- Liittynyt
- 5 Maaliskuu 2008
- Viestit
- 351
Kirjainnauha on kai vain Sm1-2 kalustossa? Vieläkö niitä ajaa kaupunkiradoilla, ei ainakaan itselleni ole tullut aikoihin vastaan?
Joka yö mennen tullen T-juna Riksuun ja takaisin.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Kirjainnauha on kai vain Sm1-2 kalustossa? Vieläkö niitä ajaa kaupunkiradoilla, ei ainakaan itselleni ole tullut aikoihin vastaan?
6 = Lahden oikorata
7 = Kerava-Lahti -rata.
Meinasit varmaan Riihimäki - Lahti.
Not much has improved on the S-Bahn network as far as the points I mentioned in 2013 are concerned. Still no special branding, although many new trains now carry a purple livery, whereas outer suburban trains are green and white like all other VR trains. The mess of line letters has not been sorted, actually with the opening of the Airport line it got worse. These service are labelled (P) for clockwise and (I) for anti-clockwise. I hope that these letters mean something for the local population because otherwise I'd call them inappropriate. (I) when written isolatedly doesn't really have a distinctive character, and (P) on blue background and within a circle is mostly associated with a car park. From my experience, also by writing about these systems, a combination of a letter (for the system) and a number for the route is the best option, and therefore it seems natural that even Germany's neighbouring countries like Poland, Czechia and Belgium have adopted the S1, S3 style for suburban trains. This type of designation has actually gone global, via Italy all the way to China, where new lines built as part of the metro system but reaching rather remote areas are labelled S1, S2, etc in most cities. Whereas previously, different routes had already been shown on some maps in different colours, they are now all purple. And I guess what's most confusing about these letters is that there is no distinction between regular and rush-hour services. I find it too tiring to figure out what the difference between N, K and T is and I wonder if it makes that much difference to skip a few stations or whether it would be better just to have a regular all-day 10-minute service on the section to Kerava and drop a few letters instead. In fact, with a train at least every 5 minutes between Helsinki and Hiekkaharju, I bet that an all-stopping service at all times would be more reliable. And this is just about the northeastern leg, the mess on the western leg is similar. I can't think of any other city in the world that operates such a confusing stopping pattern, even Tokyo's private suburban railways seemed to be easier to understand. Some may say, this is a foreign visitor's problem, but although it may be no issue for regular users, I am sure it prevents many occasional users from taking these trains and they choose their car instead.
Näin niin kuin täysin oftopikkina, sais kyllä Tamperekin alkaa ajaa omia lähijunia. Niitä olisi aluksi varmaan niin vähän ja harvoin aikatauluin (sillaihan se Helsingissäkin aluksi oli), että linjakirjaimet voisi olla hyväkin asia.
Vaiks aluksi:
Vihreä linja (Y) Lempäälä - Yläjärvi
Punainen linja (N) Nokia - Orivesi
Tällä pärjäisi vuosikymmeniä. Samit takaisin töihin välittömästi!
.
Kehäradalle pitää saada kaksi linjaa niin että Martsarin kautta Lentoasemalle olisi vaikka A (kuten Airport) ja pääarataa pitkin P (kuten päärata tai pohjoinen). Kehärataa käyttöönotettaessa tätä esti järjestelmien kankeus, junan JKV-laite olisi pitänyt buutata silloin kun linjantunnus vaihtuu, tähän pitäisi löytää ratkaisu!
Nykyinen linjakirjaimiin perustuva systeemi on ihan hyvä, malli on kopioitu Kööpenhaminasta jossa se on yhä käytössä.
Helsingin ongelma on että linjoja on liikaa ja vaikea hahmottaa kun samaa rataosaa ajaa monta linjaa.
Ratkaisuna ehdotan että kullakin rataosalla voisi olla yksi linja joka kattaa kaikki junat jolla yhtenäinen pysähtymiskäytäntö.
Rantaradalla siis U ja E sama linja, olkoot vaikka E. A ja L sama linja, olkoot L (niinkuin länteen), Y jatkaisi kuten nyt.
Junan määräasemakilpi joka näkyisi sekä keulassa että sivussa että laitureiden näytöillä kertoisi sitten minne asti juna menee.
Kehäradalle pitää saada kaksi linjaa niin että Martsarin kautta Lentoasemalle olisi vaikka A (kuten Airport) ja pääarataa pitkin P (kuten päärata tai pohjoinen). Kehärataa käyttöönotettaessa tätä esti järjestelmien kankeus, junan JKV-laite olisi pitänyt buutata silloin kun linjantunnus vaihtuu, tähän pitäisi löytää ratkaisu!
Puhtaasti pääradalle jäisivät R, K ja N (Yhdistetty N ja T) ja oikoradalle Z. D:n kohtalosta vois päättää erikseen, minun mielestäni olkoot R vaikka ajetaan hitaammalla kalustolla.
t. Rainer
K:ssa on vielä epäselvää pysähdys Puistolassa? Onko tämä puhtaasti paikallispalvelua tai "on aina ollut niin" asia, vai onko löydettävissä jotain syvällisempiä aikataulillisia syitä?
Se lisättiin Tikkurilan kaupunkiradan valmistuttua, kun Koillis-Helsingissä aloitti liityntälinjasto. Koillis-Helsingin liityntäasemat ovat Malmi ja Puistola.