- Liittynyt
- 26 Kesäkuu 2008
- Viestit
- 546
Uskaltauduin aloittamaan uuden ketjun, koska en löytänyt aiheeseen täysin sopivaa ketjua olemassaolevien joukosta. Ylläpito osannee siivota viestin oikeaan paikkaan jos sovelias ketju oli jäänyt minulta huomaamatta.
Eli, ajatuksia Helsingin raitiolinjastoon tehtävistä muutoksista, kun Jätkäsaaren, Laajasalon ja Kalasataman raiteet on saatu rakennettua?
Oma ehdotukseni (jossa on mukana myös joitain lisäyksiä Ratikka 2015:stä) olisi tälläinen (kartta maantieteellisiltä ominaisuuksiltaan suuntaa-antava):
kartta
Lähtöajatuksena ehdotuksessani oli suurimman osan linjoista olemassaolevien reittiosuuksien säästäminen samanlaisina kun ne tulevat olemaan 2009 alussa. Pidennyksiä on kuitenkin tehty useisiin linjoihin. Pyrkimyksenä oli myös, että mahdollisimman monet linjat (uudet ja vanhat) kulkisivat keskustan läpi ja näinollen pääte/ajantasauspysäkit olisivat keskustan ulkopuolella.
Olemassaoleviin linjoihin tehdyt muutokset:
1: Kasarmitori - Käpylän rautatieasema. Reittiä pidennetty molemmissa päissä. 1A lopetettu.
3B: Kiertää Linjojen ja Sturenkadun kautta Porthaninkadun ja Brahenkadun sijaan. Reitti muuten muuttumaton
6: Arabia - Jätkäsaari. Reitti nykyisen kaltainen Arabiasta Kaivokadulle, mutta kulkee Kampin ja Fredrikinkadun kautta Bulevardille Mannerheimintien sijaan.
8: Arabia - Salmisaari. Lyhyt jatko reitin länsipäässä.
9: Kirugi - Ilmala. Reittiä jatkettu molemmissa päissä vastaamaan alkuperäistä (?) linjaehdotusta.
10: Pikku-Huopalahti - Kruunuvuorenranta. Kiertää keskustassa Aleksin ja Kruunuhaan kautta Laajasaloon vievälle radalle.
Uudet linjat:
2: Munkkisaari - Kalasatama - Itä-Pasila. Alkuvaiheessa reitti olisi todennäköisesti lyhyempi, esim. Eira (1A:n nykyinen päätepysäkki) - Kalasatama, uusien alueiden valmistuessa linjaa voitaisiin jatkaa täyteen pituuteensa.
5: Munkkivuori - Eira - Kauppatori. Keskustaa kiertävä linja, tarjoaa yhteyden Munkkivuoreen ja täydentää Kolmosia Töölössä ja Ullanlinnassa.
11: Vallila - Sompasaari - Laajasalo. Laajasalon yhteyden lisäsksi täydentää Kolmosta ja Ykköstä Vallilassa ja Kalliossa, sekä tarjoaa toisen raitioyhteyden Kalasataman/Sompasaaren alueelta.
12: Jätkäsaari - Yliskylä. Tarjoaa yhteyden Rautatientorille ja Kamppiin sekä Jätkäsaaresta että Laajasalosta.
Kommentteja, parannusehdotuksia?
Eli, ajatuksia Helsingin raitiolinjastoon tehtävistä muutoksista, kun Jätkäsaaren, Laajasalon ja Kalasataman raiteet on saatu rakennettua?
Oma ehdotukseni (jossa on mukana myös joitain lisäyksiä Ratikka 2015:stä) olisi tälläinen (kartta maantieteellisiltä ominaisuuksiltaan suuntaa-antava):
kartta
Lähtöajatuksena ehdotuksessani oli suurimman osan linjoista olemassaolevien reittiosuuksien säästäminen samanlaisina kun ne tulevat olemaan 2009 alussa. Pidennyksiä on kuitenkin tehty useisiin linjoihin. Pyrkimyksenä oli myös, että mahdollisimman monet linjat (uudet ja vanhat) kulkisivat keskustan läpi ja näinollen pääte/ajantasauspysäkit olisivat keskustan ulkopuolella.
Olemassaoleviin linjoihin tehdyt muutokset:
1: Kasarmitori - Käpylän rautatieasema. Reittiä pidennetty molemmissa päissä. 1A lopetettu.
3B: Kiertää Linjojen ja Sturenkadun kautta Porthaninkadun ja Brahenkadun sijaan. Reitti muuten muuttumaton
6: Arabia - Jätkäsaari. Reitti nykyisen kaltainen Arabiasta Kaivokadulle, mutta kulkee Kampin ja Fredrikinkadun kautta Bulevardille Mannerheimintien sijaan.
8: Arabia - Salmisaari. Lyhyt jatko reitin länsipäässä.
9: Kirugi - Ilmala. Reittiä jatkettu molemmissa päissä vastaamaan alkuperäistä (?) linjaehdotusta.
10: Pikku-Huopalahti - Kruunuvuorenranta. Kiertää keskustassa Aleksin ja Kruunuhaan kautta Laajasaloon vievälle radalle.
Uudet linjat:
2: Munkkisaari - Kalasatama - Itä-Pasila. Alkuvaiheessa reitti olisi todennäköisesti lyhyempi, esim. Eira (1A:n nykyinen päätepysäkki) - Kalasatama, uusien alueiden valmistuessa linjaa voitaisiin jatkaa täyteen pituuteensa.
5: Munkkivuori - Eira - Kauppatori. Keskustaa kiertävä linja, tarjoaa yhteyden Munkkivuoreen ja täydentää Kolmosia Töölössä ja Ullanlinnassa.
11: Vallila - Sompasaari - Laajasalo. Laajasalon yhteyden lisäsksi täydentää Kolmosta ja Ykköstä Vallilassa ja Kalliossa, sekä tarjoaa toisen raitioyhteyden Kalasataman/Sompasaaren alueelta.
12: Jätkäsaari - Yliskylä. Tarjoaa yhteyden Rautatientorille ja Kamppiin sekä Jätkäsaaresta että Laajasalosta.
Kommentteja, parannusehdotuksia?
Viimeksi muokannut moderaattori: