Helsingin raitiolinjat Jätkäsaaren, Laajasalon ja Kalasataman valmistuttua

Suurin ongelma nykyisessä raitiovaunuliikenteessä lienee, että pohjois-eteläsuunnassa on oikeastaan vain kaksi väylää: Mannerheimintie ja Siltasaarenkatu-Kaisaniemenkatu.

Myös Hakaniemeen olisi hyvä saada varayhteys esmes. Kauppatorilta Pohjoisrantaa pitkin Merihakaan ja siitä edelleen Kalasatamaan. Pitkällä sillalla kulkee nykyisin viisi raitiotielinjaa ja se onkin pahin akilleen kantapää koko verkossa.
 
Tässä oma hahmotelmani Helsingin raitioteistä.

Elikkäs linjat olisivat seuraavat:
1 Oulunkylä - Käpylä - Vallila - Hakaniemi - Kauppatori - Eira - Hernesaari
2 Jätkäsaari - Kamppi - Rautatientori - Merihaka - Kalasatama - Hermanni - Käpylä as
3 Kamppi - Kaivopuisto - Kauppatori - Rautatientori - Linjat - Eläintarha - Töölö - Kamppi
4 Munkkiniemi - Meilahti - Ooppera - Ylioppilastalo - Katajanokka
5 Munkkivuori - Meilahti - Töölö - Rautatientori - Kruununhaka
6 Jätkäsaari - Hietalahti - Rautatientori - Sörnäinen - Arabia - Vanhakaupunki
7 Siirtolapuutarha - Pasilan as - Ooppera - Hietalahti - Eira
8 Jätkäsaari - Ruoholahti - Töölö - Sörnäinen - Arabia
9 Ilmala - Pasilan as - Hakaniemi - Rautatientori - Merikatu
10 Huopalahden as - Pikku-Huopalahti Ooppera - Ylioppilastalo - Kirurgi
11 Pitäjänmäen as - Pikku-Huopalahti - Töölö - Kamppi - Eiran sairaala - Merikatu
12 Hernesaari - Hietalahti - Sibeliuksenpuisto - Itä-Pasila
13 Katajanokan terminaali - Kauppatori - Töölö - Siirtolapuutarha
14 Kasarmitori - Kauppatori - Hakaniemi - Sörnäinen - Länsi-Pasila
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Samoin Jokeri ja siihen liittyvät liityntälinjat!

Halliratkaisustahan saa nyt varmistuksen, että Jokeri vaunuja tullaan säilyttämään samoissa halleissa = sama raideleveys.

Annetaan ammattilaisten suunnitella linjasto meille, mutta haaveilla aina saa.
 
Halliratkaisustahan saa nyt varmistuksen, että Jokeri vaunuja tullaan säilyttämään samoissa halleissa = sama raideleveys.

Minä luin halliselvityksen niin, että siitä saa varmistuksen että Jokeri-vaunuja ei säilytetä samoissa halleissa.

HKL:n johtokunnan esityslista 28.10.2009 sanoi:
Raide-Jokerin suunnittelutyön aikana on kuitenkin käynyt selväksi, että siirtomatkat Koskelaan tai Vallillaan olisivat todennäköisesti kokonaistaloudellisesta näkökulmasta liian pitkiä. Sen sijaan raskaita huolto- tai korjaustöitä vaunuille voitaisiin tarvittaessa tehdä näillä varikoilla.

Linkki: http://www.hel.fi/static/public/hel...ikkokapasiteetin_kasvattaminen_Helsingiss.pdf
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Laajasalon-yhteydet jätin aluksi pois, koska pidän itse parempana ratkaisuna metroa. Tein nyt sitten kakkosversion, koska itsekin aloin kiinnostua, miten ne voisivat mennä...

Eli Laajasalon-liikenne hoidettaisiin kolmella linjalla: 5 (Munkkivuoresta Kruununhaan kautta) sekä 15 ja 16. Uutta on myös linjan 14 ohjaaminen Krunikan ja Kalasataman kautta, ei Hakaniemen.

Linjaluettelo on siis uudistettuna tällainen:

1 Oulunkylä - Käpylä - Vallila - Hakaniemi - Kauppatori - Eira - Hernesaari
2 Jätkäsaari - Kamppi - Rautatientori - Merihaka - Kalasatama - Hermanni - Käpylä as
3 Kamppi - Kaivopuisto - Kauppatori - Rautatientori - Linjat - Eläintarha - Töölö - Kamppi
4 Munkkiniemi - Meilahti - Ooppera - Ylioppilastalo - Katajanokka
5 Munkkivuori - Meilahti - Töölö - Rautatientori - Kruununhaka - Sompasaari - Laajasalo
6 Jätkäsaari - Hietalahti - Rautatientori - Sörnäinen - Arabia - Vanhakaupunki
7 Siirtolapuutarha - Pasilan as - Ooppera - Hietalahti - Eira
8 Jätkäsaari - Ruoholahti - Töölö - Sörnäinen - Arabia
9 Ilmala - Pasilan as - Hakaniemi - Rautatientori - Merikatu
10 Huopalahden as - Pikku-Huopalahti Ooppera - Ylioppilastalo - Kirurgi
11 Pitäjänmäen as - Pikku-Huopalahti - Töölö - Kamppi - Eiran sairaala - Merikatu
12 Hernesaari - Hietalahti - Sibeliuksenpuisto - Itä-Pasila
13 Katajanokan terminaali - Kauppatori - Töölö - Siirtolapuutarha
14 Kasarmitori - Kauppatori - Kruununhaka - Kalasatama - Sörnäinen - Länsi-Pasila
15 Salmisaari - Kamppi - Rautatientori - Kruununhaka - Yliskylä - Herttoniemi
16 Kolmikulma - Rautatientori - Kruununhaka - Laajasalo



---------- Viesti lisätty kello 15:50 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 15:46 ----------

Samoin Jokeri ja siihen liittyvät liityntälinjat!

Keskityinkin tässä enemmän keskustan linjoihin. Kannatan todellakin Jokeria, se on hyvä nykyisellä reitillään. Toivon myös, että se toteutettaisiin rautatielevyisenä ja laajennettaisiin oikeaksi esikaupunkiverkostoksi; syöttöbussit korvattaisiin sillä (no, siihen nyt on vielä aikaa..)

Liityntälinjojahan tuossa minun kartassani jo on: esim. 1 Oulunkylään, 10 Huopalahteen, 11 Pitäjänmäkeen.

---------- Viesti lisätty kello 17:33 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 15:50 ----------

9:ä jatkaisin vielä ylöspäin, mutta siitä keskustelen tarkemmin 9:ä käsittelevässä ketjussa. En myöskään piirrä enää uutta karttaa sen takia :D
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tässä oma hahmotelmani Helsingin raitioteistä. Kuvapohjan olen ottanut Raitio.org:sta, anteeksipyyntöni heille! :D
Hmm:
SRS sanoi:
©: Sivuston copyright-oikeudet pidätetään. Aineiston osittainenkin uudelleen julkaiseminen missä muodossa tahansa ilman Suomen Raitiotieseura ry:n lupaa on tekijänoikeuslain mukaisesti kielletty
Voisihan sitä lupaa edes kysyä. Esim. tässä tapauksessa oikeudet eivät ole edes SRS:n vaan kartan piirtäjän!!!
 
Anteeksi nyt ihan oikeasti, tämä on nyt epähuomiossa mennyt huomiotta. Ilmoitin asiasta ylläpidolle ja nyt kartat on poistettu.
 
Viimeksi muokattu:
Minusta alkuperäinen kakkoslinja oli hyvä Kalasatamasta Pasilaan. Siinä kannattaa hyödyntää vanhaa satamarataa. Raitiovaunun voi ohjata Kumpulaan ja sieltä Kätilöopiston sairaalan editse Mäkelänkadulle, seiskan kiskoille aina Oikeustalolle ja sieltä ikivanhalle Tenholantielle, jota 23 käytti muinoin. Invalidisäätiöltä edelleen raitiovaunun 10 kiskoille, josta etelään Meilahteen.

Raitiovaunu 2 olisi hurjan nopea ruuhka-aikoina, koska se ei jumittaisi ruuhkissa. Ulkoilualueilla voisi ajatella lyhyitä tunneleita tai siltoja ylityksiin/alituksiin.
 
Takaisin
Ylös