339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,371
HKL:n johtokunta käsittelee tänä aamuna linjojen 50 ja 59 yhdistämistä yhdeksi pitkäksi linjaksi 59 Herttoniemestä Pajamäkeen. Sompasaaren satama jää ilman bussiyhteyttä.
Esityslistassa on kerrankin selostettu hyvin yksityiskohtaisesti, millaisia seurauksia muutoksella on. Erityisen positiivista on se, että linjojen 58 ja 59 pitkällä yhteisellä osuudella aikataulut tahdistetaan niin, että vuoroväli "runko-osuudella" Herttoniemestä Pasilaan jää päiväsaikaankin 8-9 minuuttiin. Säästöä syntyy puolisen miljoonaa vuodessa.
Esityslistassa kerrotaan myös ikään kuin vastauksena esittämättömään kysymykseen, että linjaa 22 voidaan jatkaa Sörnäisistä Kyläsaaren/Sompasaaren alueelle, mutta odotettavissa oleviin matkustajamääriin nähden kustannukset nousevat sen verran korkeiksi, että tuskinpa johtokunta tuollaista haluaa tehdä. Pidän tavasta, jolla kerrotaan, kuinka paljon yhden matkustajan kuljettaminen maksaa (tuolla osuudella kustannuksia tulisi 4,40 euroa per pää!). Se nimittäin asettaa asian erinomaisen hyvin oikeisiin mittasuhteisiinsa.
Laskutapa on tietysti sikäli vaarallinen, että jos sitä sovellettaisiin vaikka ratikkalinjoihin, niin kukaan ei enää voisi väittää ratikkaliikennettä kalliiksi.
Esityslistassa on kerrankin selostettu hyvin yksityiskohtaisesti, millaisia seurauksia muutoksella on. Erityisen positiivista on se, että linjojen 58 ja 59 pitkällä yhteisellä osuudella aikataulut tahdistetaan niin, että vuoroväli "runko-osuudella" Herttoniemestä Pasilaan jää päiväsaikaankin 8-9 minuuttiin. Säästöä syntyy puolisen miljoonaa vuodessa.
Esityslistassa kerrotaan myös ikään kuin vastauksena esittämättömään kysymykseen, että linjaa 22 voidaan jatkaa Sörnäisistä Kyläsaaren/Sompasaaren alueelle, mutta odotettavissa oleviin matkustajamääriin nähden kustannukset nousevat sen verran korkeiksi, että tuskinpa johtokunta tuollaista haluaa tehdä. Pidän tavasta, jolla kerrotaan, kuinka paljon yhden matkustajan kuljettaminen maksaa (tuolla osuudella kustannuksia tulisi 4,40 euroa per pää!). Se nimittäin asettaa asian erinomaisen hyvin oikeisiin mittasuhteisiinsa.
Laskutapa on tietysti sikäli vaarallinen, että jos sitä sovellettaisiin vaikka ratikkalinjoihin, niin kukaan ei enää voisi väittää ratikkaliikennettä kalliiksi.