En oikein saanut selvyttä mikä on bussilinjan 503 kohtalo; Merihaka-Matinkylä.
53 ja 503 ajavat vuoroaikoina samaa reittiä stadissa.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
En oikein saanut selvyttä mikä on bussilinjan 503 kohtalo; Merihaka-Matinkylä.
53 ja 503 ajavat vuoroaikoina samaa reittiä stadissa.
Muistelen, että 503 loppuu länsimetron valmistuessa, koska se olisi päällekkäinen metron kanssa (en kyllä ymmärrä miten.) Mutta ehkä 205+53 yhdistelmäkin toteutuu jo silloin. Onpahan vaan jostain syystä käsitelty Espoon kaupunkiratadokkarissa.
Niin no, Espoon kaupunkiradan toteutuminen ei ole ihan hirvittävän lähellä oleva asia. Saattaa se nopeasti toteutua, kunhan asiaan löytyy tahto, mutta toistaiseksi tahtoa ei ole. Espoo on kiinnostuneempi Kivenlahden metrosta, ja siihen sillä tuskin löytyy rahoja, ja siksi pahimmassa tapauksessa Espoon kaupunkirata jää odottamaan, että Kivenlahden metron rahat löytyvät.
Mikään tuossa muutoksessa (205/53) tosin ei sinällään liity Espoon kaupunkirataan, joten voisihan sen tehdä vaikka saman tienkin.
Seuraavassa on kuvattu kaupunkiradan jatkeeseen liittyen suunniteltu linjastomuutokset. Suunnitellut muutokset, joita ei voida toteuttaa ennen kaupunkiradan jatkeen rakentamista, koskevat linjoja 3, 5, 206, 212 ja 213. Kaikki muut linjastomuutokset ovat toteuttavissa ilman kaupunkiradan jatkamistakin, olettaen, että HSL-alueen runkobussilinjastoon liittyvät suunnitelmat ovat toteutuneet.
Kaikki Perkkaalla asuvat eivät välttämättä ole kovin innoissaan muutoksesta, varsinkin jos matkan määränpäänä on Kamppi, kun tuo tietäisi yhteyden muuttumista vaihdolliseksi tai sitten hieman pidempiä kävelymatkoja.
Samalla tavoin kaikki Tapiolassa tai Niittykummusta Taka-Töölöön matkustavat eivät olisi innoissaan linjan 503 lakkautuksesta. Toisaalta Leppävaarasta ja Perkkaalta Kallioon ja Hakaniemeen matkustavat lienevät ilahtuneita 205:n ja 53:n yhdistämisestä.
Toisin sanoen, joskus pitää tehdä valintoja. Jos mitään ei saa ikinä muuttaa, niin linjasto pysyy kaupungin ja palvelurakenteen muutoksesta huolimatta ennallaan. Minusta joukkoliikennesuunnittelussa olisi sellaisen verkon luominen, että se mahdollistaa spontaanin matkustamisen joka suuntaan ja mahdollisimman laajalle alueelle seudullisesti. Kaupunginosasta sitten riippuen jonnekin pääsee vaihdotta ja jonnekin yhdellä vaihdolla. Kahden vaihdon matkoja mielellään mahdollisimman vähän.