Ei tänne sovi ratikat joiden nopeus on 5 kilometriä 40 minuutissa.
Entä metro, jonka nopeus on 18 kilometriä tunnissa? Käytin samaa hidastuskerrointa kuin sinä ratikalle.
---------- Viestit yhdistetty klo 13:33 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:31 ----------
Omat väylät? Tuo onkin minulle uutta. Ainiin, taidattekin tarkoittaa sitä samaa tasoristeysrataa mitä nykyisillä linjoilla, se ei ole omaa väylää, eikä pikaratikat suoriudu muun liikenteen seassa yhtään nopeammin kuin nykyratikatkaan.
Ilmeisesti olet omaksunut tyyliksesi ratikka-aiheisen trollauksen kaikissa ketjuissa, liittyivätpä ne aiheeseen tai ei, joten itsekin taidan lopulta sen ymmärtää ja lopettaa sen ruokkimisen. Olipa kommenteissasi sitten ilmiselviä virheitä tai ei.
---------- Viestit yhdistetty klo 14:10 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:31 ----------
Mietin tässä, että kun Töölön metro joskus valmistuu, mikä sitä kulkevalle linjalle annetaan nimeksi?
Itse aiheesta jatkaen: Jos nyt kuitenkin oletetaan, ettei Töölön metroa koskaan tule, tai ainakaan sitä ei tule seuraavan 30 vuoden aikana. Sinä aikana paljon todennäköisemmin meillä kuitenkin on Pisara ja Kehärata sekä Espoon kaupunkirata valmiita. Kuten olen muuallakin ehdottanut, se olisi viimeistään se hetki, jolloin lähijunat ja metro olisi viestinnällisesti integroitava yhdeksi HSL-metroksi. Silloin myös kantakaupunki on toivottavasti Kallio/Töölö-tiheydellä laajentunut Kehä I:n tasalle, ja pintaliikenteen kapasiteetti alkaa oikeasti loppua, ja todetaan, että tuo esikaupunkiratojen (jolla nimellä metrokin tunnettiin suunnitteluvaiheessa) verkko ei riittävästi riitä sitä täydentämään tai sen kapasiteetti täyttyy esikaupunkimatkustajista, niin voipi olla että tarvitaan uusi metrolinja. Tässä vaiheessa en kuitenkaan lähtisi ennustamaan, mikä se tulee olemaan. Yksi potentiaalisin vaihtoehto minusta kuitenkin on toisen metrolinjan tekeminen pikaratikkastandardilla, päät Laajasaloon ja Viikkiin.
Joka tapauksessa itse aiheessa pysyen, hedelmällisintä olisi miettiä, millä numeroinnilla lähijunat ja metro loogisimmin yhdistettäisiin. Helpointa olisi tehdä M1-x-linjoja. Vain HSL-alueella ajavat HSL-linjat erotettaisiin kauemmas ulottuvista juuri sillä, että ne olisivat Mx-linjoja, kun taas nopeat ja kauas menevät taajamajunat jatkaisivat "kirjainnumerointiaan". Kantakaupungin ratikat jättäisin ikiaikaisiin numeroihinsa, mutta raide-Jokerille etsisin oman HSL-metroa muistuttavan numerointitavan. Ja ne kannattaisi yhdistää myös runkobusseihin, oikeastaan viestiä niistä potentiaalisina tulevaisuuden nopeina ratikoina jo valmiiksi.
R sopisi sekä ratikalle että runkolinjalle. Foneettisesti on kuitenkin huono, jos meillä olisi är- ja äm-linjoja, ja R pitäisi poistaa R-junilta (olisi toki pitänyt M:kin poistaa M-junalta). Kaidin "S niin kuin spåraan" vastaisin saman: äs- ja äm-linjat olisivat huono yhdistelmä.
P niin kuin pikaratikka tai pikabussi, mutta P ei omiin korviini kuulosta laadukkaalta ja nopealta. Ei tee mieli sanoa, että menen "pee kakkosella" (vaikka kaksimielisyydetkin unohdettaisiin).
Jäljelle jää siis kovia (soinnittomia) konsonantteja K ja T. (Soinnilliset B, D ja G ovat kaikki vähän huonoja suomalaiseen mentaliteettiin.) Kirjaimelle on pakko keksiä jokin järkevä aasinsilta, vaikkei lopullinen käyttö sitä vaatisikaan, ja jos en nyt hetken intuitiolla sitä keksi, se ei ole hyvä. K niin kuin kaupunkilinja, mutta kun se sopisi nimenomaan erottamaan metrojunat kaukojunista, ei runkolinjoja peruslinjoista.
Palauttaisin siis vaihtoehdot P:hen ja R:ään. Vaikka R:llä onkin huono foneettinen samankaltaisuus, eivät R ja M oikeasti ole vaarassa sekoittua. Ne myös eroavat englanninkielisessä ääntämyksessä, eli turistitkaan eivät sekoita.
Eli:
R1 Itäkeskus - Westend
R2 Vuosaari - Myyrmäki
Loput syntymisjärjestyksessä. Kantakaupunkiin päättyvät runkolinjat ehkä R10-sarjaan.
Metrolinjat:
M1 Matinkylä - Vuosaari
M2 Tapiola - Mellunmäki (Östikasta en lähde ennustamaan, miten lopulta käy)
Nykyiset lähijunat:
M3 Kerava - Keskusta (M)* - Lommila**
M4 Lentoasema - Keskusta (M) - Lentoasema***
M11 Helsinki (R)**** - Kirkkonummi
* M niin kuin keskustan metroasema eli Pisaran keskusta-asema. Rautatientori olkoon edelleen Rautatientori, ainakin aluksi.
** Toivottavasti Espoon keskus -nimestä on silloin jo luovuttu. Tai sitten Espoon verolääni rajattu Espoon keskuksen suuralueeseen...
*** Täytynee miettiä, olisiko syytä erotella eri suunnat tai eri puoliskot ympyrästä.
**** Helsinki (R) eli Helsingin päärautatieasema. Toistaiseksi ainoa Helsinki (R):lle ajava HSL-linja Pisaran rakentamisen jälkeen. Siksi kuitenkin M10-sarjassa.
Pisaran keskusta-aseman syntymisen jälkeen lienee toivottavaa, että jollakin kirjainkoodilla korostetaan aina, että juna menee nimenomaan rautatieasemalle. Vaikka Pisaran aseman nimi olisikin Keskusta. Voisi myös miettiä, olisiko Pisaran keskusta-asemalle annettava jokin nimi. Ehdottaisin "Mannerheimintie", koska se on Helsingin symboli, josta ulkopaikkakuntalainenkin ymmärtää, että nyt ollaan todella Helsingissä. Vrt. Düsseldorfin Heinrich-Heine-Allee.