Helsingin metron ratakaavio

Re: Kampen

JMerlin sanoi:
Vastaavasti Hakaniemessä olisi nykyisten kanssa yhdensuuntaiset hallit louhittu valmiiksi rinnalle. (Martinlaakson radan laiturithan on rakennettu metroksi muuttamiseen sopiviksi - en sitten tiedä liittyikö se tähän samaan suunnitelmaan.) Nyttemminhän samaisia laitureita suunnitellaan käytettävän Viikin - Pasilan - Töölön - Laajasalon metroon.
Kyllä liittyi. Smith-Polvisen liikennesuunnitelmassa U-metro kulki Martinlaakson radan linjaukselta Töölön kautta Rautatieasemalle tai pikemminkin Kaivokadulle, ja sitten Hakaniemen kautta pohjoiseen päätyen Länsi-Pakilaan. Pasilan metro oli lyhyt Sörnäinen - Pasila - Töölö.

Helsinki ja VR tekivät kuitenkin sopimuksen, jossa reitit jaettiin. Pohjois-eteläsuunta oli VR:n aluetta, itä-länsisuunta oli HKL:n aluetta. Käytännön rakentamisessa kuitenkin varauduttiin kaikkeen. Ylimääräisten asemien kohdalla tämä varautuminen on tainnut olla aika kallistakin, mutta historiastahan tiedämme, ettei rahan kanssa ollut niin tiukkaa metron alkuaikoina.

Töölön mutkasta voi sanoa sen verran, että kääntöraide louhittiin siihen suuntaan, koska sen ajateltiin olevan metron jatkosuunta keskustassa. Länsimetro muuttui kuitenkin arvovaltakysymykseksi, ja Ruoholahden rakentamisen tarkoitus oli taivuttaa Espoota mm. uhkaamalla, että Espoon bussien pääteasemaksi tuleekin Ruoholahti.

Antero
 
Takaisin
Ylös