Vs: Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2015
Ei hajua, mutta vastaan, kun tuli mieleen tällainen mielenkiintoinen linkki jaettavaksi.
Yksi Oona Räisänen on käänteismallintanut/murtanut tuon pysäkkinäyttöjärjestelmän koodauksen: http://www.windytan.com/2013/11/decoding-radio-controlled-bus-stop.html
Ei käy ilmi, miten tieto menee järjestelmään vaunusta, mutta pysäkkinäytöt saavat radioteitse suoraan arvion siitä, kuinka kaukana vaunu vielä on. Voisi kuvitella, että se olisi GPS-tieto, jos tilde ennen aikaa tarkoittaa, että se on vaunun tai bussin GPS ei toimi; tätäkään en ennen tiennyt.
Odottelin tänään iltapäivällä raitiovaunua Hakaniemessä. Näyttö kertoi, että seuraavat 6/6T tulevat 10:n ja 11:n minuutin kuluttua. Ajattelin, että siellä lienee joku häiriö, esim. Jätkässä on taas jääty ysin taakse tms. Kuitenkin kun tämän parivaljakon tulemiseen oli 7 minuuttia, tulikin etummainen kutonen - eikä ollut ketään perässä kiinni. Vaunuun astuessani havaitsin, että sisänäytön mukaan vaunu oli vasta Rautatientorilla. Voiko tästä päätellä, että vaunu kertoo paikkatietonaan näille pysäkkijärjestelmille samaa tietoa, missä vaunun pysäkkinäyttöjärjestelmä kuvittelee vaunun olevan? Eli mitään oikea GPS-tietoa sijainnista ei kerrota?
Ei hajua, mutta vastaan, kun tuli mieleen tällainen mielenkiintoinen linkki jaettavaksi.
Yksi Oona Räisänen on käänteismallintanut/murtanut tuon pysäkkinäyttöjärjestelmän koodauksen: http://www.windytan.com/2013/11/decoding-radio-controlled-bus-stop.html
Ei käy ilmi, miten tieto menee järjestelmään vaunusta, mutta pysäkkinäytöt saavat radioteitse suoraan arvion siitä, kuinka kaukana vaunu vielä on. Voisi kuvitella, että se olisi GPS-tieto, jos tilde ennen aikaa tarkoittaa, että se on vaunun tai bussin GPS ei toimi; tätäkään en ennen tiennyt.
Viimeksi muokannut moderaattori: