Helsingin kantakaupungin raitioteiden sähköjännitteen nosto

Kokeilevat Nihdissä nyt tällaista lämmitystä. Kruunusilloista povataan tässä suhteessa ongelmallisia. Toivotaan, että se lämmitys auttaa. Pohjimmiltaan tuo johtuu siitä, että nykyaikaiset vaunut ovat niin kuin nykyaikainen tekniikka yleensä eli hirvittävän herkkiä. 1950-luvun ratikka menee nätisti mistä vaan ja sulattaa sen ajolangan mennessään, 2020-luvun ratikka ei siihen kykene.
Taitaa olla kuitenkin paljon seikkoja jotka puoltavat modernia ajattelua eikä vain mennä 50-luvun menolla hamaan tappiin
 
Taitaa olla kuitenkin paljon seikkoja jotka puoltavat modernia ajattelua eikä vain mennä 50-luvun menolla hamaan tappiin
Et kai sä ihan oikeasti tulkinnut mun viestiä niin, että pitäisi mennä 50-luvun menolla hamaan tappiin?
 
Kiinnostaisi kuulla tämän muutoksen taustaa: onko jännitteen noston syy yksinkertaisesti se, että näin saadaan vain enemmän virtaa, vai onko 750 voltilla muitakin hyötyjä verrattuna aiempaan, pienempään jännitteeseen? Täältä foorumilta löytyy varmasti vastaus tähänkin kysymykseen. Yhdenmukaistaminen lienee vähän yksinkertaistettu syy, sillä jokin syy sille varmasti on, että pikaraitiotiet rakennetaan alun alkaen korkeammalle jännitteelle.
Kyllä syy on se, että korkeammalla jännitteellä saadaan lisää tehoa vähemmillä sähkönsyöttöasemilla. Sähkönsyöttöasemat ovat kalliita ja niiden sijoittelu kaupunkitilaan on hankalaa ja poissa muusta maankäytöstä.

Lisäksi aikaisempaan verrattuna nykyaikainen kalusto pystyy ottamaan paljon enemmän virtaa kuin vanhat ja toisaalta liikennöinti on kantakaupungillakin nykyisin hyvin tiheää. Yksittäisten sähkönsyöttöasemien kuormitus on kasvanut siten, että kapasiteetti on jo osin loppunut. Lisäksi tietysti sähkönsiirtohäviöt ajojohtimissa myös vähenevät.
 
Takaisin
Ylös