Helsingin raitioliikenteen "alasajo"


Niin no, Espoon kaupunkiradan toteutuminen ei ole ihan hirvittävän lähellä oleva asia. Saattaa se nopeasti toteutua, kunhan asiaan löytyy tahto, mutta toistaiseksi tahtoa ei ole. Espoo on kiinnostuneempi Kivenlahden metrosta, ja siihen sillä tuskin löytyy rahoja, ja siksi pahimmassa tapauksessa Espoon kaupunkirata jää odottamaan, että Kivenlahden metron rahat löytyvät.

Mikään tuossa muutoksessa (205/53) tosin ei sinällään liity Espoon kaupunkirataan, joten voisihan sen tehdä vaikka saman tienkin.
 
En oikein saanut selvyttä mikä on bussilinjan 503 kohtalo; Merihaka-Matinkylä.
53 ja 503 ajavat vuoroaikoina samaa reittiä stadissa.

Muistelen, että 503 loppuu länsimetron valmistuessa, koska se olisi päällekkäinen metron kanssa (en kyllä ymmärrä miten.) Mutta ehkä 205+53 yhdistelmäkin toteutuu jo silloin. Onpahan vaan jostain syystä käsitelty Espoon kaupunkiratadokkarissa.
 
Muistelen, että 503 loppuu länsimetron valmistuessa, koska se olisi päällekkäinen metron kanssa (en kyllä ymmärrä miten.) Mutta ehkä 205+53 yhdistelmäkin toteutuu jo silloin. Onpahan vaan jostain syystä käsitelty Espoon kaupunkiratadokkarissa.

Jos katsotaan poikittaislinjoja, eiköhän Etelä-Espoosta poikittain 550, 552, 506 ja 505 (tai muokattu 505) riitä metron valmistuttua, ehkä jotkut linjat tihennettyinä. 503:lla on kovin vähän palvelualuetta, joka ei ole noiden, 194/195:n tai metron kanssa päällekkäistä. Linjojen loppupääkin on siedettävän lähellä metroasemia.
 
Niin no, Espoon kaupunkiradan toteutuminen ei ole ihan hirvittävän lähellä oleva asia. Saattaa se nopeasti toteutua, kunhan asiaan löytyy tahto, mutta toistaiseksi tahtoa ei ole. Espoo on kiinnostuneempi Kivenlahden metrosta, ja siihen sillä tuskin löytyy rahoja, ja siksi pahimmassa tapauksessa Espoon kaupunkirata jää odottamaan, että Kivenlahden metron rahat löytyvät.

Mikään tuossa muutoksessa (205/53) tosin ei sinällään liity Espoon kaupunkirataan, joten voisihan sen tehdä vaikka saman tienkin.

Sivulla 14 sanotaan seuraavaa:
Seuraavassa on kuvattu kaupunkiradan jatkeeseen liittyen suunniteltu linjastomuutokset. Suunnitellut muutokset, joita ei voida toteuttaa ennen kaupunkiradan jatkeen rakentamista, koskevat linjoja 3, 5, 206, 212 ja 213. Kaikki muut linjastomuutokset ovat toteuttavissa ilman kaupunkiradan jatkamistakin, olettaen, että HSL-alueen runkobussilinjastoon liittyvät suunnitelmat ovat toteutuneet.

Kyllä linjalle 53 olisi aika tehdä jotakin, kun sillä ne matkustajamäärät nyt aina niin kovin kummoisia ole varsinkaan lauantaisin. Länsimetron valmistuttua linjaa 503 ei varmastikaan kannata ajaa Matinkylän ja Hakaniemen väliä. Tämä toisi hyvän uuden poikittaisyhteyden, joten tällä linjalla voisi odottaa olevan kohtuullisen hyvin matkustajia. Kaikki Perkkaalla asuvat eivät välttämättä ole kovin innoissaan muutoksesta, varsinkin jos matkan määränpäänä on Kamppi, kun tuo tietäisi yhteyden muuttumista vaihdolliseksi tai sitten hieman pidempiä kävelymatkoja.
 
Kaikki Perkkaalla asuvat eivät välttämättä ole kovin innoissaan muutoksesta, varsinkin jos matkan määränpäänä on Kamppi, kun tuo tietäisi yhteyden muuttumista vaihdolliseksi tai sitten hieman pidempiä kävelymatkoja.

Samalla tavoin kaikki Tapiolassa tai Niittykummusta Taka-Töölöön matkustavat eivät olisi innoissaan linjan 503 lakkautuksesta. Toisaalta Leppävaarasta ja Perkkaalta Kallioon ja Hakaniemeen matkustavat lienevät ilahtuneita 205:n ja 53:n yhdistämisestä.

Toisin sanoen, joskus pitää tehdä valintoja. Jos mitään ei saa ikinä muuttaa, niin linjasto pysyy kaupungin ja palvelurakenteen muutoksesta huolimatta ennallaan. Minusta joukkoliikennesuunnittelussa olisi sellaisen verkon luominen, että se mahdollistaa spontaanin matkustamisen joka suuntaan ja mahdollisimman laajalle alueelle seudullisesti. Kaupunginosasta sitten riippuen jonnekin pääsee vaihdotta ja jonnekin yhdellä vaihdolla. Kahden vaihdon matkoja mielellään mahdollisimman vähän.
 
Samalla tavoin kaikki Tapiolassa tai Niittykummusta Taka-Töölöön matkustavat eivät olisi innoissaan linjan 503 lakkautuksesta. Toisaalta Leppävaarasta ja Perkkaalta Kallioon ja Hakaniemeen matkustavat lienevät ilahtuneita 205:n ja 53:n yhdistämisestä.

Toisin sanoen, joskus pitää tehdä valintoja. Jos mitään ei saa ikinä muuttaa, niin linjasto pysyy kaupungin ja palvelurakenteen muutoksesta huolimatta ennallaan. Minusta joukkoliikennesuunnittelussa olisi sellaisen verkon luominen, että se mahdollistaa spontaanin matkustamisen joka suuntaan ja mahdollisimman laajalle alueelle seudullisesti. Kaupunginosasta sitten riippuen jonnekin pääsee vaihdotta ja jonnekin yhdellä vaihdolla. Kahden vaihdon matkoja mielellään mahdollisimman vähän.

505 kulkee Tapiolan ja Niittykummun kautta, 503 Keilaniemestä Länsiväylää pitkin Haukilahteen, josta jatkaa Matinkylään. Jos 503:lle haluttaisiin korvaajaa, voisi mielestäni tällainen jopa toimiakin: Matinkylä-Haukilahti-Westend-Keilaniemen metroasema-Meilahden sairaala. Tällä linjalla keskustaan menijät voisivat vaihtaa metroon Keilaniemessä ja tämän lisäksi tämä linja veisi matkustajia myös kantakaupungin pohjoisosiin, jossa voisi vaihtaa myös ratikkaan. Etelä-Espoo on laaja alue, niin siinä mielessä voisi olla hyvä ajaa useampia linjoja tuota kautta kantakaupungin pohjoisosiin. Noita linjoja voisi tarvittaessa yhdistää pohjoiseen meneviin linjoihin, jos jossain vaiheessa päädytään karsimaan ratikkaliikenteen kanssa päällekkäistä bussiliikennettä.

Jos se Topeliuksenkadun rata toteutuu joskus, Leppävaaran suunnasta linjalla 205 Kamppiin menijät voi vaihtaa ratikkaan kohtuu mukavasti. Jos ratikkaliikennettä aiotaan kehittää kunnolla, niin jossain vaiheessa ratikkalinjojen kanssa päällekkäisiä linjoja voi olla hyväkin ohjata toisille reiteille. Se tosin voi aiheuttaa paljon vastalauseita niinkuin tuossa 205:n tapauksessa Perkkaan osalta.
 
Olen aika yllättynyt, että Hakaniemen remontin valmistuessa linjan 8 ruuhkavuorot tulivat takaisin. HSL:n linjan mukaisesti tässähän olisi pitänyt vaivihkaa jättää kasin ruuhkat kokonaan pois vahvuudesta. Kuka nyt puolen vuoden jälkeen enää edes muistaa sellaisia olleen. Matkustajatkin ehtivät jo tottua kulkemaan Kalliosta Töölöön ja päinvastoin kuin sillipurkissa, tai kenties kokonaan muilla tavoin kuin ratikalla.
 
Takaisin
Ylös