Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Hinnankorotusten sijaan pitäisi nostaa suoraan kissa pöydälle.
Miksi Suomen suurimmalla kaupunkiseudulla joukkoliikenteestä niin suuri osa voi olla kannattamatonta, että joukkoliikenteen lipunhintaa joudutaan koko ajan nostamaan?
Mikä oikein mättää, kun 1,2 miljoonan asukkaan väestöpohjalla joukkoliikenne ei kannata?
Onko esimerkiksi näitä rationalisointeja tosissaan mietitty Helsingissä?
Miksi Suomen suurimmalla kaupunkiseudulla joukkoliikenteestä niin suuri osa voi olla kannattamatonta, että joukkoliikenteen lipunhintaa joudutaan koko ajan nostamaan?
Mikä oikein mättää, kun 1,2 miljoonan asukkaan väestöpohjalla joukkoliikenne ei kannata?
Onko esimerkiksi näitä rationalisointeja tosissaan mietitty Helsingissä?
- YTV:n ja HKL:n liikennesuunnittelun ja osto-organisaation yhdistäminen ja päällekkäisten reittien poistaminen. On jo selvitetty, että säästö hallinnosta ja liikenteestä olisi miljoonia euroja vuodessa ilman että palvelutaso muuttuisi lainkaan.
- VR Oy:n liikennöimän paikallisjunaliikenteen kilpailuttaminen tai siirtäminen HKL-metroliikenteen hoidettavaksi jolloin edes runkoliikenne saataisiin kannattavaksi.
- Kunnon liikennevaloetuudet ja kaistaetuudet, joita valvotaan. Ratikkaliikenteessä noin 20-25% säästö vaikuttamatta palvelutasoon (KANJO:n mukaan)
- Kuljettajien lipunmyynnin korvaaminen mahdollisimman suurelta osalta lippuautomaateilla.
- Bussilinjojen harkittu yhdistäminen nykyistä vahvemmiksi telibussi- ja nivelbussilinjoiksi (edellyttää parempia etuuksia ja nivelbussien ostoa muualta kuin Volvolta ja Scanialta).
- Raitioliikenteen raskaimpien linjojen liikennöiminen esimerkiksi 2 x Nr - kalustolla.
- Raideliikenteen laajennukset, jotka voidaan perustella liikennöintikustannussäästöillä (esimerkiksi Lauttasaaren, Luoteis-Helsingin, Koillis-Helsingin ja Viikin raitiolinjat).