Helsingin raitiolinjat Jätkäsaaren, Laajasalon ja Kalasataman valmistuttua

Liittynyt
26 Kesäkuu 2008
Viestit
546
Uskaltauduin aloittamaan uuden ketjun, koska en löytänyt aiheeseen täysin sopivaa ketjua olemassaolevien joukosta. Ylläpito osannee siivota viestin oikeaan paikkaan jos sovelias ketju oli jäänyt minulta huomaamatta.

Eli, ajatuksia Helsingin raitiolinjastoon tehtävistä muutoksista, kun Jätkäsaaren, Laajasalon ja Kalasataman raiteet on saatu rakennettua?

Oma ehdotukseni (jossa on mukana myös joitain lisäyksiä Ratikka 2015:stä) olisi tälläinen (kartta maantieteellisiltä ominaisuuksiltaan suuntaa-antava):

kartta

Lähtöajatuksena ehdotuksessani oli suurimman osan linjoista olemassaolevien reittiosuuksien säästäminen samanlaisina kun ne tulevat olemaan 2009 alussa. Pidennyksiä on kuitenkin tehty useisiin linjoihin. Pyrkimyksenä oli myös, että mahdollisimman monet linjat (uudet ja vanhat) kulkisivat keskustan läpi ja näinollen pääte/ajantasauspysäkit olisivat keskustan ulkopuolella.

Olemassaoleviin linjoihin tehdyt muutokset:

1: Kasarmitori - Käpylän rautatieasema. Reittiä pidennetty molemmissa päissä. 1A lopetettu.
3B: Kiertää Linjojen ja Sturenkadun kautta Porthaninkadun ja Brahenkadun sijaan. Reitti muuten muuttumaton
6: Arabia - Jätkäsaari. Reitti nykyisen kaltainen Arabiasta Kaivokadulle, mutta kulkee Kampin ja Fredrikinkadun kautta Bulevardille Mannerheimintien sijaan.
8: Arabia - Salmisaari. Lyhyt jatko reitin länsipäässä.
9: Kirugi - Ilmala. Reittiä jatkettu molemmissa päissä vastaamaan alkuperäistä (?) linjaehdotusta.
10: Pikku-Huopalahti - Kruunuvuorenranta. Kiertää keskustassa Aleksin ja Kruunuhaan kautta Laajasaloon vievälle radalle.

Uudet linjat:

2: Munkkisaari - Kalasatama - Itä-Pasila. Alkuvaiheessa reitti olisi todennäköisesti lyhyempi, esim. Eira (1A:n nykyinen päätepysäkki) - Kalasatama, uusien alueiden valmistuessa linjaa voitaisiin jatkaa täyteen pituuteensa.
5: Munkkivuori - Eira - Kauppatori. Keskustaa kiertävä linja, tarjoaa yhteyden Munkkivuoreen ja täydentää Kolmosia Töölössä ja Ullanlinnassa.
11: Vallila - Sompasaari - Laajasalo. Laajasalon yhteyden lisäsksi täydentää Kolmosta ja Ykköstä Vallilassa ja Kalliossa, sekä tarjoaa toisen raitioyhteyden Kalasataman/Sompasaaren alueelta.
12: Jätkäsaari - Yliskylä. Tarjoaa yhteyden Rautatientorille ja Kamppiin sekä Jätkäsaaresta että Laajasalosta.

Kommentteja, parannusehdotuksia?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Hieno kartta ja hyviä ideoita!

Silmiin pistää linjan 1 todella lyhyt pidennys Kasarmitorille. Eli ehdottaisin pientä korjausta: linja 1 jäisi kuten nytkin Kauppatorille ja linjan 5 päätepysäkki siirrettäisiin Katajanokan terminaalin, jolloin saisimme laivamatkustajille ihan oikean linjan.

Toivottavasti muuten linjalla 11 riittäisi kantakaupungin puolella matkustajia.
 
Silmiin pistää linjan 1 todella lyhyt pidennys Kasarmitorille.

Eikös Kasarmitoria ole jo vuosia sitten esitetty Kauppatorin korvikkeeksi? Projekti pysähtyi siihen, että Kasarmitorin alla on nyt pysäköintihalli, jonka katto on - yllätys yllätys - tehty niin heikoksi, että torialueelle ei voi rakentaa mitään kummoisempaa! Ei ainakaan raitiotieterminaalia.
 
Ykkösen lyhyt pidennys Kasarmintorille on loistava idea minustakin. Korvaisi menetetyt XXs-bussilinjat.
 
Olen kyllä tuosta Munkkivuoresta sitä mieltä, että tehdään kunnolla jos tehdään. Siitä ostarilta ei ole kuin joku 600 metriä 10 päättärille, eli voisi yhdistää 4 ja 10 kiertolinjaksi. Samaan voisi sitten yhdistää Laajasalon ja Jätkäsaaren linjoja.

Eli näin:
4: Munkkivuori- Katajanokka. Töölön tulli - Munkkiniemi - Munkkivuori - Pikku Huopalahti lenkki myötäpäivään, muuten kuten nytten. Päättäri Munkkivuoren ostarilla.
10: Munkkiniemi - Kruunuvuorenranta. Yo. lenkki vastapäivään, ja samaa reittiä kuin 4, mutta Lasipalatsin pysäkiltä Rautatientorin kautta Laajasaloon. Päättäri Munkkiniemen rannassa.

Sitten vielä 4T:n tilalle ja Katajanokan liikennettä täydentämään uusi linja.
2: Katajanokan terminaali - Ruoholahti. Aleksilta Mikonkadun kautta Rautatientorille ja siitä edelleen Kampin kautta Jätkäsaareen.
 
Siitä ostarilta ei ole kuin joku 600 metriä 10 päättärille, eli voisi yhdistää 4 ja 10 kiertolinjaksi.

Mutta, entä jos halutaankin jatkaa 10 Haagaan? Olisi toki hyvä, jos kympin päättäriltä pääsisi Munkkivuoreen. Mutta toisaalta siitä on Ilmalaankin jotakuinkin sama matka. Ysin jatko Ilmalasta Munkkivuoreen? :)
 
Mutta, entä jos halutaankin jatkaa 10 Haagaan? Olisi toki hyvä, jos kympin päättäriltä pääsisi Munkkivuoreen. Mutta toisaalta siitä on Ilmalaankin jotakuinkin sama matka. Ysin jatko Ilmalasta Munkkivuoreen? :)
Eikös tuota joku vihertävä järjestö ehdotellut, voisihan sitä yhdistä vaikka kaikki kolme linjaa. :)

Mutta riippuu siitä kuinka paljon kiskoa sopii odottaa. Itse toivoisin, että tehtäisiin linjojen jatkot ja raidejokerin paloja samalla.

Nelonen Munkkivuoren kautta Pitäjänmäkeen, kymppi Huopalahden asemalle Haagan läpi. Jokerikiskot väliin. Arabian ja/tai Kustaa Vaasan tien kiskot Viikkiin/Pihlajamäkeen, ykkönen Oulunkylään ja taas Jokerin kiskot väliin.

Tai jotenkin. Sillä oletuksella että raidejokeri on yhteensopiva nykyisen raitiovaunuverkoston kanssa, nykyisten linjojen jatkaminen sille saakka on mielestäni päivänselvää.

Minusta olisi viisasta ensinnäkin ymmärtää raidejokeri laajemmin ratikkalinjaston pohjoislaajennuksena, ja toiseksi tehdä se suosiolla pala kerrallaan. Ihan siitä syystä että satojen miljoonien ja kymmenien kilometrin ratikkalinjan suunnittelu, päätökset, rahoitus, jne. kestää kauemmin kuin pienemmät hankkeet. Lisäksi ei tarvitsisi odottaa, että bussijokerin sopimus loppuu.
 
Nelonen Munkkivuoren kautta Pitäjänmäkeen, kymppi Huopalahden asemalle Haagan läpi. Jokerikiskot väliin. Arabian ja/tai Kustaa Vaasan tien kiskot Viikkiin/Pihlajamäkeen, ykkönen Oulunkylään ja taas Jokerin kiskot väliin.

Näin toivoisin sen tosissaan menevän.

Minusta olisi viisasta ensinnäkin ymmärtää raidejokeri laajemmin ratikkalinjaston pohjoislaajennuksena, ja toiseksi tehdä se suosiolla pala kerrallaan.

Jokeri pitäisi nimenomaan nähdä harppauksena tulevaisuuden joukkoliikenteeseen ja pohjoisena poikittaislinjaverkostona, joka tekee kantakaupungista tulevien ratikkalinjojen jatkon pohjoiseen kannattavammaksi. Toivottavasti jo ensimmäisen Jokerin myötä suunnitellaan esim. nelosen, kympin ja kutosen jatkoja pohjoiseen.
 
Kiitokset palautteesta kaikille tasapuolisesti.

Silmiin pistää linjan 1 todella lyhyt pidennys Kasarmitorille. Eli ehdottaisin pientä korjausta: linja 1 jäisi kuten nytkin Kauppatorille ja linjan 5 päätepysäkki siirrettäisiin Katajanokan terminaalin, jolloin saisimme laivamatkustajille ihan oikean linjan.

Toivottavasti muuten linjalla 11 riittäisi kantakaupungin puolella matkustajia.
Linjan 1 jatko Kasarmitorille on lainatta Ratikka 2015:ssä, jossa muutamassa vaihtoehdossa tätä jatkoa oli esitetty. Jos Kauppatorilta olisi mahdollisuus linjaa jatkaa alueelle, jossa ei vielä ole ihan lähietäisyydellä raitioliikennettä minusta tämä mahdollisuus tulisi käyttää; nykyisellään "normiykkösellä" ei oikeastaan ole linjan eteläpäässä kummoisempaa funktiota. Jatko Kasarmitorille toisi linjalle edes jonkinlaisen tarkoituksen myös keskustan päässä.

Linjan 5 päättäminen Katajanokan terminaaliin kävi mielessäni, mutta käytännössä 4T:n korvaaminen Kaivopuistoa ja Eiraa kiertelevällä viitosella huonontaisi yhteyksiä terminaalilta jatkoyhteyksille (eli Rautatientorin ja Kampin alueelle). Toisaalta viitosen päättämisessä Kauppatorille on saman ongalma kuin ykkösen päättämisessä sinne, eli se ei oikeastaan palvele paljon ketään...

Esittämäni linja 11 on erittäin ongelmallinen kantakaupungissa. Tässä jouduin oikeastaan oman suunnitelmani kunnioittamisen uhriksi; alkujaan linjan 11 oli tarkoitus olla ainoa Linjojen kautta kiertävä linja, jolloin sillä olisi ollut selkeä tehtävä alueella mutta kolmostenkin kierättäminen Linjojen kautta teki yhdentoista kantakaupungin osuuden tarpeettomaksi.

Tämän pohjalta päädyin tekemään parannallun version alkuperäisestä ehdotuksestani:

Kartta, versio 2

Käytännössä sama kuin alkuperäinen ehdotukseni, muutamin muutoksin:

5: Munkkivuori - Katajanokka. Kiertää Ullanlinnassa etelämpää Merikadun ja Puistokadun kautta (korvaa paremmin bussilinjan 14). Päätepysäkki keskustassa siirretty Kauppatorilta Katajanokalle (Merisotilaantorille). Jos linjan 1 jatko Kasarmitorille ei onnistu, voidaan ykkönen tässä mallissa päättää nykyiseen tapaan Kauppatorille.
11: Munkkivuori - Laajasalo. Paavalin kirkon sijaan 11 jatkaa Linjoilta Pasilan kautta Munkkivuoreen, tarjoten poikittaisyhteyden pohjoisessa kantakaupungissa. (Pääteysäkki voisi olla myös Munkkiniemessä, mutta mielestäni Munkkivuori tarjoaa yleisesti tasapuolisemmat vaihtomahdollisuudet).

Ja - kun nyt olin karttoja vääntämässä - tein vielä kolmannen muunnoksen samasta aiheesta, joka karsii hiukan edellisen mallimn päällekkäissyyksiä (mutta ei tarjoa kaikilla alueilla yhtä kattavaa palvelua):

Kartta, versio 3

Tässä versiossa nykyinen linja 1 on yhdistetty alkuperäisen ehdotukseni linjaan 11, ja useampia linjoja siirrelty ja/tai nimetty uudelleen. Tämä ehdotus on tehty ennenkuin luin Temen ja Vesa Nurmisen tämänpäiväiset viestit, joskin päädyin linjan 2 kanssa temen ensimmäisessä viestissään ehdottamaan ratkaisuun.

Eli muutetut linjat tässä vaihtoehdossa verrattuna ensimmäiseen ehdotukseeni:

1: Munkkisaari - Kalasatama - Munkkivuori. Käytännössä sama kuin aiempien ehdotuksieni linja 2, mutta kiertää keskustassa Kaivopuiston kautta, ja jatkaa Pasilasta Munkkivuoreen (kuten version 2 linja 11),
2: Katajanokan terminaali - Ruoholahti. Katajanokan terminaalilta Kaivokadulle ja Kamppiin, siitä eteenpäin kuten aiempien ehdotusteni linja 12.
3B, 3T: Ei kulje kahta kertaa Kaivokadun kautta, mutta kulkee Kampin kautta. Numerointi palautettu vastaanmaan tämänhetkistä.
4: 4T lopetettu.
5: Munkkivuori - Ullanlinna. Eteläinen päätepysäkki Merikadulla nykyisen linjan 17 päättärin kohdalla.
11: Käpylän asema - Laajasalo. Käpylästä Hakaniemeen kuten nykyinen linja 1, sieltä Laajasaloon kuten aiempien ehdotusteni linja 11.
12: Marian sairaala - Yliskylä. Lyhennetty reitti keskustassa.

Nelonen Munkkivuoren kautta Pitäjänmäkeen, kymppi Huopalahden asemalle Haagan läpi. Jokerikiskot väliin. Arabian ja/tai Kustaa Vaasan tien kiskot Viikkiin/Pihlajamäkeen, ykkönen Oulunkylään ja taas Jokerin kiskot väliin.

Tai jotenkin. Sillä oletuksella että raidejokeri on yhteensopiva nykyisen raitiovaunuverkoston kanssa, nykyisten linjojen jatkaminen sille saakka on mielestäni päivänselvää.
Tämä olisi ehdottomasti oikea tapa toimia. Yritin ehdotuksissani pitäityä edes jotenkuten nyt suhtis pitkällä suunniteluvaiheessa olemaan raideverkkoon (toki siinä hiukan epäonnistuen, Munkkivuoren ja Töölön lisäkiskot kun eivät suoranaisesti tähän sarjaan kuulu... :roll: ).
 
Nelonen Munkkivuoren kautta Pitäjänmäkeen, kymppi Huopalahden asemalle Haagan läpi. Jokerikiskot väliin. Arabian ja/tai Kustaa Vaasan tien kiskot Viikkiin/Pihlajamäkeen, ykkönen Oulunkylään ja taas Jokerin kiskot väliin.

Bussi-Jokerin kuormitetuin osuus on kuitenkin ennemminkin Oulunkylän ja Huopalahden aseman välillä, joten itse aloittaisin yhdistämällä 10 ja 1 vastaavalla tavalla. Sehän toimisi silloin suurelta osin Jokerin edesmenevä lisälinja 52V.

Pitäjänmäen ja Huopalahden aseman yhdistäminen on muutenkin hankalaa, kun Raide-Jokeri kulkisi rantaradan eteläpuolta.
 
Ja - kun nyt olin karttoja vääntämässä - tein vielä kolmannen muunnoksen samasta aiheesta, joka karsii hiukan edellisen mallimn päällekkäissyyksiä (mutta ei tarjoa kaikilla alueilla yhtä kattavaa palvelua):

Kartta, versio 3
Hyviä versioita olet tehnyt. Versio III:ssa ei ole ehkä mitään muuta vikaa kuin se, että Kalasataman raitiotieyhteydet hieman kiertävät keskustaa. Aivan ydinkeskustasta (eli useimmille tarkoittaa samaa kuin Rautatieasema tai Lasipalatsi) ei pääse raitiovaunulla Kalasatamaan - mutta toki metrolla pääsee. Ja toisaalta, jos viet raitiolinjan 1 pois Käpylästä, niin en takaa mitä Käpylä -seura tekisi sinulle. :D

Linja 2 vaikuttaisi oikein optimaaliselta heilurilinjalta.

Tuosta temen ehdotuksesta vielä sen verran, että esim. Nürnbergissä linjan vaihtaminen päätepysäkillä (kulkusuuntaa vaihtamatta) ei tuota ongelmia ainakaan raitiolinjojen 6 ja 9 kaakkoisella päätepysäkillä:
http://www.vgn.de/media/static/liniennetz_nbg.pdf?NoScript=1
Doku -Zentrumissa ei ole mitään kääntösilmukkaa vaan päätepysäkille tulleet vaunut vain jatkavat toisella linjalla eteenpäin, joten miksi tuo systeemi ei toimisi Helsingissä?
 
Ajatuksiani Kaidin I-versiosta.

Oulunkylään pidennetyn ykköslinjan laittaisin kulkemaan keskustan ja mahdollisesti Kampin kautta Munkkisaareen. Samalla ykköseltä voitaisiin tiputtaa Kallion kierros pois ja linja kulkisi suoraan Mäkelänkatua ja Hämeentietä pitkin. Tällöin seiskan voisi poistaa Mäkelänkadulta ja siirtää kiertolinja kulkemaan Pasilasta Hermannin ja Kalasataman kautta Kruununhakaan nykyiselle reitilleen. Ilmalaan jatkettu ysi ja nykyisenlainen seiska tuntuvat jotenkin päällekkäisiltä. Näillä korvautuisi Kaidin ehdottaman linja Munkkisaaresta Itä-Pasilaan. Linjatunnus 2 sopisi siten jo ehdotetulle Katajanokan terminaali - Ruoholahti -linjalle ja 4T lopetettaisiin.

Kolmosten taasen kuuluu mielestäni kulkea Karhupuiston kautta, ainakin jos yöliikennettä on jatkossakin vain kolmosilla ja nelosilla. Yövaunulla lienee enemmän kysyntää Kallion keskustassa kuin Linjoilla.
 
-- päätepysäkille tulleet vaunut vain jatkavat toisella linjalla eteenpäin, joten miksi tuo systeemi ei toimisi Helsingissä?

No toimiihan se täälläkin marraskuusta lähtien, kun 3 alkaa vaihtaa tunnustaan Eläintarhalla ja Kaivopuistossa.
 
No toimiihan se täälläkin marraskuusta lähtien, kun 3 alkaa vaihtaa tunnustaan Eläintarhalla ja Kaivopuistossa.
Tuo muutos astunee voimaan kuitenkin 1.1.2009, eikö?
Göteborgissa linjat 6 ja 2 muodostivat ennen Skånegatanin raitiotien valmistumista 2000-luvun alussa vastaavan sarjan. Kilpi vaihtui lennossa ilman, että vaunu tekisi "täyskäännöstä". Iltaisin ja muina hiljaisina aikoina jotkut kolmosen ajosarjat ovat siellä olleet kytköksissä 13:n sarjoihin, jolloin vaunu on Marklandsgatanilla siirtynyt vastaavalla tavoin linjalta toiselle. Linjat tulevat kyseiseen paikkaan eri suunnilta (joten täyskäännöstä ei tapahdu tässäkään tapauksessa).
 
Takaisin
Ylös