Pääradan varren kunnat lobbasivat aikanaan Riihimäelle asti ulottuvaa kolmatta ja neljättä raidetta oikoradan vaihtoehtona. Virallisia suunnitelmia niistä ei ollut ja nyt tiedetään, ettei lobbaus tuottanut tulosta.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Liikennevirasto > Hankkeet > Valmistuneet > Pasila–RiihimäkiAntakaas nyt jotain lähteitä näille Riihimäen lisäraiteille, kun postaukset on keskenään niin ristiriitaisia.
Raiteistokaavio tuon valmistuneen suunnitteluosuuden yhteydessä olleesta YVA:sta:Liikennevirasto sanoi:Liikennevirasto on laatinut alustavan yleissuunnitelman (AYS) Pasila–Riihimäki-rataosuuden liikenteellisen välityskyvyn nostamisesta. Suunnitteluun liittyi myös ympäristövaikutusten arviointi (YVA) väliltä Kerava–Riihimäki. Suunnittelulla varaudutaan muuttamaan Kerava–Riihimäki-rataosuus neliraiteiseksi liikenteen kasvaessa tulevaisuudessa.
Liikennevirasto sanoi:Helsinki–Riihimäki rataosan välityskyvyn nostamishanke on suunniteltu jaettavaksi kahteen toteutusvaiheeseen, jotta ensimmäinen vaihe saataisiin aloitettua mahdollisimman aikaisin. Ensimmäisessä vaiheessa toteutettavan ohitusraideosuuden Kytömaa–Jokela sekä liikennepaikkamuutosten käyttöönoton myötä välityskyky nousee merkittävästi Pasila–Riihimäki-välillä. Lisäksi liikennepaikkamuutoksilla ja Hyvinkää–Riihimäki-tavaraliikenneraiteella parannetaan junaliikenteen täsmällisyyttä ja vähennetään häiriöherkkyyttä. Ensimmäisen vaiheen toimenpiteiden myötä mahdollistetaan kolmas tunnittainen lähijuna Riihimäelle.
Laadittavan ensimmäisen toteutusvaiheen yleissuunnitelman sisältöön kuuluvat Tikkurilan vaihde- ja raiteistomuutokset, Hyvinkään vaihdemuutokset, Keravan tavaraliikenteen lisäraide Sköldvikin raiteelle, Riihimäen henkilöratapihan rata- ja vaihdemuutokset sekä laiturimuutokset ja hissin toteuttaminen. Lisäksi suunnitellaan muutokset linjaosuudella toteuttamalla Kyrölän ja Purolan väliset lisäraiteet ja Hyvinkää–Riihimäki välin tavaraliikenneraide.
Pääradan kaukojunaraiteen lähtöminuutit Helsingistä noudattavat kutakuinkin seuraavaa rytmitystä (Joka tunti ei tosin lähde jokaisena ajankohtana junaa, ja ruuhka-aikaan taas Eil-lähijunat "sotkevat" pakkaa):
- :00 Allegro, myös yksittäisiä muita kaukojunia
- :06 Tampereen suunnan IC/IC²
- :12 Kouvolan suunnan Pendo/IC/IC²
- :19 R
- :30 Tampereen suunnan Pendo
- :41 Z
- :48 H
Nykyään Tampereelle jatkava R päästää Riihimäellä pendolinon ohi. R:n lähtöaikaa ei voi juurikaan aikaistaa, koska 7 minuuttia aikaisemmin lähtee Helsingistä Kouvolan suunnan IC.
Pääradan kaukojunaraiteen lähtöminuutit Helsingistä noudattavat kutakuinkin seuraavaa rytmitystä (Joka tunti ei tosin lähde jokaisena ajankohtana junaa, ja ruuhka-aikaan taas Eil-lähijunat "sotkevat" pakkaa):
- :00 Allegro, myös yksittäisiä muita kaukojunia
- :06 Tampereen suunnan IC/IC²
- :12 Kouvolan suunnan Pendo/IC/IC²
- :19 R
- :30 Tampereen suunnan Pendo
- :41 Z
- :48 H
Tästä voimme tulkita erinäisiä riippuvuussuhteita:
- 06-IC ei voi lähteä aikaisemmin, koska se saavuttaisi 48-H:n. Se itse asiassa saavuttaa sen jo nyt, eikä voi käyttää Riihimäelle täyttä nopeutta. Myöhemminkään ei oikein voi lähteä, kun itäsuunnan kaukojuna puskee niskaan.
- R taas lähtee niin aikaisin kuin voi, itäsuunnan kaukojuna pyörii jo nyt usein jaloissa Keravalle asti (Välillä Helsinki-Kerava R ja Z ovat kaukojunia nopeampia nopempien pysähdysten ja paremman kiihtyvyyden vuoksi). Myöhemminkään ei pysty, kun tulee pendo niskaan.
- 30-pendo lähtee heti kun on järkevää R:n perään. Myöhemminkään ei juuri voi, kun alkaa Z hönkimään niskaan ennen Keravaa.
- H voisi lähteä vähän aikaisemmin, mutta tällöin Z:n ja H:n keskinäinen vuoroväli olisi vielä nykyistäkin älyttömämpi. Myöhemmin ei voi lähteä, 06-IC tulee niskaan.
Kuten huomaatte yhtälö on vähän tällainen. Suunnitelmissahan on kolmannen raiteen rakentaminen Purolasta pohjoiseen, mikä mahdollistaisi sujuvammat ohitukset. Ilmeisesti on suunniteltu, että tällöin vähintään H-junat alkaisivat kulkemaan kahdesti tunnissa.
Oikea vastaus siis on 7 junaa tunnissa.
Nykyään Tampereelle jatkava R päästää Riihimäellä pendolinon ohi. R:n lähtöaikaa ei voi juurikaan aikaistaa, koska 7 minuuttia aikaisemmin lähtee Helsingistä Kouvolan suunnan IC.
Pääradan kaukojunaraiteen lähtöminuutit Helsingistä noudattavat kutakuinkin seuraavaa rytmitystä (Joka tunti ei tosin lähde jokaisena ajankohtana junaa, ja ruuhka-aikaan taas Eil-lähijunat "sotkevat" pakkaa):
- :00 Allegro, myös yksittäisiä muita kaukojunia
- :06 Tampereen suunnan IC/IC²
- :12 Kouvolan suunnan Pendo/IC/IC²
- :19 R
- :30 Tampereen suunnan Pendo
- :41 Z
- :48 H
Tästä voimme tulkita erinäisiä riippuvuussuhteita:
- R taas lähtee niin aikaisin kuin voi, itäsuunnan kaukojuna pyörii jo nyt usein jaloissa Keravalle asti (Välillä Helsinki-Kerava R ja Z ovat kaukojunia nopeampia nopempien pysähdysten ja paremman kiihtyvyyden vuoksi). Myöhemminkään ei pysty, kun tulee pendo niskaan.
Tietääkseni ainoa R-juna, jolla on kääntöaikaa yli tunti on 11:22 saapuva R, joka lähtee takas Tsariin klo 12:37. Muut saapuvat samalla tunnilla :22 lähtien :37, eli kääntöaikaa on ruhtinaalliset 15 min. UJA:n alkuvaiheissa muuten kääntöaikaa oli vain 9 minTampereella R-junilla on kääntöaikaa reilu tunti. Mutta muistaakseni jollakin R-junalla on kääntöaikaa Tampereella vain muutamia minuutteja!