Helsingin linjojen 50 ja 59 yhdistäminen

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,371
HKL:n johtokunta käsittelee tänä aamuna linjojen 50 ja 59 yhdistämistä yhdeksi pitkäksi linjaksi 59 Herttoniemestä Pajamäkeen. Sompasaaren satama jää ilman bussiyhteyttä.

Esityslistassa on kerrankin selostettu hyvin yksityiskohtaisesti, millaisia seurauksia muutoksella on. Erityisen positiivista on se, että linjojen 58 ja 59 pitkällä yhteisellä osuudella aikataulut tahdistetaan niin, että vuoroväli "runko-osuudella" Herttoniemestä Pasilaan jää päiväsaikaankin 8-9 minuuttiin. Säästöä syntyy puolisen miljoonaa vuodessa.

Esityslistassa kerrotaan myös ikään kuin vastauksena esittämättömään kysymykseen, että linjaa 22 voidaan jatkaa Sörnäisistä Kyläsaaren/Sompasaaren alueelle, mutta odotettavissa oleviin matkustajamääriin nähden kustannukset nousevat sen verran korkeiksi, että tuskinpa johtokunta tuollaista haluaa tehdä. Pidän tavasta, jolla kerrotaan, kuinka paljon yhden matkustajan kuljettaminen maksaa (tuolla osuudella kustannuksia tulisi 4,40 euroa per pää!). Se nimittäin asettaa asian erinomaisen hyvin oikeisiin mittasuhteisiinsa.

Laskutapa on tietysti sikäli vaarallinen, että jos sitä sovellettaisiin vaikka ratikkalinjoihin, niin kukaan ei enää voisi väittää ratikkaliikennettä kalliiksi. ;)
 
Itse yhdistämistä pidän erittäin tervetulleena ja se palauttaa bussilinjan h59 lähes 90-luvun alussa olleeseen muotoon (jolloin se ajoi Pitäjänmäelle). Säästötalkoiden alkaessa on mielestäni syytä hakea yhtä hyviä kohteita kuin tämä. Kun linja h59 vielä tahdistetaan sopivasti linjojen h58 ja h58B kanssa saadaan kunnolliset poikittaiset runkolinjayhteydet, ainakin arkisin siis.
 
Itse yhdistämistä pidän erittäin tervetulleena ja se palauttaa bussilinjan h59 lähes 90-luvun alussa olleeseen muotoon (jolloin se ajoi Pitäjänmäelle). Säästötalkoiden alkaessa on mielestäni syytä hakea yhtä hyviä kohteita kuin tämä. Kun linja h59 vielä tahdistetaan sopivasti linjojen h58 ja h58B kanssa saadaan kunnolliset poikittaiset runkolinjayhteydet, ainakin arkisin siis.

Pieniä miinuksia tällä operaatiolla on. Vaihtoyhteydet Sörnäisten metroasemalta heikkenevät, kun kävelymatkasta tulee reilusti pidempi. Kalliota, jossa linjaa h50 käytetään nykyään aika paljon, linja tulee palvelemaan myös huonommin, mutta Teolisuuskadun yrityksiä tietysti taas paremmin. Pajamäestä tulee aika vähän ihmisiä kyytiin linjalle h50, eli sen voisi ehkäpä laittaa menemään linjan h54 päätepysäkille, jos tuo nyt suuremmin edes säästäisi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Pieniä miinuksia tällä operaatiolla on. Vaihtoyhteydet Sörnäisten metroasemalta heikkenevät, kun kävelymatkasta tulee reilusti pidempi. Kalliota, jossa linjaa h50 käytetään nykyään aika paljon...
Voisikos linjaa h22 käyttää jatkossa? Sehän siirretään kulkemaan Ilmalantorin kautta, joten Pasilasta Sörkkaan sen reitti tulee olemaan lähes linjan h50 kaltainen.
 
Takaisin
Ylös