- Liittynyt
- 23 Marraskuu 2015
- Viestit
- 2,136
Lähijunaliikenteen laajeneminen Tampereelle ja säännöllisen liikenteen loppuminen Karjaalle on tuonut mukanaan joitakin epäjohdonmukaisuuksia linjastoon ja sen kirjaintunnuksiin. Nykyään L, Y ja Z junilla on yksittäisiä lähtöjä jotka jatkavat tai alkavat pidemmältä kuin muut lähdöt. Yksi Y-juna aamuisin ja L juna iltaisin ajetaan Karjaalle asti, ja pari Z junaa ajaa Kouvolaan. Näiden lisäksi osa R-junista kääntyy Riihimäellä ja osa ajaa Tampereelle asti. Kysymys kuuluukin, kannattaisiko näitä junia ajaa omilla tunnuksillaan sekaannuksen vähentämiseksi? Ja jos ei, jos kerran linjatunnusta määrittävät ainoastaan reitti ja välipysäkit, eikä pääteasema, niin eikö silloin kannattaisi vaihtaa A junien tunnukseksi L tai päinvaistoin? Tai vaihtaa N junien tunnukseksi T? Ymmärrän, ettei yksittäisille lähdöille kannata antaa omia kirjaimiaan, mutta R junan kohdalla puhutaan jo huomattavatasta osasta sen lähtöjä. Niin ja onhan D-junalla oma tunnuksensa vaikkei sillä ole kuin 5 lähtöä päivässä.
Toinen asia jota olen linjastossa ihmetellyt on K-junan tarpeellisuus. Reittioppaan mukaan K junalla kestää Tikkurila-Helsinki välillä 20min Helsinkiin päin ja 18min poispäin. P juna ajaa yhtä nopeasti Tikkurilasta Helsinkiin I juna pohjoiseen vain minuutin hitaammin vaikka I/P:llä on 3 pysähdystä enemmän tällä välillä. Toisaalta, liikennöinnissä kai mennään puolen minuutin tarkkuudella, eli nuo ajat voivat heittää jopa minuutilla. Ja tosiaan katsoin aikataulut päiväälle 20.8, jotta ratatyöt ja kesäaikataulut eivät vaikuttaisi tulokseen. Aikaisempia ketjuja selaillessa mainittiin tästä aikaisemmin puhuttaessa, että ero on ollut 3min, eli K-juna on hidastunut. Eikös tuo harvoin pysähtyvä K kannattaisi siis korvata joka pysäkillä pysähtyvällä, kun nykyään hyöty on lähes olematon ja todennäköisesti vain syö liikenteen häiriönsietokykyä? Yksi peruste harvemmin pysähtyvälle K:lle olisi, jos joka asemalla pysähtyvää tarvitsisi ajaa pidemmillä junilla. Itsellä ei tosin ole tilastoja K-junan käyttäjämääristä, joten en tiedä kuinka suuri huoli se on.
Joka asemalla pysähtyvä K tosiaan vapauttaisi N-kirjaimen, jota voitaisiin käyttää Pääradan öisillä lähijunilla T:n sijasta, joka puolestaan vapautuisi Tampereen junan käyttöön. Tai vahtoehtoisesti L-junan tilalle, jolloin sitä voisi käyttää Lahden junissa Z sijaan. Yleensäkkin tällaiset harvoin suomenkielisten paikannimien etukirjaimina esiityvät kirjaimet, kuten X, Y ja Z voisi säästää noille linjoille, joilla on vain yksittäisi lähtöjä.
Toinen asia jota olen linjastossa ihmetellyt on K-junan tarpeellisuus. Reittioppaan mukaan K junalla kestää Tikkurila-Helsinki välillä 20min Helsinkiin päin ja 18min poispäin. P juna ajaa yhtä nopeasti Tikkurilasta Helsinkiin I juna pohjoiseen vain minuutin hitaammin vaikka I/P:llä on 3 pysähdystä enemmän tällä välillä. Toisaalta, liikennöinnissä kai mennään puolen minuutin tarkkuudella, eli nuo ajat voivat heittää jopa minuutilla. Ja tosiaan katsoin aikataulut päiväälle 20.8, jotta ratatyöt ja kesäaikataulut eivät vaikuttaisi tulokseen. Aikaisempia ketjuja selaillessa mainittiin tästä aikaisemmin puhuttaessa, että ero on ollut 3min, eli K-juna on hidastunut. Eikös tuo harvoin pysähtyvä K kannattaisi siis korvata joka pysäkillä pysähtyvällä, kun nykyään hyöty on lähes olematon ja todennäköisesti vain syö liikenteen häiriönsietokykyä? Yksi peruste harvemmin pysähtyvälle K:lle olisi, jos joka asemalla pysähtyvää tarvitsisi ajaa pidemmillä junilla. Itsellä ei tosin ole tilastoja K-junan käyttäjämääristä, joten en tiedä kuinka suuri huoli se on.
Joka asemalla pysähtyvä K tosiaan vapauttaisi N-kirjaimen, jota voitaisiin käyttää Pääradan öisillä lähijunilla T:n sijasta, joka puolestaan vapautuisi Tampereen junan käyttöön. Tai vahtoehtoisesti L-junan tilalle, jolloin sitä voisi käyttää Lahden junissa Z sijaan. Yleensäkkin tällaiset harvoin suomenkielisten paikannimien etukirjaimina esiityvät kirjaimet, kuten X, Y ja Z voisi säästää noille linjoille, joilla on vain yksittäisi lähtöjä.
Viimeksi muokattu: