Ilman muuta yhdyn näihin sanoihin. Kattava ja perusteellinen analyysi, jolla on pyritty saamaan aikaan tuntuvaa parannusta raitioliikenteen laatuun.Ja onnittelu Jannelle hyvästä työstä!
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Ilman muuta yhdyn näihin sanoihin. Kattava ja perusteellinen analyysi, jolla on pyritty saamaan aikaan tuntuvaa parannusta raitioliikenteen laatuun.Ja onnittelu Jannelle hyvästä työstä!
Anteeksi maalaisuuteni, mutta onko NR-vaunujen pyöräkeroissa tasauspyörästö?"-- Käytössä risteyksen laippaura kuluu ja syvenee ja lopulta päädytään tilanteeseen, jossa kulkukehä ottaa kiinni kiskon harjaan ja alkaa näyttää siltä, ettei ajetakaan enää laipan varassa. Tässä vaiheessa kulkukehästä tulee pääasiallinen kantava pinta, koska se pienemmän pintapaineen vuoksi kuluu vähemmän kuin uran pohja. Toisaalta syntyy tilanne, jossa joko kulkukehä tai uran pohja kuluvat entistä enemmän siksi, että jomman kumman tai molempien täytyy liukua. Pyörähän pyörii vain yhdellä nopeudella, joten halkaisijaeron vuoksi kehänopeus on laipan harjalla suurempi kuin kulkukehällä, vaikka vaunun etenemisnopeus on uran pohjalla ja kiskon harjalla sama. --"
Junissa on järjestään kiinteät akselit ylivoimaisten kulkuominaisuuksien vuoksi. Pyörien liukuminen mutkassa itse asiassa pitää junan raiteilla ärhäkästi. Tämä ei tietenkään ole itsestään selvää.
Ei ole. Variossa on, sähköinen.Anteeksi maalaisuuteni, mutta onko NR-vaunujen pyöräkeroissa tasauspyörästö?
Jos ei, niin eikö NR-vaunuilla ainakin suoralla raiteella itse asiassa liukuminen vähene juuri silloin kun sekä laippa että kulkukehä ottaa risteyksen puoleisella pyörärällä yhtaikaa kuormaa kantaakseen?
Arvelen, että eniten nykäisee se, että hitsaamalla täytetty laippaura ei nouse enää prosentin rampilla kuten uutena. Uudesta vaihteesta tai risteyksestä menevät vaunut Helsingissäkin lähes äänettömästi. Ihmettelin sitä riemua silloin, kun Kaivokadun ja Mannerheimintien ristikot olivat uusia. Mutta ne kuluvat nopeasti, eikä HKL:llä ole konetta, jolla ura voidaan hioa hitsauksen jälkeen suoraksi, tasaiseksi ja oikeaan nousuramppiin....mutta joku syy kai NR-vaunujen nykäisyyn suoralla raiteella risteyksen ylityksessä täytyy olla, ja olen aina epäillyt että syy on kiinteästi samalle akselille asennettujen pyörien pyrkimyksestä erisuuriin pyörimisnopeuksiin -- eli luiston kitka.
Ei ole raitioliikenteen vika, ettei Helsingissä käytetä --- syväuraisia vaihteita.
En jaksa kaivella kuvia, kun pitäisi käynnistää kuvaserveri ja alkaa selata tuhansien kuven seasta, mutta...Lienee oikeasti niin, että joskus paljon myöhemmin, viime sotien jälkeen, on keksitty, että kun ajetaan kiskon raon yli pohjasta korotetussa laippaurassa pyöränlaipoilla, niin ei sitten muka niin kolise. Lienee vasta 1950-luvun toteutus? Se ei voi olla kovin uusi insinöörikeksintö maailmanhistoriassa, että vaihteessa ajettaisiin laipoilla. Tilanne joka on yleinen Helsingissä, ei ole historiallisesti siis kuitenkaan alkuperäinen. Onko asiantuntijoilla varmistusta - tai kumousta.
Onhan tuolla hevosvaunulla ajeltu raitiotieverkostolla vielä 1980-luvulla. Viimeksi näin Arkun perässä keikkuen Senaatintorilta Vallilaan, eikä silloin ainakaan ollut Scandialla mitään ongelmia raiteilla....Samassa rakennuksessa on lasten rikottavana myös ainoa raitiovaununa säilynyt hevosvaunumme, jolla ei voi liikennöidä enää nykyisellä rataverkolla. Syynä ovat vaunun alkuperäiset erittäin kapeat ja pienilaippaiset pyörät. Näillä pyörillä on käytännössä pakko ajaa matalauraisissa vaihteissa, sillä uran yli ajaminen niin kapealla pyörällä on jo hankalaa.
Osasyy tuohon nykäisyyn on ainakin se, että ajetaan liian kovalla virralla risteyskohdan yli, koska varsinkin takapää kevyempänä lyö hyvin herkästi ympäri ollessaan laippojen varassa... joku syy kai NR-vaunujen nykäisyyn suoralla raiteella risteyksen ylityksessä täytyy olla, ja olen aina epäillyt että syy on kiinteästi samalle akselille asennettujen pyörien pyrkimyksestä erisuuriin pyörimisnopeuksiin -- eli luiston kitka.
Esimerkiksi Unioninkadulta Liisankadulle käännyttäessä on yksi ongelmakohta, jossa on merkitystä ajotavalla.
Etuudenhan pitäisi olla normaalikäytäntö kaikissa risteyksissä. Mutta mehän emme olekaan Saksassa, joka on suuri autoteollisuusmaa, jossa ei ole tarvetta asettaa autoilua aina etusijalle.Siinä olisi kyllä ryhmitysraiteiden paikka, tai sitten aina ratikan tullessa pohjoisesta annettaisiin aina pysähdyksetöntä vihreää Liisankadulle.
HKL johtokunnan esityslista 8.8. sanoi:Lisäksi halutaan sulkea pois mahdollisuus, että Variotram -matalalattiavaunun teli voisi aiheuttaa pyörän laipan törmäämisen vaihteen siipikiskon kärkeen. Tämän selvittämiseksi tehdään elokuussa 2013 tarvittavat mittaukset. Mikäli mittaus osoittaa, että riski vaihteiden ja kaluston vaurioitumiselle syväuraisissa vaihteissa on suuri, lykätään syväuraisiin vaihteisiin siirtymistä kunnes Variotram -kalusto on poistunut käytöstä.