Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Onkohan 150 000€ yhtä Sm1 yksikköä kohti, kun en oikein saa siitä paperista selvää..
Vanhimmat vantaalaiset vielä muistavat senkin, kun K-juna viuhui pysähtymättä Tikkurilasta Pasilaan. Siihen nähden aika merkittävä matka-ajan pidennys tulee, jos joka laiturille pysähdytään.Silloin kun asuin Pohjois-Vantaalla, K-junien reitin varrella, niin kirosin kyllä sitä kun K-junien pysähdyspaikkoja lisättiin niin että ensin lisättiin Puistola, ja sitten Oulunkylä, kun ennen oli pääsyt suht haipakkaa.
Silloin joskus viime vuosituhannella kun olin vielä korsolainen rupesin käyttämään tiheämmin 731-linjaa ihan vaan sen takia, että sen pysäkki oli hieman asemaa lähempänä ja matka-ajassa ei K-junan lisäpysähdysten ja puolivälissä Pasilaa olevien laiturien jälkeen ollut oikein mitään eroa. Korso on isohko asema ja kaukana, mielestäni joku tai jotkin R/H/Z sarjasta voisi pysähtyä siellä.Vanhimmat vantaalaiset vielä muistavat senkin, kun K-juna viuhui pysähtymättä Tikkurilasta Pasilaan. Siihen nähden aika merkittävä matka-ajan pidennys tulee, jos joka laiturille pysähdytään.
Itse asun Tikkurilan aseman vaikutuspiirissä ja täytyy tunnustaa, että yleensä hakeudun R-, H- ja Z-junille. Matka-ajat nykyään ovat 14 min noilla pitkän matkan junilla (jopa 10 min, jos ovat myöhässä), 18 min K:lla ja 21 min I:llä. I siis pidentää matka-aikaa pahimmillaan 50 %.
Tämä on vähän samantyylinen muutos kuin HKL-Bussiliikenteellä tapahtui kilpailutuksen edetessä. Vielä 1990-luvun lopussa korkeassa vuorossa oli mikä tahansa korkea ja matalassa vuorossa mikä tahansa matala. Saattoi olla niin, että sunnuntaina esim. Itäkeskuksen ja Herttoniemen liityntälinjoilla pyöri vanhimpia 86-vuosikerran autoja hyvinkin suuri määrä samaan aikaan kun uudemmat, esim. 91-vuosimallin autot seisoivat hallilla, koska ne nyt sattuivat olemaan ruuhkavuoroissa.Sm1-junien romutusajankohtaa siirretään myöhemmäksi sijoittamalla niitä lyhyisiin kalustokiertoihin, jolloin niiden kilometrisuorite on mahdollisimman pieni. Lisäksi Sm1:ien käyttöiän jatkamisen vuoksi varaudutaan 150 000 euron investointeihin (lue: remontteihin).
Huolto tietenkin vastustaa tätä muutosta, kun ei voi enää sijoittaa mitä tahansa runkoa minne tahansa, ...