Helsingin seudun raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2023

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,247
No niin, nyt (eli tänään 1.2.2023) on sitten ensimmäinen jokeriratikka 601 ajanut kaupunginrajan yli Espoon puolelle, ja Hesari on ollut paikalla kuvaamassa. Kilvissä lukee hienosti Onnea Espoo.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009359205.html

On mukava nähdä, että tämän PR-arvo vihdoin ymmärrettiin ja asenteet paranevat. Kun PSKL järjesti jokerivarikolla lehdistötilaisuuden viime vuonna, kysymys siitä, milloin ensimmäinen jokeriratikka ylittää Espoon rajan, sai osakseen aluksi lähinnä ylimieliseltä vaikuttavia naurahduksia, kunnes siihen ymmärrettiin parin toimittajan toiston jälkeen antaa jonkinlainen vastaus.

Päivitin ketjun otsikkoa hiukan siitä, mihin olemme tottuneet. Pieni virstanpylväs sekin.
 
Espoo 1.2.23

MLPRV1 601 koeajolla Espoossa Ravitien suoralla. Kyseessä oli nk. hidaskoeajo. Tämän päivän koeajo käsitti osuuden Pajamäestä Alberganesplanadille, ja takaisin. Linkin kuvassa (ja kansion muissa kuvissa) ajetaan Helsinkiin päin. Pajamäki on tietenkin Helsinkiä, niinpä Espoon raja ylittyi ensimmäistä kertaa raitiovaunulla ajaen.
 
Helsinki ja Espoo 1.2.

KLOY 601 oli jo odottamassa Talin siirtolapuutarhan pysäkillä kun saavuin paikalle n. 8:15. A-moduuli oli kohti länttä. 8:18 se lähti etenemään kohti Patterimäen tunnelia ja tunnelin suulle päästiin 8:22. Kun sain juostua tunnelin toiselle puolelle vaunu oli jo puoliksi ulkona klo 8:30. Ennen Ravitien pysäkkiä ajettiin edestakaisin testaten jaksoerotinta ja Espoon puolelle, joka alkaa aivan pysäkin pohjoispäädystä, päästiin klo 8:45. Toinen jaksoerotintesti oli Perkkaantien itäpuolella. 9:31 päästiin Perkkaan pysäkille joka oli aidattu ja paikalle oli pystytetty telttakatos. Siinä seistiin puoli tuntia, jonka aikana ainakin HS:n ja HBL:n toimittajat kiertelivät haastattelemassa koeajoa seuraavia. Kehä I:n silta alitettiin 10:29.

Havainnon teemaan tiukasti liittyen Leppävaarasta lähtiessä 550 meni nenän edestä ja seuraavaa sain odottaa 20min, kun ne olivat ketjuuntuneet.

Niin ja 605 oli kuulemma saapunut varikolle su-ma välisenä yönä.

pieni OT vielä. HBL on ilmeisesti julkaissut mun haastattelun tuolta ja kirjotellut ihan omiansa siihen. En ole "toivonut", että KLOY järjestäisi SRS:lle koeajon jokerilla ja vaikka sellaista toivoisin, en julkisissa välineissä esittäisi sellaista toivetta, koska se on turhan painostavaa. Sen sijaan olin maininnut kysyttäessä aijonko mennä heti linjan auettua kyytiin, että seuralaisille on joskus järjestetty koeajoja ennen virallista aloitusta ja jos sellainen on, niin ensisijaisesti sinne. En ollu myöskään toivonut metronoransseja ratikoita vaan sinivihreän sijaan mielummin kellertävämmän vihreätä, kun se on lähempänä metroa, kuten liikenteen konsepti. Henkilöautoja en maininnut ollenkaan. Lisäksi henkilökohtaisissa tiedoissa on paikkansapitämättömiä asioita.
 
Viimeksi muokattu:
2.2.2023

KLOY 605 juuri nyt koeajossa varikkoalueella.

Itse asiassa 604 ja 601 lehahtivat esille myös. Ne lähtivät menemään Viilarintietä pitkin kohti Viikkiä.

Ja sinne Viikkiin päin lähti sitten 602:kin. 601 ja 604 eivät ole palanneet sieltä tähän mennessä.

---------- EDIT: klo 17:27 --Kuvalinkki lisätty-------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:13 ----------

Yllä selostetuista tilanteista löytyy kuvia tästä kansiosta.
 
2.2.2023

KLOY 605 juuri nyt koeajossa varikkoalueella.

Itse asiassa 604 ja 601 lehahtivat esille myös. Ne lähtivät menemään Viilarintietä pitkin kohti Viikkiä.

Ja sinne Viikkiin päin lähti sitten 602:kin. 601 ja 604 eivät ole palanneet sieltä tähän mennessä.

602 kävi koeajoissa Espoon ensimmäisellä osuudella ajaen sen kaks kertaa edes takaisin aamupäivällä.

Allianssilla on toistaiseksi vain 601 ja 602 (ja pian 603) käytössään. Muilla vaunuilla Skoda tekee omia testi- ja koeajoja ns vanhoilla rataosuuksilla eli joilta varsinaiset koeajot ovat jo väistyneet. Kuljettajien opetusajot alkavat käynnistyä myös pian (tänään taisi 601 olla siinä käytössä).
 
602 kävi koeajoissa Espoon ensimmäisellä osuudella ajaen sen kaks kertaa edes takaisin aamupäivällä.

Allianssilla on toistaiseksi vain 601 ja 602 (ja pian 603) käytössään. Muilla vaunuilla Skoda tekee omia testi- ja koeajoja ns vanhoilla rataosuuksilla eli joilta varsinaiset koeajot ovat jo väistyneet. Kuljettajien opetusajot alkavat käynnistyä myös pian (tänään taisi 601 olla siinä käytössä).
Kiitos hyvistä tiedoista.

Tuo 601 oli tosiaan kilvityksenkin puolesta opetusajossa iltapäivällä.

Muuten tuo 604 hieman yllätti, se tuli hieman klo 16 jälkeen Huopalahteen Pitäjänmäen suunnasta, vaikka se oli ajanut Viilarintieltä varikolle klo 15 paikkeilla. Jossain välissä se oli taas lähtenyt länteen, ja palasi sitten Pitäjänmäestä itää kohti. 602 oli toinen vaunu, joka iltapäivällä ajoi varikolta ulos ja varikolle sisään toistuvasti.

Päivä oli kaiken kaikkiaan palkitseva, enpä ole tätä ennen neljää tuon sarjan vaunua nähnyt samana päivänä ja vielä noin tunnin sisällä. Ja kaikki siis liikkuivat omin konein, joskin 605 varikon alueella pelkästään.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:32 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:24 ----------

En yleensä esittele kehnoja kuvia, mutta nyt teen poikkeuksen. Vaatimaton erittäin hätäisesti puhelimella otettu videonpätkä Huopalahden asemalta tässä. Vaunu on siis KLOY 604.
 
Kiitos hyvistä tiedoista.

Muuten tuo 604 hieman yllätti, se tuli hieman klo 16 jälkeen Huopalahteen Pitäjänmäen suunnasta, vaikka se oli ajanut Viilarintieltä varikolle klo 15 paikkeilla. Jossain välissä se oli taas lähtenyt länteen, ja palasi sitten Pitäjänmäestä itää kohti. 602 oli toinen vaunu, joka iltapäivällä ajoi varikolta ulos ja varikolle sisään toistuvasti.
.

Varikolla kääntyminen on tyypillistä tässä vaiheessa, kun itäpäässä ei muuta kääntymispaikkaa ole Latokartanon itäpuolella, jossa on kauimmin ajettu (ja sitä kautta sujuvinta ajo).

Pajamäki-Varikko väli menee selvästi alle tunnissa, onhan koko pikaratikalle suunniteltu tunti päästä päähän.

Allianssi on ilmoittanut, että perjantaina sillä ei ainakaan ole ajoja. Maanantaina (kuin myös tiistaina, mahdollisesti ke, to sekä todennäköisesti pe) Espoossa ajetaan näillä näkymin ainakin aamupäivällä. Noita Skodan ajoja voi olla joukossa myös lähinnä vaunuilla 603-605 (ei Espoossa).
 
3.2.
Ykkösellä MLNRV1 #122 vuorossa 207, MLNRV2 #85, 96, 83, Artic 439, 450, 409 ja 459.
Linjalla 7/9 MLNRV2 #73 vuorossa 188.
 
Maanantaina 6.2. tullaan ensimmäistä kertaa liikennöimään kahdella vaunulla Espoossa (601 & 602), jos ei matkalla satu mitään erityistä.
 
Vähän, tai paljonkin, perinteisempi havainto: Tänään 5.2. klo 15.50 aikaan harjavaunu 2123 kävi Saukonpaadessa. Vaunu on valmistunut vuonna 1929, että onhan sillä jo hitusen ikää. Vähän mietitytti, että mitä se siellä teki, kun lunta ei ollut harjattavaksi eikä oikein mitään muutakaan, mutta mukavaa oli nähdä, että vanhus vielä jaksaa.
 
Espoo 6.2.

601 ja 602 ajoivat lähes peräkkäin Vermon raviradan ohi noin klo 9.50, suunta Leppävaaraan.

---------- EDIT lisätty kuvalinkki klo 10:53 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 09:37 ----------

Aamun havaintokuvia Ravitieltä alkaen tästä kuvasta.

---------- EDIT: klo 15:47 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:53 ----------

Linkin kuvastoon lisätty iltapäivän kuvia Leppävaarasta.
 
6.2.
Ykkösellä MLNRV2 #98 vuorossa 204, 103, 89, 104, 78, Artic 440, 450 ja 442. MLNRV1 #122 linjalla 7/9 vuorossa 188 ja MLNRV2 #88 linjalla 10 vuorossa 993.
 
Helsinki 7.2.2023

MLPRV1:t KLOY 601 ja 602 olivat tiistainakin liikenteessä, havainto Viilarintieltä klo 13:30, vaunujen ajosuunta oli varikolle päin.

Ajojohtimia asennetaan nyt Varikkotien suuntaisen radan sillä osuudella, jonne niitä ei vielä kesällä asennettu. Ajolangat puuttuvat tätä kirjoitettaessa myös Itäkeskuksen väliaikaisen pysäkin kohdalta, jonka luokse Varikkotie ei ulotu, vaan siinä kohtaa radan suuntainen katu on nimeltään Raaseporintie.
 
10.2.
Linjalla 7/9 MLNRV2 #99 vuorossa 183, 85, 88 ja 71. Kolme jälkimmäistä olivat Abiristeilyn lisävuoroja, jotka ajoivat linjana 9 Länsiterminaalille ja linjana 7H Töölön halliin. Vuorokilvet olivat jostakin syystä pimeänä näissä vaunuissa. Lähdöt Länsiterminaalilta olivat 12:30, 12:40 ja 12:50 (mutta vuorot olivat liikenteesä saapuvia matkustajia varten).
 
Takaisin
Ylös