Jatketaan ruotimista. Helsingin Vihreiden vaaliohjelma julkaistiin, alla joukkoliikenteen kannalta olennaiset kohdata:
Helsingin Vihreät sanoi:
Ilmastonmuutoksen hillitseminen täytyy ottaa huomioon Helsingin kaikessa päätöksenteossa ja toiminnassa...
Helsingin on säästettävä sähköä paljon nykyistä kunnianhimoisemmin...
VIHREÄSSÄ HELSINGISSÄ KÄVELLÄÄN JA PYÖRÄILLÄÄN
Kaupunki on rakennettava niin, että koulut, kaupat ja päiväkodit ovat kävelyetäisyydellä tai saavutettavissa joukkoliikenteellä. Kaupungissa on voitava elää ilman omaa autoa. Kävelykeskustaa on laajennettava ja avointa kaupunkitilaa sekä turvallisia kävelyalueita on lisättävä kaikkiin kaupunginosiin.
Pyöräilystä tulee turvallinen ja kätevä tapa liikkua kaupungissa, kun pyöräkaistoja lisätään ja pyöräparkkeja perustetaan myös työpaikoille sekä joukkoliikenteen solmukohtiin. Pyörien kuljetuksen joukkoliikennevälineissä on oltava maksutonta ja helppoa. Kevyen liikenteen väylät on pidettävä hyvässä kunnossa kesät talvet. Lainattavien kaupunkipyörien tarjontaa pitää parantaa ja laajentaa koko pääkaupunkiseudulle.
HELSINKILÄISET TARVITSEVAT TOIMIVAN JOUKKOLIIKENTEEN
Uusien teiden ja tietunneleiden rakentamisen sijaan on keskityttävä joukkoliikenteen kehittämiseen. Raitiotie- ja metrolinjastoa on laajennettava ja lähijunaliikennettä lisättävä. Erityisesti Sipoon liitosalueen joukkoliikennetarpeet on huomioitava.
Poikittaiset Jokeri-pikaraitiotiet on rakennettava purkamaan kehäteiden ruuhkat. Kaupungin on tarjottava hyvät edellytykset kattavan vesijoukkoliikenteen järjestämiselle. Helsingissä on otettava käyttöön ruuhkamaksut.
Joukkoliikenteen lippujen hintoja tulee laskea koko pääkaupunkiseudulla eivätkä kuntarajat saa olla toimivan joukkoliikenteen este. Joukkoliikenteen lippujen hinnat tulee puolittaa.
Joukkoliikenteessä on panostettava viihtyisyyteen, tiheisiin vuoroväleihin, esteettömyyteen ja täsmällisyyteen. Bussien päästöjä on vähennettävä siirtymällä kaasu- ja hybridibusseihin.
Helsinki-Tallinna rautatietunneli on myönteinen aloite. Toteutuessaan se avaisi raideyhteyden Euroopan koilliskulmalta Keski-Eurooppaan.
OIKEASTI VIHREÄMPI HELSINKI
Kaupunkilaisille tärkeät viheralueet on suojeltava rakentamiselta ja rannat varattava kaikkien käyttöön. Kaikilla helsinkiläisillä on oikeus lähiviheralueisiin ja hiljaisiin paikkoihin. Kaupungin kadut kaipaavat lisää puita ja vihreyttä.
Paljon voisi sanoa siitä mitä puuttuu (esim. valoetuudet), mutta keskitytään nyt siihen mitä tuossa on. Kaavoituspuolella yhdyn ylläolevaan täysin.
Menopuolella on lippujen hinnan puolittaminen (Helsingissä kai joku 60Me/v?), metron ja ratikkaverkon laajentaminen jota ei ole yksilöity, vesiliikenteen lisääminen ja Jokeri pikaratikat. Tämä on ilmeisesti tarkoitus rahoitta tiehankkeista tinkimällä, en vaan oikein usko että riittää. Ruuhkamaksuista en osaa sanoa, kun ei ole mitään hajuakaan mitä niiden tuotto olisi.
Hyvää verrattuna kokoomuksen ohjelmaan on se että otetaan selkeä kanta että liikennettä tehdään joukkoliikenteen ehdoilla, ja vältetään täten pahin kaikkea kaikille populismi. Huonoa on se että joukkoliikennepuolella taas sitten ei ole ainakaan vaaliohjelmatasolla halua tehdä mitään valintoja.
Yksittäisistä asioita, ensi valtuustokauden asioita on se tehdäänkö kakkosjokeri samantien raiteille, tulkitsen Vihreiden kannan olevan että kyllä. Mites foorumilaiset, onko riittävästi matkustajia ratikalle?
Entäs tuo pyörien kuljettaminen? Kannatan henk. koht. tiukasti, mutta kuinka realistista tuo on?
Ja viimeisenä vesiliikenteen laajentaminen. Unohdetaan nyt se Korkeasaaren törmäilylautta, onko laajamittaisessa vesiliikenteessä hyvinkään järjestettynä mitään järkeä?