Compact
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 20 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 2,281
Vaihteen risteyksen kohdalla laippaura on madallettu ja tällaisen kohdan yli ajetaan pyörän laippojen varassa, ei kulkukehällä.
Ri60-urakiskotetun radan vaihteissa risteyksen matalan uran syvyys on 17 mm, johon nousuramppi tuo 25 mm korkean pyörän laipan 1:100 kaltevuudessa uran pohjalta. Jos pyöränkehän leveys on yli 90 mm, ja risteyssuhde on pienempi kuin 1:6, voitaisiin risteyksissä käyttää syviä uria ja pyöränkehän kantoa. Helsingissä pyöränkehän leveys on vain 83 mm. Vaihteiden kaarresäde on 95-prosenttisesti 50 m. Pisimpien vaihteiden kaarresäde on 100 m ja lyhimpien, hyvin harvinaisten, 20 m. Jne... (Nummelin, Rautatievaihteet - Kehitys, rakenne ja kunnossapito, Helsinki 1994)
Tässä teknisesti melko hyvässä 1930-luvun kuvassa, josta sai tällaisen osasuurennuksen tehtyä, Hämeentien (oik.) ja Siltasaarenkadun (vas.) vaihteen risteyksessä ajetaan mielestäni syviä uria pitkin eikä nousta laipoille.
Olikohan "yhtiön" aikaan eri rakennemääräykset kuin "laitoksella".
Ri60-urakiskotetun radan vaihteissa risteyksen matalan uran syvyys on 17 mm, johon nousuramppi tuo 25 mm korkean pyörän laipan 1:100 kaltevuudessa uran pohjalta. Jos pyöränkehän leveys on yli 90 mm, ja risteyssuhde on pienempi kuin 1:6, voitaisiin risteyksissä käyttää syviä uria ja pyöränkehän kantoa. Helsingissä pyöränkehän leveys on vain 83 mm. Vaihteiden kaarresäde on 95-prosenttisesti 50 m. Pisimpien vaihteiden kaarresäde on 100 m ja lyhimpien, hyvin harvinaisten, 20 m. Jne... (Nummelin, Rautatievaihteet - Kehitys, rakenne ja kunnossapito, Helsinki 1994)
Tässä teknisesti melko hyvässä 1930-luvun kuvassa, josta sai tällaisen osasuurennuksen tehtyä, Hämeentien (oik.) ja Siltasaarenkadun (vas.) vaihteen risteyksessä ajetaan mielestäni syviä uria pitkin eikä nousta laipoille.
Olikohan "yhtiön" aikaan eri rakennemääräykset kuin "laitoksella".