Helsingin seudun lähiliikenteen muutokset syksyllä 2011

Pääradan varren kunnat lobbasivat aikanaan Riihimäelle asti ulottuvaa kolmatta ja neljättä raidetta oikoradan vaihtoehtona. Virallisia suunnitelmia niistä ei ollut ja nyt tiedetään, ettei lobbaus tuottanut tulosta.
 
Kolmas ja neljäs raide Keravalta Riihimäelle on tällä hetkellä aika korkealla uusien raidehankkeiden listalla, joten kokonaan tuota hanketta ei ole haudattu.
 
Antakaas nyt jotain lähteitä näille Riihimäen lisäraiteille, kun postaukset on keskenään niin ristiriitaisia.
 
Antakaas nyt jotain lähteitä näille Riihimäen lisäraiteille, kun postaukset on keskenään niin ristiriitaisia.
Liikennevirasto > Hankkeet > Valmistuneet > Pasila–Riihimäki
Liikennevirasto sanoi:
Liikennevirasto on laatinut alustavan yleissuunnitelman (AYS) Pasila–Riihimäki-rataosuuden liikenteellisen välityskyvyn nostamisesta. Suunnitteluun liittyi myös ympäristövaikutusten arviointi (YVA) väliltä Kerava–Riihimäki. Suunnittelulla varaudutaan muuttamaan Kerava–Riihimäki-rataosuus neliraiteiseksi liikenteen kasvaessa tulevaisuudessa.
Raiteistokaavio tuon valmistuneen suunnitteluosuuden yhteydessä olleesta YVA:sta:
Kerava-Riihimaki_YVA_2010_raiteistokaavio.jpg


Liikennevirasto > Hankkeet > Suunnitteilla > Pasila–Riihimäki
Liikennevirasto sanoi:
Helsinki–Riihimäki rataosan välityskyvyn nostamishanke on suunniteltu jaettavaksi kahteen toteutusvaiheeseen, jotta ensimmäinen vaihe saataisiin aloitettua mahdollisimman aikaisin. Ensimmäisessä vaiheessa toteutettavan ohitusraideosuuden Kytömaa–Jokela sekä liikennepaikkamuutosten käyttöönoton myötä välityskyky nousee merkittävästi Pasila–Riihimäki-välillä. Lisäksi liikennepaikkamuutoksilla ja Hyvinkää–Riihimäki-tavaraliikenneraiteella parannetaan junaliikenteen täsmällisyyttä ja vähennetään häiriöherkkyyttä. Ensimmäisen vaiheen toimenpiteiden myötä mahdollistetaan kolmas tunnittainen lähijuna Riihimäelle.

Laadittavan ensimmäisen toteutusvaiheen yleissuunnitelman sisältöön kuuluvat Tikkurilan vaihde- ja raiteistomuutokset, Hyvinkään vaihdemuutokset, Keravan tavaraliikenteen lisäraide Sköldvikin raiteelle, Riihimäen henkilöratapihan rata- ja vaihdemuutokset sekä laiturimuutokset ja hissin toteuttaminen. Lisäksi suunnitellaan muutokset linjaosuudella toteuttamalla Kyrölän ja Purolan väliset lisäraiteet ja Hyvinkää–Riihimäki välin tavaraliikenneraide.
 
Pääradan kaukojunaraiteen lähtöminuutit Helsingistä noudattavat kutakuinkin seuraavaa rytmitystä (Joka tunti ei tosin lähde jokaisena ajankohtana junaa, ja ruuhka-aikaan taas Eil-lähijunat "sotkevat" pakkaa):

- :00 Allegro, myös yksittäisiä muita kaukojunia
- :06 Tampereen suunnan IC/IC²
- :12 Kouvolan suunnan Pendo/IC/IC²
- :19 R
- :30 Tampereen suunnan Pendo
- :41 Z
- :48 H

Tämähän on mielenkiintoista. Aikaisemmin, kun pohdittiin Helsingin ratapihan ahtautta ja varsinkin laituritarvetta, mietiskelin, kuinka monta junaa päärataa pitkin oikeastaan tulee/lähtee. Teoreettinen maksimihan on tietysti 12, mutta sekaliikenteestä johtuen väistämättä pienempi. Oikea vastaus siis on 7 junaa tunnissa. Sinällään hyvä suoritus, keskimääräinen vuoroväli on alle 10 minuuttia. Tuskinpa sen parempaan sekaliikenteessä voi päästä.
 
Nykyään Tampereelle jatkava R päästää Riihimäellä pendolinon ohi. R:n lähtöaikaa ei voi juurikaan aikaistaa, koska 7 minuuttia aikaisemmin lähtee Helsingistä Kouvolan suunnan IC.

Pääradan kaukojunaraiteen lähtöminuutit Helsingistä noudattavat kutakuinkin seuraavaa rytmitystä (Joka tunti ei tosin lähde jokaisena ajankohtana junaa, ja ruuhka-aikaan taas Eil-lähijunat "sotkevat" pakkaa):

- :00 Allegro, myös yksittäisiä muita kaukojunia
- :06 Tampereen suunnan IC/IC²
- :12 Kouvolan suunnan Pendo/IC/IC²
- :19 R
- :30 Tampereen suunnan Pendo
- :41 Z
- :48 H

Tästä voimme tulkita erinäisiä riippuvuussuhteita:

- 06-IC ei voi lähteä aikaisemmin, koska se saavuttaisi 48-H:n. Se itse asiassa saavuttaa sen jo nyt, eikä voi käyttää Riihimäelle täyttä nopeutta. Myöhemminkään ei oikein voi lähteä, kun itäsuunnan kaukojuna puskee niskaan.
- R taas lähtee niin aikaisin kuin voi, itäsuunnan kaukojuna pyörii jo nyt usein jaloissa Keravalle asti (Välillä Helsinki-Kerava R ja Z ovat kaukojunia nopeampia nopempien pysähdysten ja paremman kiihtyvyyden vuoksi). Myöhemminkään ei pysty, kun tulee pendo niskaan.
- 30-pendo lähtee heti kun on järkevää R:n perään. Myöhemminkään ei juuri voi, kun alkaa Z hönkimään niskaan ennen Keravaa.
- H voisi lähteä vähän aikaisemmin, mutta tällöin Z:n ja H:n keskinäinen vuoroväli olisi vielä nykyistäkin älyttömämpi. Myöhemmin ei voi lähteä, 06-IC tulee niskaan.

Kuten huomaatte yhtälö on vähän tällainen. Suunnitelmissahan on kolmannen raiteen rakentaminen Purolasta pohjoiseen, mikä mahdollistaisi sujuvammat ohitukset. Ilmeisesti on suunniteltu, että tällöin vähintään H-junat alkaisivat kulkemaan kahdesti tunnissa.

Kätevin tapa tietenkin olisi aikaistaa H:n lähtöä, jolloin Allegron lähtöön jaa enemmän aikaa. Mutta onko sillä niin väliä millainen vuoroväli H:lla ja Z:lla on? Vaihtojen kannalta se on aivan sama, mikä vuoro vali ikinä on. Loogistahan olisi, että H lähtee jo :44, sillä kyllä Z pääsee pois alta. Keravalle ja Tikkurilaan pääsee monella muullakin.
 
Oikea vastaus siis on 7 junaa tunnissa.

Aamuruuhkatunnissa 8:00-8:59 Helsinkiin saapuu pääradan kaukoliikenneraiteelta junia seuraavasti:

8:00 - 228, tunnukseton Eil-lähijuna Riihimäeltä
8:12 - H-juna Riihimäeltä
8:17 - 222, tunnukseton Eil-lähijuna Riihimäeltä
8:21 - Z-juna Lahdesta, Eil-kalustolla
8:25 - S 80, pendolino Jyväskylästä
8:30 - S 40, pendolino Seinäjoelta
8:36 - P 274, yöpikajuna Kemijärveltä
8:41 - R-juna Riihimäeltä
8:48 - IC² 104, Imatralta
8:52 - IC² 164, Tampereelta
8:57 - G-juna Saunakalliosta

11 junaa tunnin sisällä. Miten niin pääradan kapasiteetti on käytössä? :p
 
Nykyään Tampereelle jatkava R päästää Riihimäellä pendolinon ohi. R:n lähtöaikaa ei voi juurikaan aikaistaa, koska 7 minuuttia aikaisemmin lähtee Helsingistä Kouvolan suunnan IC.

Pääradan kaukojunaraiteen lähtöminuutit Helsingistä noudattavat kutakuinkin seuraavaa rytmitystä (Joka tunti ei tosin lähde jokaisena ajankohtana junaa, ja ruuhka-aikaan taas Eil-lähijunat "sotkevat" pakkaa):

- :00 Allegro, myös yksittäisiä muita kaukojunia
- :06 Tampereen suunnan IC/IC²
- :12 Kouvolan suunnan Pendo/IC/IC²
- :19 R
- :30 Tampereen suunnan Pendo
- :41 Z
- :48 H

Tästä voimme tulkita erinäisiä riippuvuussuhteita:

- R taas lähtee niin aikaisin kuin voi, itäsuunnan kaukojuna pyörii jo nyt usein jaloissa Keravalle asti (Välillä Helsinki-Kerava R ja Z ovat kaukojunia nopeampia nopempien pysähdysten ja paremman kiihtyvyyden vuoksi). Myöhemminkään ei pysty, kun tulee pendo niskaan.

Tampereen suunnan Pendolino ajetaan kello 6.30 (ei S), 7.30, 9.30, 12.30, 14.30 (ei L), 15.30, 16.30, 17.30 (ei L) ja 18.30. R-juna olisi siis mahdollista ajaa H-junana kello 5.19 (ma-pe), 8.19, 10.19, 11.19, 13.19 ja 19.19–23.19, lauantaisin lisäksi 14.19 ja 17.19 sekä sunnuntaisin 6.19. Lisäksi kello 9.12 ei lähde junaa Kouvolan suuntaan, jolloin lähtöaikaa voidaan aikaistaa ja juna voidaan ajaa H-junana. Tämä auttaisi jo paljon. Vaikka kello 9.19 ja 19.19 lähdöt jatkavatkin Tampereelle, kyse on ainoastaan neljästä lisäpysähdyksestä 2 h 3 min kestävällä matkalla. Viivästys olisi alle kymmenen minuuttia. Kello 9.19 lähtevällä junalla on kääntöaikaa Tampereella 1 h 15 min ja kello 19.19 lähtevä juna ei lähde ajamaan takaisin Helsinkiin samana iltana.

Joka tunti xx.13 lähtee Riihimäeltä juna Lahteen, jossa on vaihtoyhteys Kouvolan suunnan kaukojunaan. Selvänä haittana H-junina ajamisesta olisi se, että vaihtoyhteys Helsingistä kello 13.00 lähtevään IC-junaan (määräasema Joensuu) ja kello 19.12 lähtevään Pendolinoon (Kuopio/Kajaani) menetettäisiin. Jos juna on Pendolino, Riihimäen lähtöaikaa ei voida viivästyttää ilman yhteyden menettämistä. IC/IC[SUP]2[/SUP]-junilla sen sijaan on vaihtoaikaa Lahdessa 12 minuuttia, eli Riihimäen lähtöajassa on viivästyttämisvaraa 7 minuuttia, jolloin vaihtoajaksi jäisi viisi minuuttia.

Saapumisajat Helsinkiin muulloin kuin aamulla

- :12 H
- :19 Z
- :30 Pendolino Tampereelta
- :41 R
- :48 Kaukojuna Kouvolasta
- :52 IC/IC[SUP]2[/SUP] Tampereelta
- Lisäksi Allegro kello 9.16, 14.01, 18.01 ja 23.01
- Lisäksi Pendolino Tampereelta M-L 9.25 ja M-P, S 23.36
- Lisäksi kaukojuna Kouvolasta M-L 9.36, M-P 17.57 ja M-S 23.08

Tampereen suunnan Pendolino saapuu 9.30 (ei S), 10.30 (ei S), 11.30, 17.30, 18.30, 20.30 ja 21.30. Näin ollen R-junan lähdöt 5.40, 11.52–15.52 ja 18.52 Riihimäeltä voidaan ajaa H-junina siten, että lähtöaikaa aikaistetaan 5-10 minuuttia. Lisäksi lauantaisin voidaan ajaa H-junana lähtö 7.52 ja sunnuntaisin lähdöt 8.52 ja 9.52. Lähdöt 8.52 (S), 13.52 ja 18.52 ovat Tampereelta tulevia junia. Kello 13.52 Riihimäeltä Helsinkiin menevällä junalla kääntöaikaa Tampereella on 1 h 15 min. Kello 18.52 junalla kääntöaikaa on vain 15 minuuttia, mutta siitä voidaan kyllä ottaa pois 5–10 min. Kello 8.52 lähtevän junan runko yöpyy Tampereella.

Myös tässä suunnassa vaihtoaikaa Lahdesssa on 12 minuuttia Kouvolan suunnan IC/IC[SUP]2[/SUP]-junan ja Lahdesta Riihmäelle kulkevan junan välillä, joten Lahti–Riihimäki-junan lähtöaikaa voi aikaistaa 7 minuutilla. Tässä suunnassa kaikilta Lahteen saapuvilta, Kouvolan suunnasta tuleville kaukojunilta olisi jatkoyhteys Riihimäelle ja siitä edelleen R-junalla Helsingin suuntaan.
 
Tampereella R-junilla on kääntöaikaa reilu tunti. Mutta muistaakseni jollakin R-junalla on kääntöaikaa Tampereella vain muutamia minuutteja!
Tietääkseni ainoa R-juna, jolla on kääntöaikaa yli tunti on 11:22 saapuva R, joka lähtee takas Tsariin klo 12:37. Muut saapuvat samalla tunnilla :22 lähtien :37, eli kääntöaikaa on ruhtinaalliset 15 min. UJA:n alkuvaiheissa muuten kääntöaikaa oli vain 9 min :D
 
Takaisin
Ylös