HELMIn laajennus?

Tänne Länsi-Vantaalle kaipaisin myös kovasti liikennevaloetuuksia joihinkin risteyksiin joissa bussit nykyään turhaan jumittavat. Tällaisia olisivat ainakin:

- Martinkyläntie välillä Kivivuorentie-Riihimiehentie, tuolle välille mahtuu neljät valot jotka hidastavat turhaan esim. linjojen v50, 360 ja 363 kulkua.

- Rajatorpantie välillä Kilterinkulma-Pähkinärinteentie, tälle välille mahtuu yhdeksät valot jotka hidastavat varsinkin linjoja v30, v50, v51, v55, 510 ja 530.Erikoista Rajatorpantiellä on se, että hiljaiseen aikaan (iltaisin n. Klo 22 jälkeen) kaikki valot antavat busseille etuuden heti kun bussit lähestyvät risteystä. Miksei tämä etuus siis voisi toimia muinakin aikoina?

- Vaskivuorentie välillä Vanha Kaarelantie-Myyrmäentie, tälle lyhyelle välille mahtuu neljät valot jotka hidastavat useiden linjojen matkaa.

- Lammaslammentie/Luhtitie, Tämä Vihdintien ylittävä risteys hidastaa turhaan linjoja v30 ja v55.

Ainontie/Martinkyläntie, Tämäkin Vihdintien ylittävä risteys hidastaa turhaan linjoja v50 ja 363.

Tässä muutamia kohteita joissa etuuksista olisi paljon hyötyä ja jotka nopeuttaisivat bussien kulkua parhaimmillaan useita minuutteja. Käsittääkseni etuuksia pystyy järjestämään myös ilman Helmiä? Onhan toimivat etuudet jo nyt olemassa Martinkyläntiellä välillä Sanomatie-Kehä III:n liittymä. Tuolla osuudella busseille syttyy vihreät aina kun lähestytään risteystä, tuskin on vain sattumaa koska olen tuolla matkustanut useilla eri linjoilla hyvin eri aikoihin, ja aina on bussille syntynyt "vihreä aalto"
 
Erikoista Rajatorpantiellä on se, että hiljaiseen aikaan (iltaisin n. Klo 22 jälkeen) kaikki valot antavat busseille etuuden heti kun bussit lähestyvät risteystä. Miksei tämä etuus siis voisi toimia muinakin aikoina?

Tässä muutamia kohteita joissa etuuksista olisi paljon hyötyä ja jotka nopeuttaisivat bussien kulkua parhaimmillaan useita minuutteja. Käsittääkseni etuuksia pystyy järjestämään myös ilman Helmiä? Onhan toimivat etuudet jo nyt olemassa Martinkyläntiellä välillä Sanomatie-Kehä III:n liittymä. Tuolla osuudella busseille syttyy vihreät aina kun lähestytään risteystä, tuskin on vain sattumaa koska olen tuolla matkustanut useilla eri linjoilla hyvin eri aikoihin, ja aina on bussille syntynyt "vihreä aalto"
Näissä mainitsemissasi paikoissa on tiehen upotetut anturit, ihan sama mikä auto anturin yli ajaa, valot vaihtuvat vihreäksi jos risteyksessä ei ole muita kulkijoita :lol:
 
Tänne Länsi-Vantaalle kaipaisin myös kovasti liikennevaloetuuksia joihinkin risteyksiin joissa bussit nykyään turhaan jumittavat. Tällaisia olisivat ainakin:

- Lammaslammentie/Luhtitie, Tämä Vihdintien ylittävä risteys hidastaa turhaan linjoja v30 ja v55.

Ainontie/Martinkyläntie, Tämäkin Vihdintien ylittävä risteys hidastaa turhaan linjoja v50 ja 363.

Uudenmaan Ely-keskus aloittaa liikennevaloremontin Vihdintiellä, Rajatorpantien ja Kehä III:n välillä. Samassa yhteydessä noihin yllämainitsemiini risteyksiin tulee etuudet busseille.
 
Okei, mitäs hyötyä niistä on kun eivät nämä linjat ole edes helmessä.

Kai ne etuudet pystytään nykyään järjestämään jollain muullakin systeemillä kuin Helmillä? Uudenmaan Ely varmaankin osaisi vastata siihen, että miten nuo etuudet tullaan toteuttamaan.
 
Lehtikaskentielläkin taitaa olla linja-autoille valoetu kun kääntyy Finnoontielle e42:lla, henkilöautot eivät etuutta tunnu saavan...
 
Kai ne etuudet pystytään nykyään järjestämään jollain muullakin systeemillä kuin Helmillä? Uudenmaan Ely varmaankin osaisi vastata siihen, että miten nuo etuudet tullaan toteuttamaan.

Niin mutta ne ei varmaan tee noita valo asennuksia vuoteen 2015 asti? jolloin ne on valmiina eikä hyödytä nytten mitenkään.
 
Niin mutta ne ei varmaan tee noita valo asennuksia vuoteen 2015 asti? jolloin ne on valmiina eikä hyödytä nytten mitenkään.

Sain vastauksen näihin Vihdintien valoetuuksiin s-postitse Ely-keskuksen projektipäälliköltä. Vihdintien etuuksissa käytetään SYVARI-ohjausjärjestelmää, nämä etuudet ei siis liity mitenkään HELMII:n
 
Viimeksi muokattu:
Sain vastauksen näihin Vihdintien valoetuuksiin s-postitse Ely-keskuksen projektipäälliköltä. Vihdintien etuuksissa käytetään SYVARI-ohjausjärjestelmää, nämä etuudet ei siis liity mitenkään HELMII:n

Tuo ei vielä kerro Helmiin liittymisestä tai liittymättömyydestä, sillä SYVARI on liikennevalojen ohjelmointitapa, ei etuuden tilausjärjestelmä. SYVARI on kehitetty Helsingissä, jossa valoetuuksien tilaamiseen on käytetty juurikin Helmiä.
 
Tuo ei vielä kerro Helmiin liittymisestä tai liittymättömyydestä, sillä SYVARI on liikennevalojen ohjelmointitapa, ei etuuden tilausjärjestelmä. SYVARI on kehitetty Helsingissä, jossa valoetuuksien tilaamiseen on käytetty juurikin Helmiä.

Käyköhän tässä sitten niin kuten jobookin mietti, eli järjestelmä tehdään valoihin valmiiksi, mutta otetaan käyttöön vasta kun helmi laajenee uuden lippujärjestelmän myötä? Tuskinpa useita linjoja aletaan liittämään helmiin kahden risteyksen takia.
 
Takaisin
Ylös