestä. Jotenkin kuvittelin, että järjestelmä olisi niin keskitetty, että kulkuneuvot lähettävät sijainnin keskukselle, joka laskee seuraavat pysäkit sekä ajat niille, ja lähettää ne sekä ajoneuvoille että pysäkeille.

Onhan tuosta Helmin toiminnasta ja matkamittauksesta kulkuneuvoissa aiemminkin ollut juttua, mutta on näköjään päässyt unohtumaan.
 
Lauttasaaren linjat eivät sitten ole Helmissä lukuunottamatta 21V:n Transdevin autoja. Helmistä näyttää hävinneen myös h79.
 
Takaisin
Ylös