- Liittynyt
- 7 Maaliskuu 2009
- Viestit
- 1,528
Tälle ketjuille voi kirjoittaa omia mielipiteitään sille, minkälaisen linjaston Helsingissä soisi näkevän. Mitkä bussilinjat on helposti korvattavissa vaikkapa pienellä pätkällä ratikkarataa, muutamalla metroasemalla ja pitäisikö loppuja liikennöidä vaikka johdinautoin?
Esimerkiksi linjan 11 voisi korvata yhdellä uudella metroasemalla Korkeasaareen. Myöhempi jatko siitä eteenpäin voitaisiin suunnitella sittemmin, mutta uutta rataa tulisi vain tasan 1 kilometri (josta siltaa 300 m ja maan päällä 700 m) ja uusia asemia yksi, maan pinnalle Mustikkamaalle Korkeasaaren sillan kupeeseen. Mustikkamaalta Kalasatamaan kaartuva linja voisi jatkaa vaikka Eiraan/Punavuoreen/Munkkivuoreen/Pasilaan.
Linjoista 14 ja 18 on keskusteltu paljon - lisääkö ratikka kävelymatkoja ja onko johdinauto vaihtoehto.
Mielestäni 16+81 olisi yksi parhaista johdinautokokeiluista - kuitenkin sekin voidaan korvata - jos Hernesaareen ja ydinkeskustasta Kalasatamaan valmistuu raitiovaunu, loppumatka olisi myös yhden metropysäkin rakentamisen jälkeen valmis - Korkeasaaren(Mustikkamaan) asemalta Herttoniemeen, pysähtyen Etelä-Kulosaaren alla. Koska koko Etelä-Kulosaari olisi 600 m säteellä asemasta, riittäisi 2 uloskäyntiä takaamaan yhtä laadukkaan matkan kuin bussikin. Uutta rataa olisi 2 km. Tämä kaikki on kuitenkin kallista eikä mitään näistä voi perustella osittaisella linjan 16 korvaamisella. Minä vain yhdistäisin linjat 16 ja 81 Kipparlahdessa - Siilitien päästä 81 voisi jatkaa vielä yhden välin Jokerin Myllärintien pysäkille. Tästä linjasta saataisiin hyvä johdinautokokeilu.
Entäpä 65A? Pitäisikö ykköstä jatkaa Veräjämäkeen? Entä Paloheinään korvaten 66:den ja 66A:n?
Jos johdinautoja harkitaan, perustettaisiinko vain suoraan yksi iso uusi varikko ja vaihdettaisiin kokonainen linjarypäs johdinautoiksi. Joku, jota ei olla edes harkittu muutettavan busseista raitiovaunuksi. Esimerkiksi koko 40- ja 50-sarja sekä 90, 91, 94, 95, 96, 97, 519, 520, 560(Jokeri-II), 562? Linjoja 82, 83, 84, ja 93 (tulevaisuudessa) on suunniteltu raitioteinä, jos Laajasaloon saadaan ratikka niin sieltä on helppo jatkaa 84:sen reittiä 83:sen ja 82:sen reiteille ja sieltä vaikka 93:sen reittiä Östersundomiin. Johdinautot olisi ostettava niille linjoille jotka muuten olisivat ikuisesti bussilinjoja, mutta kapasiteetti ei ole peruste - vaikka johdinautot voivat ollakin 18-25-metrisiä
Entä jos aloitettaisiin siltä pohjalta, että vain sähkökäyttöisiä ajoneuvoja jätettäisiin Helsinkiin? Kaikki dieselbussit korvattaisiin akku/johdinautoilla, raitiovaunuilla sekä raskasraitein.
Sitten vielä linjoista jotka voitaisiin korvata kokonaan:
80
Linjaa 93 jatkettaisiin Itäkeskuksesta Roihupeltoon, linjan 80 lenkille. Linjalle 82 vaadittaisiin täysmatalalattianivelbusseja (ottaen huomioon kuinka paljon lastenvaunuja linjalla kärrätään nytkin)
24
Linjat 53/503 koukkaisivat reittiä ..Linnakoskenkatu-(24 reitti)-Tamminiementie-Ramsaynranta-(oma reitti)
Yhteys metrolle paranisi, sillä virastotalolta on 0 metriä sisäänkäynniltä kun taas Lasipalatsilta on 300 m asemalle (=5 min) R-torilta Hakaniemeen metrolla menee taas 2,5 min. Parantaa yhteyksiä Seurasaaresta itään ja länteen. Poistuva osuus ei vähennä joukkoliikennepalveluita lähes ollenkaan, raitiovaunulla pääsee.
89
Kanavasillantietä pitäisi laajentaa (helppo homma, taloja vain toisella puolella) ja sen päästä lyhyt silta (10 metriä) kanavan yli. (Siinä on nyt jo silta mutta vain kevyelle liikenteelle) Linja 83 kulkisi reittiä Herttoniemi-oma reitti-Tammisalontie-Pyörökiventie-Kanavasillantie-(linjan 89 reitti) Päätepysäkki 89:n nykyinen ja samaa reittiä takaisin, kiertäen Tammisalon nykyistä reittiä, vastapäivään.
92 - Linjat 519/A ja 520 ohjattaisiin Myllypuron Shellin kohdalta Myllypurontielle, ja siitä Itäkeskukseen 92:sen reittiä. Matka-aikoihin ei tulisi muutoksia. Alakiventien päähän ei ole tunkua ja Itä-Myllypuroon pääsee jo metrolla - Kehän varrelle riittää 54/B ja 94.
Puolet linjasta 95
Linja 95 voisi päättyä pohjoispäästään Mellunmäkeen. Poistunut reitti korvattaisiin uudella metroasemalla Mellunmäen ja Kontulan väliin. Linjan 95 Mellunmäki-Kontula-osuuden pysäkeiltä lähimmälle metroasemalle olisi näin aina alle 300 metriä, joten linjaa ei tältä osin tarvitsisi liikennöidä. Keinutien päähän voisi koukata vaikka 94, harvat matkustavat Keinutieltä metroasemaa pidemmälle ja samalla matka-aika Itäkeskukseen alenisi.
98 - Linja 519A kulkisi reittiä (oma reitti)-Rastila-Vuosaaren silta-Marjaniemi(98:n reitti)-Itäkeskus. Linja kulkee jo joka päivä aamusta yön alkuun, mutta vuoroväliä tihennettäisiin. 519A:n matka-aika ei pitenisi. Palvelutaso ei huononisi merkittävästi vaan oikeastaan paranisi, kun yksi linja vie samat asiakkaat Itäkeskuksen lisäksi Malmille ja Helsinki-Vantaalle.
Esimerkiksi linjan 11 voisi korvata yhdellä uudella metroasemalla Korkeasaareen. Myöhempi jatko siitä eteenpäin voitaisiin suunnitella sittemmin, mutta uutta rataa tulisi vain tasan 1 kilometri (josta siltaa 300 m ja maan päällä 700 m) ja uusia asemia yksi, maan pinnalle Mustikkamaalle Korkeasaaren sillan kupeeseen. Mustikkamaalta Kalasatamaan kaartuva linja voisi jatkaa vaikka Eiraan/Punavuoreen/Munkkivuoreen/Pasilaan.
Linjoista 14 ja 18 on keskusteltu paljon - lisääkö ratikka kävelymatkoja ja onko johdinauto vaihtoehto.
Mielestäni 16+81 olisi yksi parhaista johdinautokokeiluista - kuitenkin sekin voidaan korvata - jos Hernesaareen ja ydinkeskustasta Kalasatamaan valmistuu raitiovaunu, loppumatka olisi myös yhden metropysäkin rakentamisen jälkeen valmis - Korkeasaaren(Mustikkamaan) asemalta Herttoniemeen, pysähtyen Etelä-Kulosaaren alla. Koska koko Etelä-Kulosaari olisi 600 m säteellä asemasta, riittäisi 2 uloskäyntiä takaamaan yhtä laadukkaan matkan kuin bussikin. Uutta rataa olisi 2 km. Tämä kaikki on kuitenkin kallista eikä mitään näistä voi perustella osittaisella linjan 16 korvaamisella. Minä vain yhdistäisin linjat 16 ja 81 Kipparlahdessa - Siilitien päästä 81 voisi jatkaa vielä yhden välin Jokerin Myllärintien pysäkille. Tästä linjasta saataisiin hyvä johdinautokokeilu.
Entäpä 65A? Pitäisikö ykköstä jatkaa Veräjämäkeen? Entä Paloheinään korvaten 66:den ja 66A:n?
Jos johdinautoja harkitaan, perustettaisiinko vain suoraan yksi iso uusi varikko ja vaihdettaisiin kokonainen linjarypäs johdinautoiksi. Joku, jota ei olla edes harkittu muutettavan busseista raitiovaunuksi. Esimerkiksi koko 40- ja 50-sarja sekä 90, 91, 94, 95, 96, 97, 519, 520, 560(Jokeri-II), 562? Linjoja 82, 83, 84, ja 93 (tulevaisuudessa) on suunniteltu raitioteinä, jos Laajasaloon saadaan ratikka niin sieltä on helppo jatkaa 84:sen reittiä 83:sen ja 82:sen reiteille ja sieltä vaikka 93:sen reittiä Östersundomiin. Johdinautot olisi ostettava niille linjoille jotka muuten olisivat ikuisesti bussilinjoja, mutta kapasiteetti ei ole peruste - vaikka johdinautot voivat ollakin 18-25-metrisiä
Entä jos aloitettaisiin siltä pohjalta, että vain sähkökäyttöisiä ajoneuvoja jätettäisiin Helsinkiin? Kaikki dieselbussit korvattaisiin akku/johdinautoilla, raitiovaunuilla sekä raskasraitein.
Sitten vielä linjoista jotka voitaisiin korvata kokonaan:
80
Linjaa 93 jatkettaisiin Itäkeskuksesta Roihupeltoon, linjan 80 lenkille. Linjalle 82 vaadittaisiin täysmatalalattianivelbusseja (ottaen huomioon kuinka paljon lastenvaunuja linjalla kärrätään nytkin)
24
Linjat 53/503 koukkaisivat reittiä ..Linnakoskenkatu-(24 reitti)-Tamminiementie-Ramsaynranta-(oma reitti)
Yhteys metrolle paranisi, sillä virastotalolta on 0 metriä sisäänkäynniltä kun taas Lasipalatsilta on 300 m asemalle (=5 min) R-torilta Hakaniemeen metrolla menee taas 2,5 min. Parantaa yhteyksiä Seurasaaresta itään ja länteen. Poistuva osuus ei vähennä joukkoliikennepalveluita lähes ollenkaan, raitiovaunulla pääsee.
89
Kanavasillantietä pitäisi laajentaa (helppo homma, taloja vain toisella puolella) ja sen päästä lyhyt silta (10 metriä) kanavan yli. (Siinä on nyt jo silta mutta vain kevyelle liikenteelle) Linja 83 kulkisi reittiä Herttoniemi-oma reitti-Tammisalontie-Pyörökiventie-Kanavasillantie-(linjan 89 reitti) Päätepysäkki 89:n nykyinen ja samaa reittiä takaisin, kiertäen Tammisalon nykyistä reittiä, vastapäivään.
92 - Linjat 519/A ja 520 ohjattaisiin Myllypuron Shellin kohdalta Myllypurontielle, ja siitä Itäkeskukseen 92:sen reittiä. Matka-aikoihin ei tulisi muutoksia. Alakiventien päähän ei ole tunkua ja Itä-Myllypuroon pääsee jo metrolla - Kehän varrelle riittää 54/B ja 94.
Puolet linjasta 95
Linja 95 voisi päättyä pohjoispäästään Mellunmäkeen. Poistunut reitti korvattaisiin uudella metroasemalla Mellunmäen ja Kontulan väliin. Linjan 95 Mellunmäki-Kontula-osuuden pysäkeiltä lähimmälle metroasemalle olisi näin aina alle 300 metriä, joten linjaa ei tältä osin tarvitsisi liikennöidä. Keinutien päähän voisi koukata vaikka 94, harvat matkustavat Keinutieltä metroasemaa pidemmälle ja samalla matka-aika Itäkeskukseen alenisi.
98 - Linja 519A kulkisi reittiä (oma reitti)-Rastila-Vuosaaren silta-Marjaniemi(98:n reitti)-Itäkeskus. Linja kulkee jo joka päivä aamusta yön alkuun, mutta vuoroväliä tihennettäisiin. 519A:n matka-aika ei pitenisi. Palvelutaso ei huononisi merkittävästi vaan oikeastaan paranisi, kun yksi linja vie samat asiakkaat Itäkeskuksen lisäksi Malmille ja Helsinki-Vantaalle.