Helsingin raitiotieverkon pituus

Mikä on helsingin raitiotieverkon pituus, sitten kun 9-linjan ja Kampin raitiotien ratatyöt ovat valmiit :?:
 
Mikä on helsingin raitiotieverkon pituus, sitten kun 9-linjan ja Kampin raitiotien ratatyöt ovat valmiit :?:
ja Mikonkatu

1950-luvun alkupuolella oli vielä yllättävän paljon yksiraiteisia osuuksia (joko koko osuus tai osa siitä): Salmisaari, Munkkiniemi, Haaga, Pasila, osa Käpylääkin, Kulosaari. Tilastoja hieman kompensoi sittemmin purettu Marian kaksoisraide. Mutta näin se vain oli.

Missä Käpylän radalla oli yksiraiteisia osuuksia?

/Skurubisin
 
Mikä on helsingin raitiotieverkon pituus, sitten kun 9-linjan ja Kampin raitiotien ratatyöt ovat valmiit :?:

Tuliskohan tuosta n. 3550 metriä lisää rautaa (x4.) Kallio-Pasila n. 2,4; Kamppi 0,9; Mikonkatu 0,2 km. Ja Compact kun nykyisen lukeman jo pyöristi 46 km:iin, niin olkoon uusi totuus siis 49,5 km.
 
Vuoden 2009 alussa näytetään saavutettavan Helsingin raitioteiden uusi rataverkon ennätyspituus eli noin 49,5 km ja raidepituus on silloin 112,2 km.

Rataverkon pituus on vielä noin 46 km ja tilaston mukaan raidepituus oli viime vuonna 105,1 km. Edellinen ennätys on yli viiden vuosikymmen takana vuodelta 1956, jolloin raidepituus oli 108,0 km.
 
Rataverkon pituus on vielä noin 46 km ja tilaston mukaan raidepituus oli viime vuonna 105,1 km. Edellinen ennätys on yli viiden vuosikymmen takana vuodelta 1956, jolloin raidepituus oli 108,0 km.
Paljonko silloin oli rataverkko?

Laajasalosta tulee siis varsinainen jymylaajennus. Onko suurin kerralla päätetty laajennushanke? (Asiahan selviää SRS:n verkkosivuilta, mutten nyt välitä ryhtyä laskemaan.)

Antero
 
Käpylän yksi-/kaksiraiteisuus

Missä Käpylän radalla oli yksiraiteisia osuuksia?

HKL:n toimintakertomus vuodelta 1948 kertoo:

"Kertomusvuoden aikana pidennettiin Pohjolankadulla kaksoisraidetta 126 ratametriä, joten rata nyt kokonaisuudessaan on kaksoisraiteinen."

Siitä sitten vain tutkimaan takaperin vuoteen 1925 saakka, että milloin mikäkin pysäkinväli sai toisen raiteensa Vallilan (Euran silmukka) ja Käpylän (Pohjolanaukio) välillä.

Ilmoitelkaa tuloksista sitten tähän ketjuun!
 
En epäile Eiran kommenttia siitä että Turun 1949 rataverkko oli pisin.

Turun 1940-1949 linjaliikenteen rataverkko oli lähes samankokoinen kuin 1956-1967:

Linnankadun osuus Aurakatu-Puistokatu meni päisin vastaavan Eerikinkadun osuuden kanssa.
Kauppatorin Aurakadun osuus meni päisin vastaavan Humalistonkadun osuuden kanssa.
Kauppatorin Yliopistonkadun osuus meni päisin Kauppatorin Kauppiaskadun osuuden kanssa (Kauppatori neliön muotoinen).
Börsin silmukan Linnankadun yksiraiteinen osuus meni päisin Eerikinkadun Kauppatorin osuuden kaksiraiteistamisen kanssa.

Jäljelle jää osuus Eerikinkadulta Aurakadun, Auransillan ja Hämeenkadun kautta Uudenmaankadun risteykseen (n. 850 m), sekä Yliopistonkadun osuus välillä Humalistonkatu-Aurakatu (n. 350 m), ja Börsin lenkin Kauppiaskadun yksiraiteinen osuus (n. 100 m), joka tekee yhteensä n. 1250 m kaksiraiteista rataa.

Toivo T. Rinteen "Turun kaupungin liikennelaitos 1908-1958" mukaan Korppolaismäen radan pituus oli 1253 m. Voisiko joku tarkemmista kartoista laskea nuo ym. kolmen osuuden tarkat pituudet, niin saisi selville, oliko Turun linjaliikenteen rataverkko suurimmillaan 1940-1949, vaiko 1956-1967?
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös