- Liittynyt
- 18 Maaliskuu 2006
- Viestit
- 2,001
Tämä ei kyllä ihan avaudu minulle nyt; tunteeko Helsingissä oikein huijatuksi sen joukkoliikenteen suhteen? Kertoisitko vielä esimerkin, niin ehkäpä se hieman valaisee.
Niin, tuossa muut ehti jo vastata puolestani muutamalla seikalla. Etenkin Anteron mainitsema 5 min. = 24 min. on eräs niistä seikoista, joita en yksinkertaisesti voi sietää. Kerran lähdin työhaastatteluun Ullanlinnaan edellisestä asuinosoitteestani, kantakaupungissa, eli Porvoonkadulta. Menin pysäkille odottelemaan bussia muutaman muun odottajan sekaan. Bussia ei vaan kuulunut ja kello oli lähenemässä uhkaavasti haastatteluaikaa. En olisi millään muulla keinolla enää ehtinyt haastatteluun, kun olin luottanut siihen, että 17 tulisi, vaikkakin vähän myöhässä. Lopputulos oli, että vasta seuraava vuoro tuli ja sekin myöhässä, myöhästyin viisi minuuttia. En saanut työpaikkaa, joka ei niinkään jäänyt harmittamaan, vaan harmittelen kuitenkin sitä bussiepisodia. Tästä minulle on jäänyt tapa, ja nykyäänkin olen päivittäin 30-40 minuuttia etuajoissa työpaikallani.
Myös työmatkat viime syksynä Porvoonadulta Ilmalan varikolle meni lähestulkoon aina kävellen, koska 17, 22 ja 23 ei yksinkertaisesti soveltunut työmatkani kulkuvälineiksi aikataulujensa ja äärimmäisen suuren epäluotettavuutensa tähden. Suututti kertakaikkiaan se "palvelu", joita näillä linjoilla luvattiin! Voi, kun ysin ratikka olisi jo tuolloin ollut valmis. Suoria linjoja vielä!
Pahempihan on sitten nämä vaihdolliset. Olen tähän astisesta elämästäni asunut suurimman osan Itä-Helsingissä. En kyllä koskaan haluaisi takaisin niin surkean jokkoliikenteen piiriin! Metro toimi ihan hyvin, ja heti kun Puotilan metroasema avattiin, loppui käytännössä kokonaan liityntälinjojen käyttö. Valinnanvaraa oli kolme bussia 91, 95 ja 97, mutta mihinkään näistä en voinut luottaa, vaan kävelin mielummin puolisentoista kilometriä lähimmälle metroasemalle.
Autoilu on myös toinen asia, jota olen suosinut Helsingissä ihan vaan sen helppouden vuoksi. En sitä häpeä myöntää! Parkkipaikat ja parhaimmat reitit tulee kokemuksesta. Joukkoliikenteessä kokemuksesta ei niin paljon enää olekaan hyötyä.
Ja vielä Petterille tuosta laiskuudesta ja mukavuudenhalusta: Joukkoliikenne on kilpailukykyistä, kun myös laiskat ja mukavuudenhaluisetkin saadaan siihen houkuteltua, ei silloin kun vain lapset ja kotirouvat sillä kulkee, kun ei ole autoa. Täällä näkee kyllä ihan kaikenlaista väkeä julkisissa, taksikuskit, nuoret miehet puvuissaan, jakkuleidit, perheet... Jotain sellaista, johon helsinkiläisenä tänne muuttaneena ei helposti totu.
Viimeksi muokattu: