- Liittynyt
- 14 Toukokuu 2010
- Viestit
- 158
Kuten foorumilla on jo useaan otteeseen mainittu, tullaan Helsingin kantakaupungin raitioteiden sähköjännite tänä vuonna nostamaan 600 voltista 750 volttiin. Kaupunkiliikenteen uutisen mukaan kyse on yhdenmukaistamisesta, sillä uudet pikaraitiotielinjat (Jokeri, Kruunuvuorenranta) rakennetaan alusta alkaen 750 volttiin. Jännitteen nosto tulee vaatimaan "lyhyttä liikennekatkoa" elokuussa, jolloin sähkönsyöttöasemiin tehdään tarvittavia muutoksia.
Kiinnostaisi kuulla tämän muutoksen taustaa: onko jännitteen noston syy yksinkertaisesti se, että näin saadaan vain enemmän virtaa, vai onko 750 voltilla muitakin hyötyjä verrattuna aiempaan, pienempään jännitteeseen? Täältä foorumilta löytyy varmasti vastaus tähänkin kysymykseen. Yhdenmukaistaminen lienee vähän yksinkertaistettu syy, sillä jokin syy sille varmasti on, että pikaraitiotiet rakennetaan alun alkaen korkeammalle jännitteelle.
Linkkaamastani uutisesta selviää myös, että nivelraitiovaunuihin on jo tehty komponenttimuutoksia, ja Articeihin jännitteen nosto hoidetaan ilmeisesti ohjelmistopäivityksellä. Ja Spårakoffhan saa tarvittavat uudet komponentit kesäsesongin jälkeen, kuten museokaluston romustusta koskevasta ketjusta olemmekin jo saaneet lukea.
Kiinnostaisi kuulla tämän muutoksen taustaa: onko jännitteen noston syy yksinkertaisesti se, että näin saadaan vain enemmän virtaa, vai onko 750 voltilla muitakin hyötyjä verrattuna aiempaan, pienempään jännitteeseen? Täältä foorumilta löytyy varmasti vastaus tähänkin kysymykseen. Yhdenmukaistaminen lienee vähän yksinkertaistettu syy, sillä jokin syy sille varmasti on, että pikaraitiotiet rakennetaan alun alkaen korkeammalle jännitteelle.
Linkkaamastani uutisesta selviää myös, että nivelraitiovaunuihin on jo tehty komponenttimuutoksia, ja Articeihin jännitteen nosto hoidetaan ilmeisesti ohjelmistopäivityksellä. Ja Spårakoffhan saa tarvittavat uudet komponentit kesäsesongin jälkeen, kuten museokaluston romustusta koskevasta ketjusta olemmekin jo saaneet lukea.